Recollida selectiva de PLÀSTICS i LLAUNES

a Olesa de Montserrat

RECOLLIDA SELECTIVA

HISTORIAL

La recollida selectiva d'envaos de plàstic i llauna s'inicia com a activitat escolar a partir del curs 2002-03.

Després de cinc anys de recollir selectivament el paper a les classes, es decideix fer un pas endavant i ampliar la recollida a altres materials durant l'hora d'esbarjo. Per això es col.loquen uns contenidors al pati que hauran de servir per a separar els envasos que utilitzen els alumnes per portar l'esmorzar.

Altre vegada, són els alumnes del crèdit variable d'aprofundiment "Tinguem cura de l'entorn", que ara es fa a tercer d'ESO, els que s'encarregaran de fer una campanya informativa a tota l'escola i de situar i buidar periòdicament els contenidors. Un cop la recollida ja està institucionalitzada, seran voluntaris de segon cicle d'ESO els encarregats de fer-ne el manteniment.

Els plàstics i les llaunes són materials que apareixen sovint als esmorzars dels alumnes i professors. El plàstic en forma d'ampolles d'aigua, batuts, iogurts, safates de galetes o pastes, etc. Les llaunes en forma de llaunes de refrescs i ambdós materials combinats amb el cartró en tota mena de tetra-bricks. Un dels contenidors instal.lats al pati es destina per a la seva recollida, és el que porta pintada un ratlla groga, el mateix color que s'utilitza en els contenidors municipals.

METODOLOGIA

1) El contenidor és un bidó industrial de plàstic blau al que es pinta una línia groga per indicar que és per a tirar-hi els envasos de plàstic, les llaunes i els tetra-bricks. Els alumnes tiren els envasos en aquest contenidor, on també van a parar els taps de les ampolles de vidre.

2) Quan la bossa d'escombraries industrial és prou plena (uns 2/3 de la seva capacitat), un grup d'alumnes la canvien.

3) Les bossa plena es transporta fins al contenidor municipal (iglú groc) més proper a l'escola i s'hi buida.

4) El camió de recollida d'aquests contenidors, porta el seu contingut dels contenidors cap a un magatzem comarcal on es destrien els diferents materials que entraran a la cadena de reciclatge.

El bidó del mig amb la ratlla de color groc és l'utilitzat per recollir envasos de llauna i plàstic a l'hora de pati

RESULTATS

Tot i que encara fa poc temps que recollim envasos de plàstic, llaunes i tetra-bricks, és molt clar que representen un volum de residus important. Durant l'esmorzar es llencen una gran quantitat d'envasos (principalment petits tetra-bricks que, malauradament, són els més difícils de reciclar). Gràcies a la recollida selectiva, acabaran en un contenidor municipal (iglús grocs).

La recollida d'aquest residus ens ha permès, fins ara, omplir tres quarts d'una bossa d'escombraries industrial al mes.