El dia 30 de gener és el "Dia Escolar per la Pau". A l'escola es celebra sempre. Es fan tot un seguit d'activitats per tal de treballar aquest tema i de donar-lo a conèixer.
A la tarda vàrem deixar anar el colom de la Pau que havia vingut a veure'ns a l'escola. La mainada el va trobar, el va escoltar, el va tocar i el va veure volar.Com si fos un conte haviem explicat més o menys aquesta història:
" Avui
al matí han explicat per la ràdio que s'ha perdut el colom de
la Pau i no el troben. Es veu que estava una mica trist perquè encara
hi ha moltes guerres al món. I com sabeu, el colom de la Pau és
molt important perquè tothom pugui viure feliç.
Fixeu-vos quina casualitat, el colom de la Pau ha vingut a la nostra escola
i ara anirem a deixar-lo volar i que porti la Pau a tothom"
EL QUE ENS PLANTEGEM AL CELEBRAR AQUESTA DIADA:
La
diada es treballa dins de l'eix transversal dels drets de l'infant:
"Dret a ser educat per la Pau"
Cal tenir clar que per poder viure en pau és necessari que no hi hagi guerres arreu del món i que ningú passi gana, però també són necessàries d'altres coses en les quals la mainada pot ajudar, com ara:
- Aprendre a estimar tothom tal com és.
- No barallar-se amb les persones que s'estimen i ajudar-les en allò
que es pugui.
- Demostrar que volem el mateix per a tots els nens i les nenes del món.
CURS 2005-06:
ESCRITS I DIBUIXOS CONTRA EL TREBALL INFANTIL
L'escola s'ha adherit a la campanya que es proposava des d'Intermon en contra de l'explotació i del treball infantil.
A les classes s'ha parlat de quines són les necessitats dels infants, quines són les seves necessitats. S'ha vist que no tots els nens i totes les nenes del món van a l'escola, tenen prou menjar, juguen, viuen en una casa confortable...
Cada nen i cada nena d'educació infantil ha fet un dibuix per demanar que els nens puguin jugar. A primària, a més a més del dibuix s'ha escrit una carta on també es demanava que els governs actuessin per tal d'acabar amb el treball infantil.
Aquests dibuixos i aquestes cartes s'han enviat al consulat de Myamar de París, a la UNESCO i al govern de la Generalitat.
El sr. Josep Bargalló va respondre a la mainada de cicle inicial, felicitant-los per la iniciativa i dient que farien tot el que estés en les seves mans per solucionar aquest problema.
FRASES PER LA PAU
A la tarda,tothom ha escrit una frase sobre la PAU i l'ha enganxada a la cua d'un globus.
Després s'han intercanviat i regalat aquestes frases entre tota la mainada, mentre sonava de fons "Imagine" de John Lennon.
S'han emportat a casa el globus amb la frase, per poder-ho comentar amb la família.
CURS 2003-04:
Al matí, a les classes es va treballar el que és la Pau i el que representa la guerra. Els nens i les nenes varen dir el que sabien, el que veien a la televisió, el que sentien a les notícies, el que es comentava a casa. Amb tot el que van anar dient i amb les reflexions que es varen fer, es va confeccionar un mural que es va penjar a fora, perquè tothom el pogués veure.
CURS 2006-07:
Voldríem
que no fos necessari celebrar el DIA DE LA PAU per demanar que no hi hagi
més guerres al món. Molts desitjaríem que no n'hi hagués
cap. Mentre no sigui així, la nostra escola no pot deixar de dedicar
un temps a la reflexió, a conscienciar-nos del que passa a altres llocs,
a adornar-nos de la sort que tenim i a fer tot el que puguem perquè
s'acabin les guerres que fan patir a tantes persones innocents.
Aquest any centrem el treball en les conseqüències de les guerres.
Fem coincidir la celebració del DIA DE LA PAU amb el darrer dia de la recollida d'aliments per al poble saharaui (que viu des de fa 31 anys les conseqüències d'una guerra).
DIMECRES 24 I DIJOUS 25
La Lluïsa (voluntària) i la Loreto (mestra), que han estat als campaments saharauis fan una xerrada a cada curs, explicant com és la vida en aquests campaments, bàsicament la vida de la mainada.
Després es parla a les classes: es comenta, es fan dibuixos i murals.
DIMARTS 30, AL MATÍ
-
Petita exposició d'objectes i imatges del poble saharaui.
- Observació i treball a partir del "Guernika" de Picasso.
Veurem l'art com a expressió de sentiments. El "Guernika"
ens mostra una visió de les conseqüències d'una guerra.
(totes les classes)
- Representació gràfica o reproducció de parts del "Guernika".
(totes les classes).
- "Joc de les mines". (primària)
DIMARTS 30, A LA TARDA
- A les 4 tota l'escola surt al pati.
- L'associació "Lembarki" de Palafrugell ve a buscar els
aliments que hem recollit per als campaments saharauis.
- Cantada conjunta de la cançó: "El món seria"
"El món seria més feliç
si tots fóssim amics.
Jugar tots junts, cantar tots junts,
seria divertit.
El món seria molt millor
si no tinguéssim por
si sense demanar perdó
poguéssim ser com som.
El món seria més humà
si tots fóssim germans
si ens agaféssim de les mans
com mai ho hem fet abans.
En un altre món
és el món que volem
es el món que volem
en un altre món."
TREBALLEM JUNTS PER ACONSEGUIR UN MÓN MILLOR PER ALS NENS I PER A LES NENES.
CURS 2007-08:
Aquest any la Diada de la Pau coincideix amb la preparació del Carnaval i no dediquem tant de temps com altres cursos.
Es parla a les classes de la figura d'en Gandhi, adherit-nos així a la commemoració del 60è aniversari de la seva mort i de la Declaració dels Drets Humans.
"NO HI HA CAMINS PER A LA PAU,
LA PAU ÉS EL CAMÍ"
Al Carrilet (nenes i nens, mares i pares i mestres) ja treballem sempre a favor de la Pau:
- Aprenem a conviure.
- Respectem les opinions diferents a les nostres.
- Intentem solucionar els problemes dialogant.
- Ens sabem diversos (edats, gustos...) però tenim la capacitat de trobar objectius comuns.
- Sabem que amb unió tenim més força i més capacitat per aconseguir més i millors objectius.
- ...
Enguany hem decidit parlar de les escoles, l'educació i la Pau.
"L'EDUCACIÓ ENS FA LLIURES. LA LLIBERTAT CREIX EN LA PAU"
QUÈ HEM FET?
- Hem muntat l'exposició "ESCOLES DEL MÓN". Hi havia imatges d'escoles del Txat, d'Afganistan, de la Xina, dels campaments saharauis, de Nicaragua...Totes les classes han anat passant a veure-la i comentar-la.
- Reflexió a les aules de com és "L'ESCOLA DE LA PAU", què hi ha, què s'hi fa, com s'està... Relacionem l'escola de la Pau amb la nostra escola. Escribim frases a partir d'aquesta idea.
- Reflexionem sobre la situació dels nens i les nenes que no tenen escola: llocs en guerra, camps de refugiats... Parlem de les possibilitats de solució, de col·laboració, d'ajuda...
- Treballem dossier "LA PETITA CARLOTA, UNA NENA REFUGIADA". Materials proporcionats per ACNUR.
- Es parla de la situació actual a GAZA. Amb informacions de la premsa, d'Internet, imatges cedides per periodistes i documents de la UNESCO.
- Coneixem una ESCOLA APADRINADA a Guatemala. Per què, com es fa i que vol dir. Ens ho explica en Jordi Tonietti que té una escola apadrinada.
- Aprofundim en el dret de la infància "DRET A L'EDUCACIÓ"
- A 2/4 12 del matí, nens i nenes, mestres i totes les persones que erem a l'escola, hem sortit als passadissos, ens hem assegut al terra i hem escoltat un tros del primer programa de "RADIO XIULET" que era dedicat a la Pau. El silenci ha estat absolut.
Quan ha acabat la mainada s'ha posat a aplaudir espòtàniament .
Han estat uns moments emocionants.
- Hem fet un mural col·lectiu del SÍMBOL DE LA PAU.
Cada classe ha fet una part amb dibuixos i imatges de l'escola de la Pau: estris d'escola, mainada contenta, dibuixos...
Sobre un cercle negre s'han anat el tros que ha fet cadea classe. Quan tots els trossos han estat posats... ha aparegut el SÍMBOL DE LA PAU.
Al voltant s'han col·locat les frases.
.