Imatge_Capçalera

Revista de l'Escola Barcanova de Santa Perpètua de Mogoda nº33                   Tornar al web





Imatge_Central



Qualsevol estat europeu té una despesa pública al voltant del 40% del PIB. A Catalunya el pressupost de la Generalitat està al voltant del 12 %. Tot i que tenint en compte que no tenim unes despeses com podrien ser l´ exèrcit o la xarxa diplomàtica, la situació actual es demostra totalment insuficient per gaudir del model de benestar que s’estava construint.

A partir d´ aquest panorama i més enllà de les prioritats pressupostàries que cada opció política pugui aplicar, s’obre un debat on hauríem de ser capaços de plantejar nous models d’atenció a les persones ( dependents, discapacitats , malalts, pobresa....) on la seva cobertura no passi per carregar-se exclusivament en les partides pressupostàries públiques reservades per aquests fins , doncs ja veiem que en moments de crisis aquestes pateixen i fins i tot tenen els risc de desaparèixer

Per què cal seguir mantenint amb diner públic, per exemple els Centres Especials de treball (C.E.T.), quan en una societat inclusiva, on totes les capacitats personals tinguessin cabuda, hom tindria garantida la inserció laboral en el circuit empresarial ordinari?

És clar que és amb fons públics que cal assegurar el benestar dels sectors socials més desafavorits, amb necessitats educatives i laborals concretes, però un canvi de paradigma social ens hauria de reportar un estat molt menys intrusiu i controlador, traslladant la responsabilitat del bon funcionament social a tots els ciutadans... amb un gran nivell d’implicació i maduresa.

És evident que el procés social i polític que estem vivint al país és d´ una transcendència cabdal per superar la situació actual. Sigui quin sigui el resultat del procés, la qüestió és si serem capaços com a societat de repensar un nou model inclusiu,satisfactori i sostenible pel que afecta al futur del tercer sector.

Roser Ferré. Directora de l'Escola

Revista4



INNOVACIÓ EDUCATIVA... ETS TU


En aquest país petit ja apuntàvem maneres quan, en temps de la república, els nostres mestres van fer de l'Escola Catalana un referent internacional. Com a fidels hereus d'aquests, ens disposem a emprendre el gran repte que ha de deixar bocabadada tota la comunitat educativa mundial. Com tots els i les docents que m'esteu llegint ja haureu endevinat, em refereixo al projecte que se'ns planteja des del departament de millorar la qualitat educativa i disminuir l'abandonament escolar, però (i aquí ve la innovació) reduint el pressupost !!!!

Com no se li havia acudit a ningú? Havia de ser idea dels catalans, és clar... Els i les mestres ens llevem cada matí plens d'il•lusió per a fer front a les directrius que ens plouen dels despatxos, procurant que la retallada no afecti la qualitat, mentre fem punta als llapis i recuperem els guixos dels calaixos, perquè ja no hi ha diners per TIC ni TAC i no només igualem el nivell, sinó que millorem el servei amb un 4,5 per cent menys per a despeses de funcionament. Això és innovar i el demés ximpleries.

És d'agrair que hagin pensat en tot i per a que no ens desviem de la nostra patriòtica tasca, ens van retallant també el sou, a poc a poc, per a que no faci mal; és pel bé del país. Els docents catalans (els més retallats de la península), estem absolutament centrats en la nostra tasca (no disposem de calés per a gaires alegries). A més, la nostra és una feina “per vocació”, no pas per diners... on és el problema? Quina sort té aquest país de tenir un col•lectiu tant compromès amb la tasca, tant professional i que s'estima tant els infants i joves com per a no rendir-se i seguir lluitant. I ara perdoneu-me, però m'estic innovant a sobre. Salut!

Albert Sanromà. Tutor de quart


Revista3



SETMANA CULTURAL 2014.

Aquest any també hem dedicat una setmana a visitar diferents espais i manifestacions culturals: un creuer, museu marítim, museu Abelló, barri gòtic, diferents tallers, fundació Alicia, excursions caminant..
Aquesta ha estat la setmana cultural en imatges:

Dilluns. Els alumnes de primer cicle van tenir l'oportunitat de conèixer per dintre un gran creuer de Grimaldi Lines atracat al port de Barcelona. També van visitar el museu marítim de la ciutat.



creuer maritim


Els alumnes tercer van visitar el museu egipci, Fundació Clos i van aprofitar per fer una passejada per Barcelona....



egipci1 egipci2


Els alumnes de quart van conèixer una mica de la història de la ciutat de Barcelona tot passejant pel Barri Gòtic.



gotic1 gotic2


Dimarts. Els alumnes de l’escola van participar en diferents tallers: un de maquillatge de cinema de terror i un taller de música, pel que anaven passant tots els grups. Tallers d’història per cada grup segons els continguts que s’estaven treballant a l’aula: prehistòria, edat antiga, edat mitjana. Els alumnes de primer van participar també en una xerrada anomenada “Apantallat” sobre com fer un bon ús de les noves tecnologies Els alumnes de quart van visitar el museu Abelló de Mollet del Vallès



thistoria maqui1 maqui4 maqui3 musica1 musica2


Dimecres. Tota l'escola va visitar la Fundació Alícia- Món St. Benet. Els alumnes, per grups, van participar en diferents tallers relacionant la cuina amb aspectes com la despesa d’energia o les diferents cultures i etapes de la història. Les activitats constaven d’una introducció al tema, seguida de l’elaboració de diferents receptes, segons el tema treballat al taller.



alicia1 alicia2


Dijous. Els dijous els alumnes de primer cicle van fer un taller de cuina a l’escola; volem agrair la col•laboració de la sra. Araceli Company que ens va ajudar a elaborar unes postres delicioses. A la tarda activitats variades, entre elles un karaoke, i després van tastar tot el que havien cuinat al matí, va ser difícil contenir les ganes!!!!!



tallercuina1 karaoke tallercuina2


Divendres. Aprofitant l’arribada de la primavera van fer dos excursions caminant, els alumnes de primer cicle van visitar l’ermita de Santiga i ela alumnes de segon cicle van arribar fins l’ermita de Gallecs, va ser una bona caminada...



gallecs1 santiga gallecs2



fulles2



Dia Mundial del Medi Ambient 2013. Amb motiu de la celebració del dia mundial del medi ambient el dia 5 de Juny l’Ajuntament de Santa Perpètua ha organitzat una sèrie d’activitats relacionades amb el reciclatge de materials. L’Escola Barcanova, com no podia ser d’altra manera, es va sumar a aquesta iniciativa.

Els nostres alumnes van participar en algunes de les activitats proposades. Un grup de quart curs va ajudar a realitzar una plantació a uns horts urbans utilitzant com a substrat materials reciclats, compost i fibra de coco. També van ajudar a fer transplantaments de contenidors de plàstic a contenidors biodegradables.

Un altre grup va participar en un intercanvi d’objectes. Nosaltres vam oferir plantes del nostre viver i vam aconseguir un bon grapat de materials, llibres i jocs per als nostres alumnes i el centre.

Un altre grup va presentar els seus treballs sobre reciclatge de paper, enquadernació i altres activitats que es porten a terme al taller de manipulats del nostre centre.

També van poder participar en una sèrie de jocs relacionats amb el medi ambient i el reciclatge. Els alumnes de primer van fer una passejada per conèixer totes aquestes activitats i participar en alguns dels tallers.


diamedi1 diamedi2
diamedi3 diamedi4
diamedi5 diamedi6




fulles2





Carnestoltes

Escola Barcanova. El passat 28 de febrer de 2014 vam celebrar el carnestoltes, estava dedicat a la comunicació, els primer van preparar pintures rupestres els de segon van fer comunicació no verbal y els de tercer van estar fent l’escriptura de quart vam estar preparant els invents de la comunicació del segle XIX (19) XX (20) y XXI (21) s´han inventat moltes coses des de el primer telèfon fins al primer ordinador del sistema operatiu Windows Xp y el 28 de febrer de 2014 vam fer una jacana on tot estava relacionar amb la comunicació

David Jiménez.



Setmana Cultural

El lunes fuimos de excusión a Barcelona y la verdad que me lo pasé muy bien por ver cosas que no había visto, lo que me gustó más era unas esculturas romanas y algunas cosas que me dejaron impresionadas sombre una pequeña plaza que antes que construyeran la plaza habían tirado una bomba y cuando la tenían construida los tiroteos que había en la pared
El martes nos quedamos en el colegio haciendo talleres de maquillaje, de música que me lo pasé muy bien también y luego por la tarde fuimos al museo Abelló que por cierto también era muy interesare.
El miércoles nos fuimos al Mont Sant Benet i fuimos para hacer clases de cocina nos dieron un pequeño comentario sobre lo de la alimentación y luego nos pusimos en grupo yo estaba con David, Mari y Virginia, y nos pusimos a cocinar una comida de Asia que estaba muy buena la verdad.
El jueves vimos una película de entrenador Carter luego cuando era la hora nos fuimos para deporte i cuando terminamos deporte nos fuimos para el patio y después comimos lo que habían hecho los de primero y segundo por la mañana.
El viernes fuimos a dar una vuelta para Gallecs , una buena caminata pero bueno que estaba bien la verdad que por el camino pe lo pasaba bien como siempre yo me la paso bien en todos los lados .

Jenifer Oliver.



Setmana Cultural

En la semana cultural me lo pasé bien en la excursión a Barcelona que fuimos a ver iglesias y después al parque de la Ciutadella en el que estuvimos dando vueltas, el martes nos quedamos en el cole e hicimos un taller de maquillaje, y de música, después fuimos al museo de arte del Aballó. El miércoles fuimos a Sant Fruitos del Bages e hicimos un taller de cocina cocinamos cuatro platos: uno japonés , otro americano, otro marroquí y otro catalán. El jueves íbamos a hacer un taller de drogas pero no lo pudimos hacer, vimos entrenador Carter y luego fuimos a deporte. El viernes fuimos a Gallecs de excursión hablando con los compañeros mientras andábamos.

Ivan González



Setmana Cultural

Semana cultural...en general creo que todas las actividades fueron interesantes. Cada una con sus pequeños “defectos”; con defectos me refiero a incidentes que pasaron o lugares que nos dejamos de ver y podrían haber sido interesantes para aumentar nuestra cultura.
Todas las actividades tenían cosas buenas y malas:
LUNES: Barcelona. Me encantó, vimos iglesias paseamos tranquilamente con un radiante día, fuimos a la catedral…y a pesar de los pequeños errores que sucedieron puedo decir que fue la actividad que más me gusto.
MARTES. Talleres y Museo. Los talleres fueron algo cansados, uno de “heridas de película” y el otro de música en mi opinión no fueron adecuados bien quizás no era la actividad más adecuada para la gente de cuarto.
MIERCOLES: MÓN SANT BENET. La primera parte de la excursión consistió en hacer un taller de comidas de distintos países, creo que fue una actividad en que el grupo se lo paso bien. La mejor parte de esta excursión fue el sitio dónde fuimos a comer era un sitio que me fascino estaba enfrente de un río, hacía un día realmente bueno se respiraba tranquilidad y se escuchaban a los pajaritos.
JUEVES: En mi opinión el peor día, tenían que hacernos un taller sobre drogas pero se suspendió y empezamos a ver una película “El entrenador Carter”, luego hicimos deporte como una día normal y por la tarde talleres distintos y una merienda colectiva en el patio.
VIERNES: Excursión a Gallecs. Precioso, un día radiante un vientecillo fresquito y un paisaje precioso, me gustó mucho esta excursión aunque de vuelta me destroce los pies valió la pena no digo que la excursión fuera larga unos 14 km aproximadamente hicimos, el grupo estuvo bien y todos lo disfrutamos mucho.

Laura Carol



L'Escola

Llevo tres años en este instituto aprendiendo más que nunca con un objetivo claro en la vida y ese objetivo es la E S O. Este año me tendré que esforzar al máximo para cumplir mi objetivo, cueste lo que cueste, me tendré que poner las pilas en clase estudiar estar atento etc... El instituto no está mal, tengo compañeros un poco pesados pero todo es acostumbrarse a ellos. Los profesores, no son nada iguales a los de otros institutos, aqui son mas enrollados con los alumnos nos sacan una sonrisa siempre que pueden, aunque a veces sean estrictos, es para que aprendamos pensemos en lo que nos espera en un futuro y que si no nos centramos de una vez lo vamos a tener mal. Yo hago lo que puedo por aprender aunque sea un poco despistado y se me olviden rápido las cosas, me voy a seguir esforzando en sacar buenas notas. Lo mejor que me he podido encontrar en mi instituto son mis tres tatas que cuando me vaya las echaré bastante de menos y no las olvidaré nunca. Espero que este año o el que viene me vaya bien para tener la ESO en mis manos trabajar y tener una buena vida.

Hugo Romero Marquez



L'Escola

En aquesta escola estudiat lo que no he estudiat en altres, matemàtiques, anglès... Els 4 anys que porto aquí han sigut perfectes, a l’actitud no tant perquè soc molt nerviós. Els professors son molt bons y els meus companys també. Aquest trimestre no m’ha anat be però el proper ho faré el millor possible Quan acabi la ESO vull treballar de jardiner o fer un Cicle mitjà perquè me encanta tot el que te a veure amb les plantes. Bon Nadal y Bon any nou

Alexis Cruces Cordero


Ilustración

Ilustración...podríamos decir que es una actividad conocida internacionalmente, cada persona puede dar una definición completamente diferente, unas más históricas otras con una vista más artística. Para mí la ilustración es un método de vivir la vida más “bohemio” una forma de expresar lo que pienso sin tener que ser juzgada por nadie, en mi opinión todo lo relacionado con el dibujo es una ayuda cuando estoy con estrés o tengo muchos problemas; cojo papel lápiz, entintadores y dejo volar mi imaginación, a veces tengo una idea en mente de cosas que he visto por la calle, frases que escuchado por la televisión en gente, en la radio otros dibujos o anuncios y desde ese conjunto de elementos hago mi dibujo mental que después intento transmitir en el papel, o simplemente dibujo lo primero que me sale si me gusta a repasarlo con bolis a ponerle color sombras etc…que no me satisface empiezo de nuevo. Es una actividad con la que puedo estar horas y se me pasan como minutos, no digo que deba gustar a todo el mundo pero creo que si alguien no ha probado ninguna vez, una día de lluvia o aburrimiento a coger un papel y un lápiz y dibujar sus preocupaciones, fantasías, alegrías debería probar-lo, ¿todo es cuestión de intentar No?

Laura Carol


L'Escola

Hola Llevo cuatro años en este colegio y la verdad es que no me va mal estoy aprendiendo mucho sinceramente. Los cursos se me han pasado unos muy rápidos y otros muy lentos. Pero bueno, ya estoy en cuarto. En primero las notas bien, en segundo suspendí alguna, en tercero ya era más complicado y suspendí unes cuantas y en cuarto el primer trimestre no me ha ido muy bien por que falté una semana por problemas. Pero bueno para el segundo trimestre a centrarme y a estudiar más. Y estar más por los estudios e intentar dejar los problemas de lado y centrar la cabeza en los estudios. Porque quiero sacarme la eso para el día de mañana y tener donde trabajar y para mantenerme a mí misma.

Tania Pous


L'Escola

Estos cuatro años que he estado en Barcanova he aprendido muchísimas cosas. En primero y en segundo hice jardinería, hípica y esos cursos se me han pasado muy rápido. En tercero he aprendido mucho con la Susana que es la profesora de manipulados, he aprendido a hacer cajas, estuches, libretas, carpetas, porta lápices , y muchas más cosas. En los tres cursos hemos ido de colonias y me lo pasé muy bien por que hacíamos muchas actividades, en cuarto nos iremos de viaje a mí me gustaría ir al País Vasco, porque me ha contado mi hermano que es muy bonito. Ahora que estoy en cuarto pienso en cuando acabe la ESO que quiero ser, a mí me gustaría ser peluquera y quiero estudiar un PQPI de peluquería y estética , eso cuando acabe la ESO , este primer trimestre se me ha pasado muy rápido. Las signaturas que más me gustan es Manipulados, Català, Castellano, Hípica , Inglés .

Nayara Pérez


L'Escola

Al principio, cuando me querían cambiar de cole, me enfadaba un montón porque yo estaba a gusto con mis amigos, con la gente que tenía en el otro cole y entonces tuve la reunión con la directora de Barcanova para ver si me cogían la plaza, pero yo soy muy cabezón y no quería venir a este colegio de ninguna manera. Pero hice una compartida donde yo venía tres días aquí y dos en mi antiguo colegio pero cuando iba pasando los días me di cuenta de que me convenía estar en este colegio si quería sacarme la E.S.O. En verdad yo en el cole tengo mis días buenos y mis días malos pero yo estoy a gusto aquí porque he hecho otros amigos y amigas que he pasado muy buenos momentos con ellos y disfrutando en las excursiones y en el cole porque siempre estamos riéndonos y haciéndonos bromas. Bueno que este colegio me ha cambiado para bien y que los profesores también son muy buenos con los alumnos porque comprenden lo que te pasa si algún día estás mal

Juanjo Cañamero


Buenas Intenciones

Este trimestre me ha ido bastante bien, he tenido subidas y bajadas pero me ha ido bien. Lo que tendría que mejorar es los gritos y no ponerme tan nerviosa y acuchar a los profes y monitores del comedor cuando me hablan, poner más empeño en hacer las cosas, como en manipulados y no quejarme tanto y en el segundo trimestre quiero mejorar en no gritar y hacer las cosas con ganas y hacerlas bien y aprobar todas las asignaturas

Yasmin Hussain




L'Escola

Jo crec que el primer trimestre m’ha anat molt bé .Perquè ha sigut un canvi. Les meves notes han sigut de 7 cap amunt . Els primers dies no coneixia a ningú, però a mesura que anat passant el temps he fet amics. Jo pensava que m’aniria pitjor però m'ha anat molt bé he fet molts amics en el institut els profes són molt bons les notes m’han anat molt be també. La piscina m’agrada molt però als últims dies m’ha avorrit. El menjador no m’agrada però es igual. Las practiques de jardineria m'han agradat i l’hípica molt més, els cavalls m’han encantat. En aquest institut estic molt bé i no hi ha res més a dir.

Jordi Vázquez




Primer Trimestre

El trimestre me ha ido bien yo creo que aprobaré todas, los compañeros han estado majos. En el segundo trimestre me esforzaré más en hacer los deberes y me comportare mejor en clase y en la hora del patio. La asignatura que me ha costado más es las mates y la que menos es la jardinería y la Hípica. Se me ha hecho larguísimo el trimestre, espero que el segundo sea más corto. En hípica hemos montado con caballos y en jardinería hemos plantado bulbos. En naturales hemos estudiado el cuerpo humano, en mates las fracciones y rectas y angulos, en catalán y castellano el sujeto y el predicado

Edgar Hoyo




Revista1

PQPI.

Volem que coneixeu una als nous alumnes de primer del PQPI i per aixó els hem demanat que ens expliquin alguna cosa sobre l'escola


alumnespqpi


Brian
Edat: 16
Cerdanyola

El venir a este PQPI ha sido una idea genial porque los compañeros son geniales y los profesores también lo son. En este PQPI aprendes divirtiéndote que es la mejor manera de aprender. Hacemos jardinería me gusta pero cansa mucho pero es una “ayuda” para encontrar trabajo también hacemos FOL= formación oriental laboral que te ayuda a saber los propósitos que tiene un trabajador cuando está en una empresa, está muy bien esa asignatura.


Raquel Val Martín
Edat: 17 años
Sant Cugat del Vallès

Desde la llegada a este pqpi, ha sido un gran cambio para mi vida. Mis padres dicen que he cambiado muchísimo, y eso es por haber entrado directamente al mundo del caballo, mi pasión mi vida, y gracias a eso he conocido a gente súper maravillosa.


David Saldaña
Edat: 18 anys
Santa Perpètua de Mogoda

Valoro de forma positiva totes les experiències viscudes durant la meva educació al PQPI de Mosso de quadra al GSIS Hípica Can Taió, perquè opino que he adquirit nous coneixements i noves experiències que poden ser posades en pràctica a la vida laboral. El que més interessant trobo és el tracte proper i familiar per part dels companys i professors del programa.


Eli Martín
Edat: 17
Sabadell

En el primer año del pqpi me han enseñado muchas cosas trenzar, hacer cuadras, vendas de descanso y vendas de trabajo. También como dar cuerda y como preparar a los caballos me gusta en realidad todos las asignaturas solo que unas más que otras. Me gusta mucho montar y dar cuerda lo que no me gusta es teoría de jardinería no es que me llame la atención pero no me desagrada del todo. Espero encontrar trabajo en el sector en el que estoy estudiando ya que de eso me gustaría dedicarme, la cosa esta un poco mal por la situación del paro y tal pero las ganas de trabajar de esto las tengo, porque me parce un maravilloso mundo en el que puedo aprender mucho


Lahcen el bezzi
Sabadell

2014 es el año que aprendido mucho en esta hípica, me gusta lo que hacemos cada día y cada día aprendo mas y además tenemos unos profesores buenísimos y simpáticos, y creo que tengo futuro de mosso de quadra y me gustaría conseguir un trabajo que estaría contento como estoy ahora en esta hípica gsis can taió


Oriol Perez Molina
Edad:17
Cerdanyola del Vallès

A principi de curs tenia algunes dubtes de si s’hem donaría bé, dubtes que es van anar esfumant a mesura que passaven las setmanes, i poc a poc i mentre coneixia als companys més m’agradava. Ara mateix el meu animal preferir es el cavall i espero aprendre moltíssim sobre aquets animals meravellosos, el millor es que aprens de tor relacionar amb els cavall des de netejar-los fins a mantenir-los en forma a més d’això també estem aprenen el que costa mantenir una hípica, arreglar pistes, balles reparar quadres i mil coses més


Yaiza
Edat: 19
Terrassa Nunca he sido una persorna muy centrada en los estudios, pero desde que empecé en Gsis algo cambió, empecé a mostrar interésy a desenvolverme en este mundo de la " responsabilidad" por asi decirlo, tanto a nivel personal como profesional, se me hizo llevadero, no como el resto de estudios que emprendí, hay una motivación, y una unión del grupo tanto con alumnos y profesores, que hacen el dia más interesante.


Revista2



Aprofitant la visita a la Secció Montada de la Guardia Urbana de Barcelona van tenir l'oportunitat d'entrevistar uns del agents...

entrevista

A la visita realitzada a la Secció Muntada de la Guardia Urbana de Barcelona vam tenir un amfitrió i guia de luxe, un dels genets amb més experiència, encarregat de la doma dels cavalls i de la instrucció dels genets, que ens va transmetre la seva passió per la tasca que realitzen. Aprofitant l'ocasió els nostres alumnes van poder fer-li un munt de preguntes

Què es necessita per poder entrar a la muntada?

Bé, primer has de fer l'oposició per la Guàrdia Urbana, si la superes has de fer un curs a l’Escola de Policia i finalment sol•licitar la plaça a la Secció Muntada a on es fa una selecció entre tots els aspirants

Quines proves et demanen? Has de saber muntar?

Fem preguntes tècniques sobre els coneixements generals del cavall, una prova pràctica d’equitació i una de nivell musical.
En principi no és imprescindible saber muntar, ja que aquí tenim un pla de formació, però és cert que si hi ha més candidats que places, tenen més punts els que ja tenen experiència al sector

Quin nivell d’estudis demanen per fer l’oposició?

L'ESO, després has de fer un examen de cultura general, proves físiques, un psicotècnic, i les proves mèdiques.

Es pot entrar per treballar de Mosso de Quadra?

En principi no, les tasques de mosso de quadra les realitzen els mateixos agents, tret de la neteja de les quadres que estan cobertes per una empresa externa contractada. És a aquesta empresa a la que hauríeu d’adreçar-vos.

Si venim a fer pràctiques aquí, quines feines hauriem de fer?

Principalment tasques d’assistència als agents, neteja i preparació de cavalls, col•laborar a l’hora de donar el menjar, ajudar quan vingui el veterinari, neteja d’equips, treballar algun cavall a la corda i a més tindreu l'oportunitat de poder fer alguna classe d’equitació amb els nostres cavalls més veterans i domats.

També hi han dones?

Sí, és clar, actualment hi ha 6 dones

Com és que són tant poques?

Sí, la veritat és que la proporció és baixa, pot ser per tradició sempre ha estat un cos bàsicament masculí, però a poc a poc això va canviant, afortunadament.

I així, animadament, l’agent ens va explicar moltes experiències i anècdotes sobre la seva feina, els cavalls i els seus viatges amb el carrusel. Va estar una jornada genial!!!

Montse Pérez. Tutora del PQPI




ESTÈVIA, LA PLANTA DOLÇA

estevia1

La planta Stevia rebaudiana Bertoni és coneguda com "la planta dolça" ja que les seves fulles tenen un gust dolç. Originària del Paraguai, avui es cultiva a tot el món i és utilitzada pel seu poder edulcorant i per les seves propietats medicinals.

És una planta plurianual (pot viure uns quants anys) d’origen tropical, que al nostre clima mediterrani es comporta com a caduca, tornant a rebrotar cada primavera. A l'hivern cal protegir-la de les gelades, cobrint-la amb plàstics si és a terra, o l'entrarem a casa si la tenim en testos. Si ens trobem en una zona de gelades fortes i la volem cultivar a terra, aleshores és aconsellable cultivar-la sota hivernacle.

L’estèvia es cultiva a ple sol. Durant l’estiu cal regar-la diàriament ja que és una planta tropical, però a l’hivern, al estar en parada vegetativa, regarem molt poc. Aquesta planta no tolera un excés d'humitat i si el sòl està entollat o no drena bé, les arrels es podriran. És poc exigent amb l’adob, cal tenir cura amb l’excés d’adobat perquè pot ser perjudicial. L’adobat mineral ha de dur més potassi que fòsfor i nitrogen i ha d'estar enriquit amb microelements. Amb un bon adobat orgànic n’hi ha prou amb una vegada l’any, a l’inici de la primavera, si és plantada a terra. Si està en testos

estevia2 Ús medicinal de l'estèvia :

Als Estats Units, Japó, Brasil, Argentina, Colòmbia, Xina, l'Índia, Austràlia i Tailàndia, entre altres països, s’utilitza massivament aquesta planta amb gran èxit i sense cap contraindicació.

El seu ús principal és per a regular el sucre de la sang ja que el seu principi actiu estimula al pàncrees en la producció d’insulina. També redueix la pressió arterial, regula l´aparell digestiu en general, actua favorablement en moltes persones amb ansietat, redueix greix en persones obeses i és antioxidant i diürètica. És també indicada per la càries dental ja que presenta acció antibacteriana.

estevia3 La dosi que utilitzen la major part de persones que han observat efectes beneficiosos és:

• Fulla fresca: 4 fulles tendres menjades directament abans o mentre s’esmorza i 4 fulles més abans o mentre es sopa.
• Fulla seca: quan no es disposa de fulla tendra es pot fer infusió de fulla seca triturada. Per prendre la planta en forma d'infusió la dosi és una culleradeta de postres rasa (2 grams) per tassa d'infusió, Es pot prendre una infusió en dejú pel matí i una per la nit.


L'estèvia en gotes o refinada, tal com es troba comercialitzada, no té propietats medicinals.

Enric March





PLANTES CARNÍVORES

Hi ha unes 550 espècies de plantes carnívores. Pertanyen a la divisió de plantes fanerògames, que tenen flors per reproduir-se. Atreuen els insectes per a dues finalitats, una és que polinitzin les flors per a la fecudació i l'altra és l'alimentació.
Ja el 1875 Charles Darwin va publicar un llibre sobre les plantres insectívores, i aquest terme potser és més adequat que el que fem servir actualment ja que aquest grup de plantes no s'alimenten únicament de matèria animal si bé que sí que podem dir que la font principal d'aliment són els insectes.
Poden viure perfectament com a plantes d'interior perquè també els funcionen perfectament les arrels i si les condicions d'humitat ambiental, reg, i aport de nutrients és l'adequat, les necessitats estaran cobertes.
Tot i que són unes famílies molt concretes hi ha unes grans diferències entre elles. Unes plantes tenen els sistemes d'atracció d'insectes més perfeccionats i d'altres no tant. Unes són terrestres de llocs rocosos i d'alta insolació i temperatures i d'altres són de llocs aquàtics o de gran humitat. Altres com Nephenthes creixen al sotabosc o en terrenys pantanosos i de gran humitat ambiental.


Les plantes carnívores autòctones

A Catalunya hi viuen diverses espècies d'aquestes plantes, representades per dues famílies i tres gèneres.

La viola d'aigua és una lentibulariàcia del gènere pingüícola (pinguicula grandiflora), que viu sempre a prop de l'aigua en substrats preferentment calcinals. A primer cop d'ull pot semblar una planta convencional, però les seves fulles estan cobertes d'una substància muscilaginosa provinent de petites glàndules que ocupen tota la part de sobre de les fulles. Quan un insecte toca una fulla, hi queda enganxat i estimula una reacció de la planta, que secreta enzims digestius a la zona on fan falta. Acabada la digestió externa, els sucs que en resulten queden sobre la fulla i són reabsorbits per la planta.

violadaigua

L'altra representant de la família de les lentibulariàcies a Catalunya és la utriculària, una planta aqüàtica sense arrels que viu submergida i que recorda més una alga que no pas la viola d'aigua, amb la qual comparteix família botànica. La utriculària és una atrapadora activa de diminuts invertebrats aquàtics, ja que disposa de trampes minúscules o utricles, gairebé invisibles per a l'ull humà, capaces de xuclar les preses al seu interior. Les seves flors grogues i infèrtils, que apareixen fora de l'aigua, recorden la flor de la viola d'aigua i justifiquen el parentiu entre totes dues plantes.

ureicularia

Finalment, la família de les droseràcies, amb dues espècies, completa la llista de les plantes insectívores catalanes. Són conegudes vulgarment com "herba de la gota", i també viuen en ambients molt pobres en nutrients, en general torberes molsoses dels Pirineus. Tenen fulles sensibles i glandulars recobertes de pèls drets acabats en un capet viscós, roig i lluent. Els petits insectes que hi acudeixen enganyats pel seu aspecte, sobretot mosquits, hi queden enganxats a l'acte, i més encara amb els moviments que fan per deslliurar-se'n. Llavors, lentament, la mateixa fulla es doblega i embolcalla parcialment la presa, mentre secreta diversos enzims càustics que en corroeixen les parts toves, fins que alliberen els nutrients que la planta necessita i que obté a partir de les seves preses.

drosera


BULBOSES DE PRIMAVERA

Passejant pels jardins aquests dies podem veure unes herbàcies amb unes flors espectaculars. una bona part d’elles són el que anomenem bulboses, i encara que els resultats els gaudim ara, la plantació és una feina que s’ha realitzat a finals de la tardor passada.

Les plantes bulboses es caracteritzen per una vida amb tres fases diferents molt marcades: floració, desenvolupament del bulb i repòs. en el cas que ens ocupa la floració es dóna a finals d’hivern i/o principis de primavera amb algunes variacions segons la zona climàtica. La següent fase consisteix en acumular aliment a la zona del bulb fins a principis mitjans d’estiu. En l’última fase desapareix la part aèria de la planta i queda el bulb en latència fins a finals de tardor que es torna a activar vegetativament. Si la plantació es fa en una zona propensa a l’entollament és recomanable extreure els bulbs en aquest darrer període i guardar-los en un lloc sec i fosc per plantar-los quan tornin a estar actius.

De les espècies més comunes als nostres jardins cal destacar:

tulipa, narcissus, hyacinthus, anemones, crocus, allium, freessia, convallaria, eremurus, fritillaria, ranunculus, iris, muscari, galanthus i scilla

La varietat de colors, mides i formes és molt amplia, tant pel que fa a les flors com a les fulles.

bulboallium

Allium


bulbotuli

Tulipa


bulbo3

Crocus Freesia


bulbo4

Narcisus Eremus Anemona Convallaria Jacint



Pel que fa a la plantació cal fer-ho en un terreny que dreni bé i encara que no cal aportar un adob químic ( el bulb en si ja és una reserva d’aliment) si és bo fer una aportació amb un adob orgànic que millorarà la floració de la planta. la distància de plantació variarà segons la mida del bulb i les referències son: 5 cm els bulbs petits i 12 cm els grans. La profunditat també és variable però com a regla general podríem dir que cal enterrar-los amb una quantitat de terra igual al volum del bulb.



Roger Pujolar





Actualitzat 11-4-2013. Editor: Amador Esmeralda