Bloc C
Formació TIC en centres educatius
Pràctica C17 . Creació artística amb les eines de pintar

Les eines per pintar

Amb les eines per pintar podeu aplicar diferents efectes realistes i surrealistes a la vostra creació artística. Podeu escollir entre el Pinzell, el So artístic i l' Esprai. Cada eina ofereix dues modalitats.

Altres procediments a treballar en aquesta pràctica:

• L'eina Desfer.
  • Opció Text ABC de l'eina Pinzell.
  • Opció Editor de l'eina Text ABC... del menú Eines.
  • Desar una creació artística.
  • Crear una nova creació.
  • Exportar en format Stand Alone Page (*.EXE) i JPG.
  • L'eina Màquina d'idees.
  • L'eina Galleda.
  • Imprimir un retallable.

1. Executar el programa Kid Pix.
  2. Una vegada us heu identificat (usuari), us apareixerà el Taller de Pintura. Feu un clic a sobre l'eina Pinta . A la part inferior de la pantalla, apareix la safata de l'eina. En el cas que no estigui activada la eina Pinzell, feu clic a sobre. Vegeu figura 1

Figura 1

1. Escolliu una mida del pinzell (Gruix), el mode Realista i una opció de pintura.
    • Si voleu canviar de color, feu clic a l'eina Colors. Arrossegueu el punter del ratolí a l'àrea de dibuix, observeu que adopta la forma de l'eina. Pinteu mantenint premut el botó esquerre al mateix temps que desplaceu el ratolí. Us adonareu que el pinzell en mode Realista pinta com un pinzell real.
  2. Canvieu de color, gruix, opció de pintura i seguiu pintant. Podeu passar a la safata posterior o anterior, fent clic a les fletxes. Vegeu figura 1.
  3. Feu clic al mode Tocat de l'ala (crea efectes màgics). Escull color, gruix i una opció de pintura i, a continuació, pinteu.
    • Si en qualsevol moment, no us agrada quelcom que acabeu de fer, feu clic a l'eina Desfer (desfà l' última acció realitzada). Si torneu a fer clic torna a aparèixer. Aquest procediment també es pot portar a terme des del menú Edició | Desfés Dibuix o Ctrl+Z.
  4. Aneu a la safata 04, mitjançant les fletxes (vegeu figura1). Feu clic a l'opció de pintura Text ABC i desplaceu el punter del ratolí a l'àrea de dibuix. Mantenint premut el botó esquerre del ratolí, pinteu. Observeu que esteu pintant lletres. Amb aquesta opció les lletres esdevenen part de la imatge de fons. Un cop afegides a la vostra creació artística, no podeu canviar-les. Podeu personalitzar aquesta opció, per fer-ho:
    • Desplegueu el menú Eines i escolliu l'opció Editor de l'eina Text ABC... Us apareixerà una finestra diàleg, escriviu, per exemple Benvinguts al Kid Pix i posteriorment feu clic al botó Accepta. Vegeu figura 2.

Figura 2

• Torneu a pintar amb la mateixa opció. Observeu que esteu pintant el text abans escrit.
  1. Deseu la vostra creació:
    • Menú Fitxer | Desa o Ctrl+S
  El so artístic

1. Aneu a crear un nou dibuix (nova creació):
    • Menú Fitxer | Nou
  2. Feu clic a l'eina So artístic.Us apareixerà la safata. Vegeu figura 3

Figura 3

1. Si el vostre ordinador disposa d’un micròfon, podeu incloure so artístic, veus, cançons, .... El mode Desplaça amb el ratolí permet fer el traç amb el ratolí. El mode Mans lliures permet fer el traç amb el so.
  2. Fer finalitzar exporteu la vostra creació en un fitxer Stand Alone Page (*.EXE) des del menú Fixer | Exporta...
    • Aquest ftxer és un executable, per tant, per visualitzar el seu contingut no cal tenir instal·lat cap programa de dibuix.

Els esprais

1. Aneu a crear un nova creació.
  2. Feu clic a l'eina Esprai. Us apareixerà la safata. Vegeu figura 4.

Figura 4

1. Amb el mode Formes en 3D podeu dibuixar globus tridimensionals, llaminadures, formes o animalons. Amb els Pinzells animats podeu dibuixar globus, bombolles i criatures que ballen, volen, salten o es mouen amb gran rapidesa.
  2. Utilitzeu el dos modes i pinteu amb diferents opcions de pintura.
  3. Exporteu la vostra creació en format JPG des del menù Fitxer | Exporta.

L'eina Galleda

Les galledes permeten omplir una determinada àrea de la vostra creació artística. Són els caràcters de farciment. Hi ha tres tipus de galledes: la galleda de Color pla omple l’àrea indicada amb un únic color; la de Degradat l’omple amb diversos colors, i la de Motiu, amb una pauta multicolor.

1. Feu un clic a sobre l'eina Màquina d'idees .
  2. De la finestra diàleg Màquina d'idees, cerqueu el fitxer Nina.kpx, que es troba a la carpeta Manualitats | Nines de paper. Per poder visualitzar la imatge, abans d'obrir-la, activeu Vista prèvia. Tot seguit, feu clic al botó Obre.

Acolorir aquest retallable i imprimir-lo

1. Feu clic a l'eina Galleda. Us apareixerà la safata. Vegeu figura 5.

Figura 5

1. Per mitja de les diferents galledes i opcions de pintura, acoloriu el retallable, tenint el compte el següent:
    • La galleda de Color pla usa el color actual que hi ha al seleccionador de color.
    • La galleda de Degradat no usa el color actual que hi ha al seleccionador de color. Quan ompliu un espai amb aquesta galleda, podeu mantenir el botó esquerre del ratolí premut damunt la vostra creació artística mentre apareix la combinació. A continuació, i sense deixar anar el botó, moveu el punter del ratolí perquè canviï els colors barrejats dintre de l’àrea que voleu omplir.
    • La galleda de Motiu no usa el color actual que hi ha al seleccionador de color. Podeu triar una pauta multicolor .
  2. Una vegada acolorit, imprimiu-lo, per fer-ho:
    • Desplegeu el menú Fitxer i escolliu l'opció Imprimeix... Escolliu un mode d'impressió.