FILOSOFIA dels 3 als 12 anys

 

 

 


ENSENYAR A PENSAR, A RAONAR I A GESTIONAR LES EMOCIONS

El programa de Filosofia està relacionat amb el treball dels valors.
Emprem un mètode per potenciar les habilitats de pensament, dedicant una sessió setmanal a l'aula.
L' objectiu principal és que l'alumnat aprengui a pensar per si mateix, proporcionant-li eines per millorar la seva capacitat de judici, despertar el seu esperit crític i que sigui capaç de respectar l'opinió dels altres.

Des del curs 2001-02 està plenament integrat a l'escola.

HABILITATS DE PENSAMENT QUE TREBALLEM GLOBALMENT:
            DE RECERCA:       
                        ENDEVINAR
                        FORMULAR HIPÒTESIS
                        OBSERVAR
                        BUSCAR ALTERNATIVES
                        ANTICIPAR CONSEQÜÈNCIES
                        IMAGINAR, IDEAR, INVENTAR I CREAR

        DE CONCEPTUALITZACIÓ I ANÀLISI:
                        SEMBLANCES I DIFERÈNCIES
                        COMPARAR I CONTRASTAR
                        AGRUPAR,  CLASSIFICAR I SERIAR

        DE RAONAMENT:
                        BUSCAR I DONAR RAONS
                        QUE PASSARIA SI ...
                        ESTABLIR RELACIONS DE CAUSA-EFECTE

DE COMUNICACIÓ:
EXPLICAR, NARRAR, DESCRIURE
TRADUIR DEL LLENGUATGE ORAL A LA PLÀSTICA
TRADUIR DE LA PLÀSTICA AL LLENGUATGE ORAL
EXPRESSAR SENSACIONS I EMOCIONS A TRAVÉS DEL LLENGUATGE PLÀSTIC i D'ALTRES.

     
 

Programes i materials amb els quals treballem:

INFANTIL: “Tot pensant...”


Materials: Capsa o bossa on ficar objectes per endevinar, contes i làmines d'art: Miró, kandinski, Picasso, Van Gogh...

targ Targetes per identificar i expressar sentiments i emocions.


    “Com et sents avui?” P-3

IMG_0705
“Conversa a partir de l’observació d’una làmina a P-4”

 

 

 

 

CICLE INICIAL:

Identificar i expressar sentiments i emocions
Materials: Contes i làmines d'art


"El monstre de colors": Sin título_1
                                                                                                                                 Sin título_2

Sin título_4
   

CICLE MITJÀ:

"Competència social i gestió d’emocions"


Posem grandària als nostres sentiments. 3r curs

IMG_0711 Argumentant les nostres idees. 4t curs

     

CICLE SUPERIOR:

“Habilitats socials i de pensament” a través del cinema i l’art.
Materials: Làmines d'art i Pel.lícules

 

   

 

La disposició en rotllana i el fet què tothom ha de participar afavoreix el creixement i la cohesió del grup classe.

El grup esdevé comunitat de recerca: les idees d'uns i altres permeten construir pensament. No es tracta només de parlar sinó de justificar les opinions donades, donar argumentacions, fer inferències, enunciar hipòtesis, contrastar, deduir, transferir a contextos diferents,…

La transferència a altres àrees de les habilitats treballades i aprofitar altres moments de la classe per fer un diàleg filosòfic ens ha fet considerar aquest programa un element clau en la formació integral del nostre alumnat.

 

 

Índex