Recollida selectiva del PAPER

a Olesa de Montserrat

RECOLLIDA SELECTIVA

HISTORIAL

La recollida selectiva del paper s'inicia com a activitat escolar a partir del curs 1998-99.

Durant el crèdit variable d'aprofundiment de 4t d'ESO "Tinguem cura de l'entorn II" es treballa el tema dels residus urbans insistint en l'estratègia de les 3R (Reduir, Reutilitzar i Reciclar) com al millor camí cap a la sostenibilitat.

Dins del crèdit es munten projectes relacionats amb cada un dels temes que es tracten i sorgeix la idea de planificar un sistema de recollida selectiva del paper a tota la ESO. A partir d'aquí es confeccionen uns contenidors (capses de cartró folrades amb paper) que es reparteixen a cada un dels quatre cursos d'ESO i s'organitza la recollida setmanal, primer amb els alumnes del crèdit i després amb voluntaris.

Davant la bona rebuda per part de l'alumnat, el curs següent (1999-2000) s'aprofita el mateix crèdit variable per estendre la recollida a tota l'escola situant contenidors a cada classe i a secretaria.

El curs 2000-01, els contenidors de reciclatge passen a ser confeccionats a cada classe dins de les activitats de tutoria i la recollida setmanal es converteix en una activitat totalment voluntària que porten a terme alumnes, habitualment de 3r d'ESO, durant tot el curs.

METODOLOGIA

1) Cada classe confecciona un contenidor a partir d'una caixa de cartró que és més o menys decorada. Els alumnes tiren tot tipus de papers i cartrons en aquest contenidor (a excepció dels mocadors de paper utilitzats o papers bruts de pintura).

2) Un cop per setmana un grup de voluntaris/es passa durant l'hora de pati a recollir el paper dels contenidors i el posa dins d'uns sacs.

3) Els sacs es transporten fins al contenidor de paper (iglú blau) més proper a l'escola i s'hi buiden.

4) El camió de recollida de paper porta el paper dels contenidors blaus del municipi cap a un magatzem comarcal des d'on entrarà a la cadena de reciclatge del paper, passant a ser utilitzat com a primera matèria per a l'obtenció de paper o cartró.

Buidant les papereres de les classes
Tirant el paper al contenidor

RESULTATS

Després de cinc anys de reciclatge de paper, actualment l'ús dels contenidors es contempla com un fet normal demostrant que, en la recollida selectiva, el factor clau per obtenir èxit esdevé el manteniment d'una infraestructura que permeti la separació de les deixalles de forma còmoda i senzilla. Un cop proporcionada (en aquest cas serien els contenidors a les classes) és crea ràpidament l'hàbit d'utilitzar-la.

La recollida de paper experimenta variacions importants en funció de l'època. Així just abans de Nadal, Carnestoltes, St. Jordi i fi de curs és quan hi ha els màxims de producció de paper (degut a les activitats de plàstica que en disparen l'ús a classe). També s'observa que una major implicació dels tutors en el projecte (confecció dels contenidors, comentaris sobre el tema, etc.) comporta un augment significatiu de l'ús dels contenidors per part dels alumnes.

La mitjana de paper que és retira setmanalment de l'escola (amb vuit classes, de 1r de CM a 4t d'ESO,) és d'uns tres o quatre sacs setmanals.