Una mica d'història sobre la nostra escola

A finals de segle, moltes famílies de Vilassar de Mar volien que les seves filles tinguessin una formació religiosa a l'escola i van demanar al Sr. Rector Mn. Josep Giriberts que se'n responsabilitzés. Aquest ho va consultar amb el Bisbe Urquinaona qui va proposar l'Ordre Franciscana del P. Boldú, i la Mare Ravell va accedir a la fundació d'un nou col·legi que es va realitzar de 21 de febrer de 1881.

Les monges van ser molt ben rebudes al poble, i el dia de la seva arribada van ser acompanyades fins a casa seva: carrer Montserrat nº 6, una casa de lloguer. En aquesta casa hi van viure i impartiren l'en- senyament. Però aviat se'ls va fer pe- tita i van haver de buscar uns terrenys que cedí en Roc Batllori. Eren gairebé al descampat, al final del poble (d'aquell temps), en el camí del cementiri, que després va ser el carrer de sant Joan nº23, i finalment l'Avinguda Montevideo nº14.

El dia 20 de desembre de 189, amb l'assistència del Bisbe Jaume Català i de les autoritats civils i religioses locals, es va beneir i es col·locà la primera pedra. Amb molta il·lusió es va començar a construir. Els donatius anaven arribant, sobretot des d'Amèrica on hi havia persones de Vilassar de Mar que havien anat en busca de fortua. També d'altres fonts. La senyora Esperanceta Martorell d'Arenys de Mar, però que passava moltes temporades aquí, va enviar un fuster perquè fes portes i finestres. I així, de mica en mica, i amb l'ajuda de molta gent es va acabar la construcció de la nova escola-convent.

L'autorització d'aquesta nova escola va ser donada pel Rectorat el dia 28 de novembre de 1904 i l'Ordres va ser publicada en el B.O.P. el dia 22 de desembre de 1904.

L'escola era dedicada a l'ensenyament femení i s'hi donaven les assignatures egüents: Catecisme, Història Sagrada, Lectura, Escriptura, Gramàtica, Aritmètica, Geometria, Geografia i Història d'Espanya, Història Natural, Francès, Dibuix, Urbanitat, Higiene i Economia Domèstica, Solfeig, Piano i Labors d'agulla, de punt, tall i confecció, planxa, etc. Segons fonts de "l'Estat de la Casa".

CRONOLOGIA

-El 1890 hi havia 120 alumnes.

-El 1897 les alumnes eren 125. A més hi havia l'Escola Dominical per als treballadors i treballadores, amb 55 alumnes. La casa ja era de propietat.

-El 1904 el nom del Col·legi ja era "Presentación de Ntra. Sra.", de caràcter catòlic i dedicat a l'ensenyament de nenes.

-1936-1939 Per raó de la guerra civil, les monges van marxar. L'escola va continuar funcionant i l'hort del convent va ser convertit en pati per als nens.

-El 1939 Tornen les monges i d'una manera precària torna a funcionar l'escola.

-El 1959 Es funda l'Associació d'Antigues Alumnes amb el Consiliari Mossen Canalias.

Han passat molts anys però l'obra i el record de la Fundació continuen vius. Vives tamé continuen les seves ànsies d'apostolat per a fer el bé a les ànimes que s'alberguen sota les branques del frondós arbre franciscà.