Bloc C
Formació TIC en centres educatius
Pràctica C105. Pintar i dibuixar amb Gimp

Per localitzar les eines de pintura ho podeu fer de diferents formes:

• Accedint-hi per la caixa d'eines.

Si feu doble clic damunt qualsevol d'elles, s'obrirà el menú de context d'opcions de l'eina.

• O bé, anant al menú Eines | Eines de pintura.

• Podeu fer el mateix amb el botó dret del ratolí damunt la imatge o fent clic sobre el triangle situat a l'esquerra del regle horitzontal.

Per a dibuixar amb el Gimp utilitzareu els pinzells ( llapis i pinzell ).
Fent doble clic en qualsevol d'ells us apareixerà les opcions de l'eina.

En el menú Diàlegs hi ha el dels Pinzells. Us servirà per canviar la forma i l'espaiat dels pinzells.

Edita pinzell  Nou pinzell

Ambdos eines serveixen per editar pinzell, la primera canvia les característiques d'un pinzell ja existent, mentre que la segona serveix per a crear un nou pinzell. Feu clic damunt qualsevol d'elles, apareix el diàleg de l'editor del pinzell, en el qual establireu les característiques del pinzell que voleu utilitzar.

El diàleg dels pinzells també el podeu fer aparéixer des de la caixa d'eines.

La resta de les eines de pintura són:

Cubell de pintura. Serveix per omplir amb un color o un patró.

Degradats. Serveix per omplir amb un degradat de color.

Goma. Esborra fins al fons o la transparència.
Aerògraf. És un vaporitzador amb pressió variable.

Ploma. Dibuixa en tinta.
Difuminar. Desenfoca o afila

Clonar. Pinta utilitzant patrons o regions de la imatge.
Opcions d'esvaïment o cremat.

Taca la imatge.

Aneu a veure alguns exemples d'utilització d'aquestes eines de pintura.

Dibuixar

Podeu fer dibuixos amb traç lliure o utilitzant eines més complexes. La forma més fàcil de dibuixar una línia recta és marcant els seus punts finals; això ho podeu fer amb les eines Llapis, Pinzell, Ploma i Aerògraf.
Cal que marqueu el punt inicial i, prement la tecla Majús, marcar el punt final de la línia recta.
  Prèvi a la utilització d'aquestes eines haureu de triar el color, el gruix, el tipus de pinzell,... a partir del diàleg d'opcions propi de cada una d'elles.

Traçar

Si teniu una selecció i voleu pintar el seu contorn, obriu el diàleg de Pinzells per triar el traç. Escolliu un color i aneu al menú Edita | Traça la selecció... us apareixerà la finestra diàleg Traça la selecció, activeu Traça amb una eina de pintar.

Pintar

Per pintar podeu utilitzar les eines Cubell de pintura, Clonar, Tacar, Difuminar o Esvaïment-Cremat.

El Cubell de pintura es pot utilitzar sense necessitat de tenir activada l'eina. Cal fer clic sobre el color de primer pla o el de fons i arrossegar sobre la imatge o selecció que voleu omplir de color. Sempre que utilitzeu aquesta eina hauríeu de tenir en compte el tipus de reompliment que tingui activat a les seves opcions.

L'eina de Clonar us permet copiar i enganxar una imarge o part d'ella. La còpia agafa la forma del pinzell que tingueu seleccionat en les opcions de l'eina. Per a seleccionar l'origen de la clonació haureu de prémer la tecla Ctrl i marca amb el botó esquerra del ratolí.

Com fer una esfera

1. Obriu el Gimp i creeu una nova imatge.
  2. A la caixa d'eines, trieu l'eina de seleccions el·líptiques i pressionant la tecla Majús, feu un cercle.
  3. Escolliu l'eina Degradats i, en el seu diàleg d'opcions, a Ombra canvieu Lineal per Adaptació a la forma (esfèrica).
  4. Damunt la imatge nova i en qualsevol lloc apliqueu el degradat i us apareixerà l'ompliment de la selecció donant la sensació de volum (esfera) al cercle dibuixat.

Una forma més fàcil seria a partir de la caixa d'eines al menú Extensions | Funcions | Miscel·lània | Esfera.