Centre de Recursos de Formació de Persones Adultes
Servei d'Ordenació Curricular de l'Educació d'Adults

mida text

mida11 mida14 mida17
 
   

VI
Jornada Innovem

La creativitat en l'aprenentatge


I Jornada Innovem:
De l'experiència a la innovació: L'autoformació

II Jornada Innovem:
Eduquem amb les TIC

III Jornada Innovem:
Interculturalitat i Llengua

IV Jornada Innovem:
La societat del coneixement a l'aula

V Jornada Innovem:
Una educació permanent, oberta i de futur


Vídeos i presentacions de les jornades Innovem

Vídeos, resum i reportatge de la IV Jornada Innovem

Vídeos, resum i reportatge de la V Jornada Innovem

Vídeos, resum i reportatge de la VI Jornada Innovem

 
Innovem

1.- Presentació

En educació sempre s'està buscant la manera de millorar els aprenentatges del nostre alumnat. En moltes ocasions aquesta cerca es limita a l'entorn més proper i conegut, a la manera com sempre s'han fet les coses. Hi ha ocasions però, en què les solucions les trobem més a l'abast del què ens pot semblar en un primer moment, només cal canviar la perspectiva per descobrir com les respostes són ben properes i senzilles si tenim un esperit obert i constructiu.

A la VI Jornada Innovem, tractarem d'acostar-nos a altres maneres de mirar, coneixerem experiències en les quals la creativitat i la innovació van agafades de la mà i milloren les maneres de fer pedagogia, d'ensenyar, d'aprendre i d'ensenyar a aprendre.

Tindrem l'oportunitat d'"aprendre fent" a través dels tallers, de manera lúdica però didàctica, per mitjà de tècniques, activitats i recursos per al desenvolupament de la creativitat.

2.- Destinataris

Professorat d'educació de persones adultes.


3.- Data i lloc de realització

Dimarts 28 de juny de 2011, de 9 a 14 hores.

Lloc: INEFC
Av. De l’Estadi, s/n.
08038 Barcelona

Com arribar-hi: Plànol ubicació

4.- Programa

Horari

Programa

9.00-9.30h

Acreditacions dels participants


9.30-9.45h


Inauguració

Irene Rigau, consellera d'Ensenyament


9.45-11.00h


"Competitivitat & Creixement = Innovació + Formació"

Esteve Almirall, Professor Associat a ESADE i a la UPF en l’àmbit de la Innovació

11.00-11.30h

Pausa i cafè

Experiències o Tallers

Horari

Presentació d'experiències

Participació en tallers

 

A. Magna 2

A. Magna 3

Aula 1

Aula 2

Aula 3

11.30-12.00h

Projecte interdisciplinari L’escorpí

Escola Infant Jesús

Gemma Grau

La revista escolar del CFA Palau de Mar, un projecte transversal i col·laboratiu

CFA Palau de Mar

Joan Padrós
Josep Oliveras

 

Tècniques de creativitat per als docents

Anna Castells

 

 

 

 

Activitats per desenvolupar la creativitat en l’alumnat

Oriol Ripoll

 

 

 

 

Gestió del temps (GTD) i l'organització

Daniel Aguayo

12.00-12.30h

L'Escola sense llibres

Escola L’Arenal de Llevant

Eulàlia Griset

"La dama de Vallcarca", una novel·la negra col·laborativa

UAB

Javier Sánchez

12.30-13.00h

Dia del Llibre 2011, un mosaic d'eines 2.0

CFA Freire

Imma Barriendos

Entorn, matemàtiques i TAC

INS Terres de Ponent

Ramon Miquel Bergadà

13.00-13.30h

Explica'm el primer aprenentatge

EOI

Lídia Vilaseca

Conèixer, descobrir i aprendre junts a través de la Ciència

Escola El Roure Gros

Carme Alemany

13.30-14.00h

Conclusions i cloenda

   
   

"Competitivitat & Creixement = Innovació + Formació"

Estem assistint arreu a canvis molt importants en la manera en què les societats competeixen i aquests canvis tenen implicacions profundes no solament en les capacitats i competències que es demanen als ciutadans sinó també en la necessitat d’actualitzar-les i en assumir la responsabilitat d’aquesta actualització. Aquests canvis estan afectant a tots els nivells de l’educació.

   

Projecte interdisciplinari "L'Escorpí"

Aquesta experiència és una unitat de programació que s’emmarca dins del projecte curricular de coneixement del medi. Pretén que l'alumat conegui les característiques dels animals segons el grup al què pertanyen i els seus hàbitats.

La metodologia utilitzada al llarg d’aquesta unitat ha estat el treball per projectes que implica a totes les àrees del coneixement.

 

 

 

 

 

 

La revista escolar del CFA Palau de Mar, un projecte transversal i col·laboratiu

La revista escolar és un treball col·laboratiu i transversal entre professorat i alumnat, de diferents ensenyaments i nivells. Els estudiants de la llengua catalana elaboren textos amb l'objectiu de normalitzar l'ús del català com una eina d'expressió i els estudiants d'informàtica aprofiten aquests textos per editar-los al bloc de la revista, afegint-hi imatges, gravacions d'àudio i gravacions de vídeo.

 

 

 

 

 

 

L'escola sense llibres

L'Arenal de Llevant és una escola de Barcelona que basa el seu projecte en el fet d’establir una estreta relació entre el treball científic, el treball curricular de les diferents àrees d'aprenentatge i la utilització dels recursos que proporcionen les Tecnologies de la Informació i la Comunicació.

 

 

 

 

 

 

"La dama de Vallcarca", una novel·la negra col·laborativa.

La dama de Vallcarca és una novel·la negra escrita pels estudiants d'Espanyol com a Llengua Estrangera de la UAB Idiomes Barcelona.

Aquesta novel·la s'emmarca en un projecte de centre que pretén motivar i generar aprenentatge significatiu mitjançant la utilització d'aplicacions 2.0 per a la creació de tasques educatives.

La idea principal del projecte és que el lector a través de Google Maps situï l'escena en un mapa físic al mateix temps que llegeixi l'obra i conegui alguns dels racons més característics de la nostra ciutat, Barcelona.

           

Dia del Llibre 2011, un mosaic d'eines 2.0

Aquest any les diferents activitats del Dia del llibre s'han agrupat en un espai virtual (Google Sites) que ha anat creixent amb la incorporació d'altres eines 2.0. És com un aparador de les aportacions de diversos grups de l'escola: recomanacions de llibres, concurs literaris, taulers virtuals...

És rellevant destacar com l'elaboració d'aquest espai ha creat moltes situacions d'aprenentatge de l'ús de la web 2.0 per resoldre necessitats concretes.

           

Entorn, matemàtiques i TAC

Es tracta d’estudiar els continguts de matemàtiques del currículum de l’ESO en el propi context de l’alumnat, amb el suport de tecnologies de l’aprenentatge i del coneixement com Moodle, Google i GeoGebra entre d’altres; sense deixar de banda les eines més tradicionals com la cinta mètrica,  el goniòmetre o la llibreta. En aquest procés l’aula ja no és només un espai físic de l’escola, sinó quelcom més ampli que va més enllà i que inclou l’entorn més proper, els recursos digitals i les eines de comunicació i col·laboració que facilita la xarxa d’Internet.

           

Explica’m el primer aprenentatge!

Experiència d’aula que té com a eix central la narració oral i escrita de vivències d’aprenentatge i parteix de les producions orals i escrites de l'alumnat elaborades en parelles o petits grups per posteriorment comparar les pròpies produccions amb un text literari (Elias Canetti: La llengua salvada).

           

Conèixer, descobrir i aprendre junts a través de la Ciència

El passat dia 17 de maig l'escola pública “El roure gros” del poble de Santa Eulàlia de Riuprimer, poble d’uns 1000 habitants de la comarca d’Osona, va ser guardonada amb el premi d'Ensenyament 2011 pel projecte "Conèixer, descobrir i aprendre junts a través de la ciència" que des del curs 2006-2007 es porta a terme a l’escola.
La recerca, la ciència i les matemàtiques són l'eix vertebrador i el nucli motivador de tot el treball de l'escola. 
El treball i el pensament científic ens permet fer una mirada diferent al món, a través dels problemes i els dubtes, una mirada que demana curiositat i profunditat

           

Tècniques de creativitat per als docents

Aquest taller aporta tècniques concretes que es poden aplicar per activar la creativitat personal, plantejar correctament els problemes i crear noves propostes. 

És molt útil per a equips docents que volen desenvolupar la pròpia creativitat per fer activitats innovadores a l'aula.

Objectius:

1. Conceptualitzar què és la creativitat
2. Conèixer algunes tècniques de creativitat
3. Conèixer algunes eines per activar la creativitat

           

Activitats per desenvolupar la creativitat en l’alumnat

Aquest taller aporta activitats concretes que es poden utilitzar amb l’alumnat. 

Estan basades en tècniques de creativitat 
que s’apliquen per activar la creativitat personal dels discents.  És molt útil per a professorat que desitja tenir un “banc d’activitats”.

Objectius:

1. Conceptualitzar què és la creativitat
2. Disposar d’una bateria de recursos
i d ’activitats basades en tècniques de creativitat.

           

Gestió del temps (GTD) i l'organització

Aquest taller aporta eines i activitats per poder gestionar i organitzar el nostre temps seguint els passos del flux de treball de GTD (Capturar, Processar, Organitzar, Fer, Revisar).

Objectius:

1. Conèixer l'avantatge que suposa per a la creativitat fer servir eines de productivitat personal.
2. Mostrar GTD com a eina model de productivitat personal
3. Aprendre les nocions bàsiques del flux de treball de GTD, com a forma d'introduïr-se en aquesta metodologia.

+ info

5.- Inscripció

Opció 1 Jornada amb assistència a la presentació de 4 experiències

+  +   + 

Inscripció Opció 1 (els números de les experiències han de ser correlatius)

Opció 2 Jornada amb realització d'un taller

 

Inscripció Opció 2 PLACES EXHAURIDES!

Les places als tallers són limitades i l’adjudicació es farà seguint l’ordre d’inscripció.


Període d’inscripció: del 9 al 22 de juny de 2011.

Una vegada finalitzat el període d’inscripció es podrà consultar l'assignació a l’adreça:
http://aplitic.xtec.cat/pls/soloas/pk_for_mod_ins.p_for_form_cons_selec