HISTORIAL
La
recollida selectiva del paper s'inicia com a activitat escolar a
partir del curs 1998-99.
Durant
el crèdit variable d'aprofundiment de 4t d'ESO "Tinguem
cura de l'entorn II" es treballa el tema dels
residus urbans insistint en l'estratègia de les 3R (Reduir,
Reutilitzar i Reciclar) com al millor camí cap a la sostenibilitat.
Dins
del crèdit es munten projectes relacionats amb cada un dels
temes que es tracten i sorgeix la idea de planificar un sistema
de recollida selectiva del paper a tota la ESO. A partir d'aquí
es confeccionen uns contenidors (capses de cartró folrades
amb paper) que es reparteixen a cada un dels quatre cursos d'ESO
i s'organitza la recollida setmanal, primer amb els alumnes del
crèdit i després amb voluntaris.
Davant
la bona rebuda per part de l'alumnat, el curs següent (1999-2000)
s'aprofita el mateix crèdit variable per estendre la recollida
a tota l'escola situant contenidors a cada classe i a secretaria.
El
curs 2000-01, els contenidors de reciclatge passen a ser confeccionats
a cada classe dins de les activitats de tutoria i la recollida setmanal
es converteix en una activitat totalment voluntària que porten
a terme alumnes, habitualment de 3r d'ESO, durant tot el curs.

METODOLOGIA

1)
Cada classe confecciona un contenidor a partir d'una caixa de cartró
que és més o menys decorada. Els alumnes tiren tot
tipus de papers i cartrons en aquest contenidor (a excepció
dels mocadors de paper utilitzats o papers bruts de pintura).
2)
Un cop per setmana un grup de voluntaris/es passa durant l'hora
de pati a recollir el paper dels contenidors i el posa dins d'uns
sacs.
3)
Els sacs es transporten fins al contenidor de paper (iglú
blau) més proper a l'escola i s'hi buiden.
4)
El camió de recollida de paper porta el paper dels contenidors
blaus del municipi cap a un magatzem comarcal des d'on entrarà
a la cadena de reciclatge del paper, passant a ser utilitzat com
a primera matèria per a l'obtenció de paper o cartró.
 |
Buidant
les papereres de les classes |
|
 |
Tirant
el paper al contenidor |
|
|
|

RESULTATS
Després
de cinc anys de reciclatge de paper, actualment l'ús dels
contenidors es contempla com un fet normal demostrant que, en la
recollida selectiva, el factor clau per obtenir èxit esdevé
el manteniment d'una infraestructura que permeti la separació
de les deixalles de forma còmoda i senzilla. Un cop proporcionada
(en aquest cas serien els contenidors a les classes) és crea
ràpidament l'hàbit d'utilitzar-la.
La
recollida de paper experimenta variacions importants en funció
de l'època. Així just abans de Nadal, Carnestoltes,
St. Jordi i fi de curs és quan hi ha els màxims de
producció de paper (degut a les activitats de plàstica
que en disparen l'ús a classe). També s'observa que
una major implicació dels tutors en el projecte (confecció
dels contenidors, comentaris sobre el tema, etc.) comporta un augment
significatiu de l'ús dels contenidors per part dels alumnes.
La
mitjana de paper que és retira setmanalment de l'escola (amb
vuit classes, de 1r de CM a 4t d'ESO,) és d'uns tres o quatre
sacs setmanals.

|