Recollida selectiva de PAPER D'ALUMINI

a Olesa de Montserrat

RECOLLIDA SELECTIVA

HISTORIAL

La recollida selectiva del paper d'alumini s'inicia com a activitat escolar a partir del curs 2002-03.

Després de cinc anys de recollir selectivament el paper a les classes, es decideix fer un pas endavant i ampliar la recollida a altres materials durant l'hora d'esbarjo. Per això es col.loquen uns contenidors al pati que hauran de servir per a separar el paper d'alumini (també anomenat paper de plata) dels altres residus.

Altre vegada, són els alumnes del crèdit variable d'aprofundiment "Tinguem cura de l'entorn", que ara es fa a tercer d'ESO, els que s'encarregaran de fer una campanya informativa a tota l'escola i de situar i buidar periòdicament els contenidors. Un cop la recollida ja està institucionalitzada, seran voluntaris de segon cicle d'ESO els encarregats de fer-ne el manteniment.

Els paper d'alumini és un materials que apareixen molt sovint embolicant els esmorzars dels alumnes i professors. Un dels contenidors instal.lats al pati es destina a la seva recollida, és el que porta pintada un ratlla vermella.

METODOLOGIA

1) El contenidor és un bidó industrial de plàstic blau al que s'ha pintat una línia vermella per indicar que és per a tirar-hi el paper d'alumini. Els alumnes fan una bola amb el paper d'alumini que embolicava el seu esmorzar i la tiren en aquest contenidor, vigilant de no deixar-hi restes d'entrepà o paper barrejades.

2) Quan la bossa d'escombraries industrial és prou plena (uns 2/3 de la seva capacitat), un grup d'alumnes la canvien.

3) Les bossa plena es guarda a l'escola fins que s'aconsegueix una quantitat important d'alumini.

4) L'alumini recollit es trasllada fins a la deixalleria que se'n fa càrrec per introduir-la dins del sistema de reciclatge.

El bidó de l'esquerra amb la ratlla de color vermell és l'utilitzat per recollir el paper de plata a l'hora de pati

RESULTATS

Tot i que encara fa poc temps que recollim el paper d'alumini, el volum que se n'obté és destacable. Durant l'esmorzar ees llencen una gran quantitat de boles al contenidor escolar. Aquest material és molt fàcil de reciclar i, per aquest motiu, és molt interessant la seva recollida. A més, s'ha observat un segon benefici amb la recollida selectiva: des que s'ha iniciat, es troben menys boles de paper d'alumini "oblidades" pel terra del pati.

Els càlculs que hem pogut fer fins ara indiquen que recollim gairebé una bossa d'escombraries industrial en un trimestre. Caldrà veure si aquest ritme es manté i quin és el total aconseguit a final de curs.