Imatge_Cap鏰lera

Revista de l'Escola Barcanova de Santa Perp猫tua de Mogoda n潞33                   Tornar al web





Imatge_Central



Una de les coses que m茅s ens preocupen als mestres de l'Escola 茅s com orientem als nostres alumnes un cop acaben l'ESO. Estan clares quines s贸n les oportunitats que ofereix el nostre sistema educatiu als joves que estan en aquesta mateixa situaci贸 i no tenen necessitats educatives especials. El ventall de possibilitats que se'ls hi obre tan p煤blic com privat 茅s ampl铆ssim, des de v脿ries fam铆lies professionals dels diferents graus, fins a una oferta diversa de batxillerats. Aquesta situaci贸 es limita dr脿sticament a l'oferta espec铆fica, ja que no hi ha places adaptades pels nostres joves ni diversitat d'oferta de fam铆lies professionals adequades. En el millor dels casos l'alumne ha de despla莽ar-se fora del seu municipi per rebre una formaci贸 adequada.

En aquests moments, dels aproximadament 2.000 alumnes amb dictamen de 16 a 21 anys que hi ha a Catalunya nom茅s hi ha oferta formativa professional adaptada de 450.

I que ning煤 pensi amb la reserva de places a l'ordin脿ria, com una soluci贸 adequada.

Davant aquest panorama desolador, Barcanova amplia pel proper curs 2015-16 l'oferta formativa professional amb una unitat de 12 places de PFI de cuina i restauraci贸. Aquesta 茅s una de les apostes que l'Entitat i el Departament d'Ensenyament fan per donar resposta a la manca d'oferta i a les possibilitats reals d'inserci贸 en el m贸n de la cuina i la restauraci贸. L'Entitat organitza el curs, seguint amb la nostra voluntat de donar servei; i el Departament, concertant la formaci贸.

Finalitzem aquest trimestre amb aquesta gran not铆cia i encarem el proper amb ganes i il路lusi贸 d'organitzar aquesta nova formaci贸 pel nostre alumnat i els que vinguin de fora.

M'emociona pensar que al setembre comen莽aran 12 joves, que seguiran una formaci贸 de qualitat, que, quan acabin, les seves oportunitats laborals s'ampliaran clarament, i que aquest fet els hi canviar脿 la vida.

I ells encara no ho saben.

Roser Ferr茅. Directora de l'Escola

Revista4




Carnestoltes 15

CARNESTOLTES PROJECTE DE LA M脷SICA

jazz rock country pop


Aquest any hem treballat la m煤sica des de tots els cursos i a nivell transversal en les diverses 脿rees curriculars. El grup de 1r d鈥橢SO es va encarregar de treballar el jazz i el swing. Van cercar molta informaci贸 i van realitzar diverses exposicions de m煤sics importants d鈥檃quest estil de m煤sica, tot combinat amb audicions de jazz i swing, on el saxo era la base d鈥檃quella m煤sica. El grup de 2n d鈥橢SO va treballar el rock. Van endinsar-se en el m贸n de l鈥橢lvis Presley fins a arribar a grups m茅s actuals com AC/DC o Queen, cercant informaci贸 variada i decorant-ho tot amb diverses guitarres.



carnes1 rock2 rock1 carnes2


El grup de 3r d鈥橢SO va encarregar-se de treballar el pop. Van marcar els seus inicis en els Beatles fins a arribar a grups for莽a m茅s actuals com La Oreja de Van Gogh. Van cercar informaci贸 i es van encarregar d鈥檕bservar quina evoluci贸 ha tingut la m煤sica pop des dels seus inicis fins a l鈥檃ctualitat. Per 煤ltim, el grup de 4t d鈥橢SO va treballar el country. Van poder observar com ha evolucionat la m煤sica des dels seus inicis fins a l鈥檃ctualitat, com molts dels estils musicals actuals tenen la base en els estils treballats a l鈥檃ula i que, tot i no se una m煤sica que escoltessin de forma quotidiana, no era res que no els pogu茅s agradar per escoltar-ho una estona. A m茅s, un grup de 4t, es va encarregar de crear, des de l鈥櫭爎ea de manipulats, maquetes que imitessin els diversos instruments m茅s importants de cada un dels estils. Aix铆 doncs, van crear des d鈥檜n piano fins a un banjo, passant per una guitarra o un viol铆.



carnes3 carnes4 carnes5 carnes6 carnes7 carnes8


Un cop es va anar treballant, cada un dels grups va procurar plasmar la informaci贸 recollida en diversos murals i plafons i, posteriorment, es va realitzar una exposici贸 per intercanviar informacions entre els diversos cursos i per tancar el projecte d鈥檜na manera din脿mica vam aprofitar el dia de Carnestoltes per preparar una gincama que girava entorn els diverses aspectes treballats i on els alumnes, van poder apropar-se a tota la informaci贸 que s鈥檋avia treballat des de tots els cursos fins al moment de forma divertida: fent videoclips d鈥檃lguns grups de m煤sica (aprofitant els instruments creats), aprenent passos d鈥檈stils musicals com el country,... Al finalitzar el projecte, va ser interessant observar com els alumnes havien canviat totalment la seva actitud i, van passar, de no con猫ixer res sobre aquelles m煤siques i apostar per la seva m煤sica quotidiana (reggae, reggeaton, minimal, hip hop, m煤sica electr貌nica,...) a passar una estona divertida i entretinguda, escoltant i coneixent estils musicals totalment desconeguts per a ells. Per tant, la valoraci贸 del projecte ha estat positiva ja que va ser una jornada divertida on, per un dia, els alumnes van gaudir escoltant m煤sica totalment desconeguda per a ells fins a aquell moment.



carnes9 carnes10 carnes11 carnes12


Taller d'enquadernaci贸

Des del taller d鈥檈nquadernaci贸, on es treballen els h脿bits laborals, c脿lculs matem脿tics, orientaci贸, i, en general, el desenvolupament personal dels nostres alumnes que no mostren un perfil de jardiner, hem realitzat dos tallers d鈥檃proximaci贸 de la feina que realitzem en el centre envers altres centres d鈥檈ducaci贸 Prim脿ria. En ambd贸s casos, els nostres alumnes han aplicat els seus coneixements i han ensenyat als infants que ens han visitat com es realitza el paper pintat i el paper reciclat i quin 茅s el procediment que cal seguir per a confeccionar una llibreta.



manipulats1 manipulats2 manipulats3 manipulats4


A partir d鈥檃questa experi猫ncia, els nostres alumnes treballen la relaci贸 amb els altres, el saber fer i el saber estar,...

A m茅s, al tercer trimestre, hem volgut engegar un projecte basat en el reciclatge de documents antics (llibres, c貌mics, mapes geogr脿fics,鈥) per tal d鈥檌nnovar i donar un nou aspecte a peces escolars en des煤s (cadires, taules,鈥) aix铆 com la creaci贸 d鈥檃ltres mobles a partir de cartrons reciclats.

Aquest projecte ha perm猫s treballar la vessant m茅s creativa dels nostres alumnes, al mateix temps que el treball els ha perm猫s una major motivaci贸 i aix貌 ha facilitat que gaudissin de la feina realitzada.

A part del treball amb el mobiliari tamb茅 hem seguit el fil conductor de l鈥檈nquadernaci贸 realitzant jocs de llibretes, portallapis i estoigs amb c貌mics antics que han donat un resultat molt visual i art铆stic.

Tots els productes confeccionats els hi donem sortida a partir de punts de venta que col鈥oquem pel poble pels volts de Nadal, per Sant Jordi, final de curs,... aix铆 com el contacte amb Estripa鈥檓, una botiga de Sabadell que ens compren de forma regular. D鈥檃questa manera, els nostres alumnes veuen que la feina realitzada t茅 sortida i 茅s valorada.



manipulats5 manipulats6 manipulats7 manipulats8 manipulats9 manipulats10


Susana Arteche i Rosa Vila. Educadores



Revista3




SETMANA CULTURAL 2014.

Aquest any tamb茅 hem dedicat una setmana a visitar diferents espais i manifestacions culturals: un creuer, museu mar铆tim, museu Abell贸, barri g貌tic, diferents tallers, fundaci贸 Alicia, excursions caminant..
Aquesta ha estat la setmana cultural en imatges:

Dilluns. Els alumnes de primer cicle van tenir l'oportunitat de con猫ixer per dintre un gran creuer de Grimaldi Lines atracat al port de Barcelona. Tamb茅 van visitar el museu mar铆tim de la ciutat.



creuer maritim


Els alumnes tercer van visitar el museu egipci, Fundaci贸 Clos i van aprofitar per fer una passejada per Barcelona....



egipci1 egipci2


Els alumnes de quart van con猫ixer una mica de la hist貌ria de la ciutat de Barcelona tot passejant pel Barri G貌tic.



gotic1 gotic2


Dimarts. Els alumnes de l鈥檈scola van participar en diferents tallers: un de maquillatge de cinema de terror i un taller de m煤sica, pel que anaven passant tots els grups. Tallers d鈥檋ist貌ria per cada grup segons els continguts que s鈥檈staven treballant a l鈥檃ula: prehist貌ria, edat antiga, edat mitjana. Els alumnes de primer van participar tamb茅 en una xerrada anomenada 鈥淎pantallat鈥 sobre com fer un bon 煤s de les noves tecnologies Els alumnes de quart van visitar el museu Abell贸 de Mollet del Vall猫s



thistoria maqui1 maqui4 maqui3 musica1 musica2


Dimecres. Tota l'escola va visitar la Fundaci贸 Al铆cia- M贸n St. Benet. Els alumnes, per grups, van participar en diferents tallers relacionant la cuina amb aspectes com la despesa d鈥檈nergia o les diferents cultures i etapes de la hist貌ria. Les activitats constaven d鈥檜na introducci贸 al tema, seguida de l鈥檈laboraci贸 de diferents receptes, segons el tema treballat al taller.



alicia1 alicia2


Dijous. Els dijous els alumnes de primer cicle van fer un taller de cuina a l鈥檈scola; volem agrair la col鈥aboraci贸 de la sra. Araceli Company que ens va ajudar a elaborar unes postres delicioses. A la tarda activitats variades, entre elles un karaoke, i despr茅s van tastar tot el que havien cuinat al mat铆, va ser dif铆cil contenir les ganes!!!!!



tallercuina1 karaoke tallercuina2


Divendres. Aprofitant l鈥檃rribada de la primavera van fer dos excursions caminant, els alumnes de primer cicle van visitar l鈥檈rmita de Santiga i ela alumnes de segon cicle van arribar fins l鈥檈rmita de Gallecs, va ser una bona caminada...



gallecs1 santiga gallecs2



fulles2






Escola Barcanova

Lo que m谩s me gusta de la Escola Barcanova son mis compa帽eros, son los compa帽eros perfectos. Luego est谩 la h铆pica, me gustan mucho los caballos, tambi茅n la jardiner铆a, me lo paso bien plantando plantas, limpiando hojas. Mi asignatura favorita es deporte porque hacemos piscina, los profes todos son muy buenos menos algunos, la Rosa, el Amador i muchos m谩s, la escuela Barcanova es perfecta y aprendemos muchos como por ejemplo a ser inform谩tico con Amador. Bueno y hasta aqu铆 mi relato.

Juan Carlos. Alumne de primer



Escola Barcanova

En la Escola Barcanova (santa perpetua) hay muchas actividades por ejemplo: h铆pica, pr谩cticas de jardinero, t茅cnicas de jardiner铆a, piscina que mola mucho lo que pasa es que cansa mucho porque las monitoras son muy extrictas, y lo b谩sico de siempre: las asignaturas.Yo me lo paso muy bien con los amigos y amigas de este instituto. Tambi茅n hacemos salidas a muchos sitios, por ejemplo, a la monta帽a del Montseny, al palau de la m煤sica y muchos sitios m谩s鈥

Pedro. Alumne de primer



Revista1

PQPI.

Volem que coneixeu una als nous alumnes de primer del PQPI i per aix贸 els hem demanat que ens expliquin alguna cosa sobre l'escola


alumnespqpi


Brian
Edat: 16
Cerdanyola

El venir a este PQPI ha sido una idea genial porque los compa帽eros son geniales y los profesores tambi茅n lo son. En este PQPI aprendes divirti茅ndote que es la mejor manera de aprender. Hacemos jardiner铆a me gusta pero cansa mucho pero es una 鈥渁yuda鈥 para encontrar trabajo tambi茅n hacemos FOL= formaci贸n oriental laboral que te ayuda a saber los prop贸sitos que tiene un trabajador cuando est谩 en una empresa, est谩 muy bien esa asignatura.


Raquel Val Mart铆n
Edat: 17 a帽os
Sant Cugat del Vall猫s

Desde la llegada a este pqpi, ha sido un gran cambio para mi vida. Mis padres dicen que he cambiado much铆simo, y eso es por haber entrado directamente al mundo del caballo, mi pasi贸n mi vida, y gracias a eso he conocido a gente s煤per maravillosa.


David Salda帽a
Edat: 18 anys
Santa Perp猫tua de Mogoda

Valoro de forma positiva totes les experi猫ncies viscudes durant la meva educaci贸 al PQPI de Mosso de quadra al GSIS H铆pica Can Tai贸, perqu猫 opino que he adquirit nous coneixements i noves experi猫ncies que poden ser posades en pr脿ctica a la vida laboral. El que m茅s interessant trobo 茅s el tracte proper i familiar per part dels companys i professors del programa.


Eli Mart铆n
Edat: 17
Sabadell

En el primer a帽o del pqpi me han ense帽ado muchas cosas trenzar, hacer cuadras, vendas de descanso y vendas de trabajo. Tambi茅n como dar cuerda y como preparar a los caballos me gusta en realidad todos las asignaturas solo que unas m谩s que otras. Me gusta mucho montar y dar cuerda lo que no me gusta es teor铆a de jardiner铆a no es que me llame la atenci贸n pero no me desagrada del todo. Espero encontrar trabajo en el sector en el que estoy estudiando ya que de eso me gustar铆a dedicarme, la cosa esta un poco mal por la situaci贸n del paro y tal pero las ganas de trabajar de esto las tengo, porque me parce un maravilloso mundo en el que puedo aprender mucho


Lahcen el bezzi
Sabadell

2014 es el a帽o que aprendido mucho en esta h铆pica, me gusta lo que hacemos cada d铆a y cada d铆a aprendo mas y adem谩s tenemos unos profesores buen铆simos y simp谩ticos, y creo que tengo futuro de mosso de quadra y me gustar铆a conseguir un trabajo que estar铆a contento como estoy ahora en esta h铆pica gsis can tai贸


Oriol Perez Molina
Edad:17
Cerdanyola del Vall猫s

A principi de curs tenia algunes dubtes de si s鈥檋em donar铆a b茅, dubtes que es van anar esfumant a mesura que passaven las setmanes, i poc a poc i mentre coneixia als companys m茅s m鈥檃gradava. Ara mateix el meu animal preferir es el cavall i espero aprendre molt铆ssim sobre aquets animals meravellosos, el millor es que aprens de tor relacionar amb els cavall des de netejar-los fins a mantenir-los en forma a m茅s d鈥檃ix貌 tamb茅 estem aprenen el que costa mantenir una h铆pica, arreglar pistes, balles reparar quadres i mil coses m茅s


Yaiza
Edat: 19
Terrassa Nunca he sido una persorna muy centrada en los estudios, pero desde que empec茅 en Gsis algo cambi贸, empec茅 a mostrar inter茅sy a desenvolverme en este mundo de la " responsabilidad" por asi decirlo, tanto a nivel personal como profesional, se me hizo llevadero, no como el resto de estudios que emprend铆, hay una motivaci贸n, y una uni贸n del grupo tanto con alumnos y profesores, que hacen el dia m谩s interesante.


Revista2



Aprofitant la visita a la Secci贸 Montada de la Guardia Urbana de Barcelona van tenir l'oportunitat d'entrevistar uns del agents...

entrevista

A la visita realitzada a la Secci贸 Muntada de la Guardia Urbana de Barcelona vam tenir un amfitri贸 i guia de luxe, un dels genets amb m茅s experi猫ncia, encarregat de la doma dels cavalls i de la instrucci贸 dels genets, que ens va transmetre la seva passi贸 per la tasca que realitzen. Aprofitant l'ocasi贸 els nostres alumnes van poder fer-li un munt de preguntes

Qu猫 es necessita per poder entrar a la muntada?

B茅, primer has de fer l'oposici贸 per la Gu脿rdia Urbana, si la superes has de fer un curs a l鈥橢scola de Policia i finalment sol鈥icitar la pla莽a a la Secci贸 Muntada a on es fa una selecci贸 entre tots els aspirants

Quines proves et demanen? Has de saber muntar?

Fem preguntes t猫cniques sobre els coneixements generals del cavall, una prova pr脿ctica d鈥檈quitaci贸 i una de nivell musical.
En principi no 茅s imprescindible saber muntar, ja que aqu铆 tenim un pla de formaci贸, per貌 茅s cert que si hi ha m茅s candidats que places, tenen m茅s punts els que ja tenen experi猫ncia al sector

Quin nivell d鈥檈studis demanen per fer l鈥檕posici贸?

L'ESO, despr茅s has de fer un examen de cultura general, proves f铆siques, un psicot猫cnic, i les proves m猫diques.

Es pot entrar per treballar de Mosso de Quadra?

En principi no, les tasques de mosso de quadra les realitzen els mateixos agents, tret de la neteja de les quadres que estan cobertes per una empresa externa contractada. 脡s a aquesta empresa a la que haur铆eu d鈥檃dre莽ar-vos.

Si venim a fer pr脿ctiques aqu铆, quines feines hauriem de fer?

Principalment tasques d鈥檃ssist猫ncia als agents, neteja i preparaci贸 de cavalls, col鈥aborar a l鈥檋ora de donar el menjar, ajudar quan vingui el veterinari, neteja d鈥檈quips, treballar algun cavall a la corda i a m茅s tindreu l'oportunitat de poder fer alguna classe d鈥檈quitaci贸 amb els nostres cavalls m茅s veterans i domats.

Tamb茅 hi han dones?

S铆, 茅s clar, actualment hi ha 6 dones

Com 茅s que s贸n tant poques?

S铆, la veritat 茅s que la proporci贸 茅s baixa, pot ser per tradici贸 sempre ha estat un cos b脿sicament mascul铆, per貌 a poc a poc aix貌 va canviant, afortunadament.

I aix铆, animadament, l鈥檃gent ens va explicar moltes experi猫ncies i an猫cdotes sobre la seva feina, els cavalls i els seus viatges amb el carrusel. Va estar una jornada genial!!!

Montse P茅rez. Tutora del PQPI




Plantes en terrasses.

A l鈥檋ora de triar les plantes que cultivarem als nostres balcons caldr脿 tenir en compte si el lloc 茅s assolellat o ombr铆vol. Analitzar les caracter铆stiques de cada espai ens ajudar脿 a encertar en l鈥檈lecci贸 de les especies a utilitzar. Cada exposici贸, sol, mitja ombra i ombra, permet cultivar una gran quantitat de plantes adaptades a cadascuna de les tres situacions.

L鈥檈xposici贸 a ple sol 茅s la que presenten terrasses i balcons orientats al sud o sud-oest, sent l鈥檈mpla莽ament m茅s apreciat a l鈥檋ora de cultivar-hi plantes. Entre les plantes millor es desenvolupen a ple sol trobem el gerani (Pelargonium zonale), el gerani d鈥檋eura (Pelargonium peltatum), la margarida blava (Felicia amelloides), el clavell de moro (Tagetes patula), els baladres (Nerium oleander), les roses (varietats de Rosa), les verbenes (Verbena x hybrida) o l鈥檃lf脿brega (Ocimum basilicum).


geranio gitanilla felicia tagetes adelfa rosal verbena alfabrega


Quan ens referim a les situacions de mitja ombra volem dir que durant la major part del dia no hi arriba el sol directe i, per tant, les plantes que millor si troben s贸n les que no toleren llargues hores de sol. Per aquestes situacions creades per l鈥檕mbra que produeixen els edificis als balcons orientats al sud o els que ho estan a est o oest, tenim un gran nombre de plantes com la planta dels diners (Plectranthus australis), les beg貌nies (Begonia semperflorens), les calabruixes (Muscari armeniacum), les pr铆mules (Primula vulgaris), les caputxines (Tropaeolum majus), els bonets (Evonimus sp.), les nandines (Nandina domestica) o els brucs (Erica carnea).


plectrantus begonia muscari primula capuchina bonetero nandina erica

Els balcons o terrasses orientats al nord no tenen sol directe per貌 s铆 suficient llum per que si desenvolupin moltes plantes. La varietat de plantes d鈥檕mbra 茅s gran i entre les m茅s habituals trobem les heures (Hedera helix), les alegries de la casa (Impatiens wallerana), les hosta (Hosta sp.), les cubanes (Aucuba japonica), les fulles (Aspidistra elatior), les hort猫nsies (Hydrangea macrophylla), les hort猫nsies d鈥檋ivern (Bergenia crassifolia) o les assifolia) o les esparregueres de jard铆 (Asparagus densiflorus).


hedera alegries hosta aucuba aspidistra hortensia bergenia asparagus




EST脠VIA, LA PLANTA DOL脟A

estevia1

La planta Stevia rebaudiana Bertoni 茅s coneguda com "la planta dol莽a" ja que les seves fulles tenen un gust dol莽. Origin脿ria del Paraguai, avui es cultiva a tot el m贸n i 茅s utilitzada pel seu poder edulcorant i per les seves propietats medicinals.

脡s una planta plurianual (pot viure uns quants anys) d鈥檕rigen tropical, que al nostre clima mediterrani es comporta com a caduca, tornant a rebrotar cada primavera. A l'hivern cal protegir-la de les gelades, cobrint-la amb pl脿stics si 茅s a terra, o l'entrarem a casa si la tenim en testos. Si ens trobem en una zona de gelades fortes i la volem cultivar a terra, aleshores 茅s aconsellable cultivar-la sota hivernacle.

L鈥檈st猫via es cultiva a ple sol. Durant l鈥檈stiu cal regar-la di脿riament ja que 茅s una planta tropical, per貌 a l鈥檋ivern, al estar en parada vegetativa, regarem molt poc. Aquesta planta no tolera un exc茅s d'humitat i si el s貌l est脿 entollat o no drena b茅, les arrels es podriran. 脡s poc exigent amb l鈥檃dob, cal tenir cura amb l鈥檈xc茅s d鈥檃dobat perqu猫 pot ser perjudicial. L鈥檃dobat mineral ha de dur m茅s potassi que f貌sfor i nitrogen i ha d'estar enriquit amb microelements. Amb un bon adobat org脿nic n鈥檋i ha prou amb una vegada l鈥檃ny, a l鈥檌nici de la primavera, si 茅s plantada a terra. Si est脿 en testos

estevia2 脷s medicinal de l'est猫via :

Als Estats Units, Jap贸, Brasil, Argentina, Col貌mbia, Xina, l'脥ndia, Austr脿lia i Tail脿ndia, entre altres pa茂sos, s鈥檜tilitza massivament aquesta planta amb gran 猫xit i sense cap contraindicaci贸.

El seu 煤s principal 茅s per a regular el sucre de la sang ja que el seu principi actiu estimula al p脿ncrees en la producci贸 d鈥檌nsulina. Tamb茅 redueix la pressi贸 arterial, regula l麓aparell digestiu en general, actua favorablement en moltes persones amb ansietat, redueix greix en persones obeses i 茅s antioxidant i di眉r猫tica. 脡s tamb茅 indicada per la c脿ries dental ja que presenta acci贸 antibacteriana.

estevia3 La dosi que utilitzen la major part de persones que han observat efectes beneficiosos 茅s:

鈥 Fulla fresca: 4 fulles tendres menjades directament abans o mentre s鈥檈smorza i 4 fulles m茅s abans o mentre es sopa.
鈥 Fulla seca: quan no es disposa de fulla tendra es pot fer infusi贸 de fulla seca triturada. Per prendre la planta en forma d'infusi贸 la dosi 茅s una culleradeta de postres rasa (2 grams) per tassa d'infusi贸, Es pot prendre una infusi贸 en dej煤 pel mat铆 i una per la nit.


L'est猫via en gotes o refinada, tal com es troba comercialitzada, no t茅 propietats medicinals.

Enric March









Actualitzat 27-3-2015. Editor: Amador Esmeralda