Bloc C
Formació TIC en centres educatius
Pràctica C16 . Creació artística amb les eines de dibuixar

Les eines per dibuixar

Amb les eines per dibuixar podreu traçar diferents tipus de línies. Hi ha quatre eines de dibuix: Llapis, Guix, Ceres i Retolador. Podeu optar per un traçat lliure, línies rectes, línies corbes, dibuixar polígons, figures ovalades o rectangulars.

Altres procediments a treballar en aquesta pràctica:

• Eina Colors.
  • Importar una textura de paper.
  • L'eina Desfer i la Goma d'esborrar.
  • Desar la creació i exportar en format JPG.

1. Executeu el programa Kid Pix:
    • Observeu si teniu a l'escriptori aquesta drecera del programa, . Si és així, feu doble clic per a executar el programa.
    • També es pot executar a partir del botó Inici o Comença | Programes i cerqueu el programa Kid Pix.
  2. Us apareixerà la pantalla del Taller de pintura. Feu un clic a sobre l'eina Dibuixa . A la part inferior de la pantalla, apareix la safata de l'eina. Vegeu figura 1

Figura 1

1. Escolliu un color, fent clic a l'eina Colors , i dibuixeu amb les eines de la safata, diferentes formes canviant el gruix.
  2. Feu clic a l'eina Llapis, escolliu el gruix, per exemple el gruix mitjà, i a continuació feu clic a sobre de la forma Traçat lliure.
  3. Situeu el punter del ratolí a la pantalla de treball del Taller de pintura, observeu que el punter del ratolí adopta la forma de llapis . Mantenint premut el botó esquerre del ratolí dibuixeu traços.

Les textures de paper

Podeu canviar la textura del fons de la vostra creació artística. Si després hi dibuixeu a sobre amb les Ceres, Retolador o Guix, veureu com es forma una imatge damunt de la textura.

1. Importeu una textura de paper, per fer-ho:
    • Desplegueu el menú Agrega i escolliu l'opció Importar una textura de paper...
    • Us apereixerà la safata de textures. Vegeu figura 2.

Figura 2

1. Feu clic a sobre d'una textura.
  2. Feu clic a l'eina Guix i a continuació feu clic al gruix gran. Per últim, feu clic a la forma Rectes i dibuixeu una recta vertical. Ara el punter del ratolí adopta la forma següent .
    • Si en qualsevol moment, no us agrada quelcom que acabeu de fer, feu clic a l'eina Desfer (desfà l' última acció realitzada). Si torneu a fer clic torna a aparèixer. Aquest procediment també es pot portar a terme des del menú Edició | Desfés Dibuix o Ctrl+Z.
  3. Feu clic a l'eina Ceres, observeu com el punter adopta la forma . Canvieu de gruix i dibuixeu una corba:
    • Per dibuixar una corba, feu clic a la forma Corba i manteniu premut el botó del ratolí mentre traceu una línia. Deixeu anar el botó del ratolí i corbeu la línia tant com vulgueu. Per acabar, premeu el botó esquerre.
  4. Dibuixeu formes buides i plenes amb l'eina Retolador. Per fer-ho:
    • Feu clic a l'eina Retolador, el punter adopta la forma . Canvieu de gruix i feu clic a la forma Rectangle i en dibuixeu un. Amb aquesta forma podeu dibuixar un quadrat perfecte, si manteniu premuda la tecla Majús al mateix temps que dibuixeu amb la forma Rectangle.
  5. Amb la mateixa eina, dibuixeu:
    • Una figura ovalada buida. Si voleu dibuixar una cercle, teniu que prémer la tecla Majús al mateix temps que dibuixeu amb amb aquesta forma.
    • Un triangle ple. Per fer-ho:
      • Per dibuixar un polígon, feu clic a la forma Polígon ple. Traceu els costats, feu un clic quan vulgueu acabar cada costat, i finalment feu clic al punt d’inici.
    • Podeu fer el mateix amb la forma Polígon buit.

Les gomes d'esborrar

Si voleu fer algun retoc a la vostra creació artística que acabeu de fer, utilitzeu la goma petita, aquesta eina esborra allò que toqueu amb el punter del ratolí i en el seu lloc hi deixa un espai en blanc.

1. Feu clic a l'eina Goma d'esborrar , a la part inferior de la patalla us apareixerà la safata de l'eina. Vegeu figura 3.

Figura 3

1. Activeu la Goma petita, escolliu una mida i una forma. Observeu que al portar el punter a l'àrea de treball, aquest adopta la forma de l'eina . Esborreu si és el cas.

Desar la vostra creació

1. Una vegada heu acabat, desplegueu el menú Fitxer i escolliu l'opció Desa o bé Ctrl+S.
  2. Us pareixerà la finestra diàleg, Anomena i desa el dibuix, a l'apartat Nom: escribiu el nom, per exemple dibuix. Vegeu figura 4

Figura 4

1. El programa li afegirà l'extensió kpx. Aquests fitxers solament es poden visualitzar amb el programa Kid Pix.
  2. Si voleu que la vostra creació es pugui visualitzar amb un altre programa de dibuix, o bé es pugui insertar en una pàgina web, cal que ho exporteu en un altre format, per exemple JPG. Per fer-ho:
    • Accediu al menú Fitxer | Exporta..., de la finestra que apareix, desplegueu el formulari de l'apartat Tipus: i escolliu JPEG Picture (*.JPG). Poseu-li un nom i premeu el botó Desa. Vegeu figura 5

Figura 5