Bloc C
Formació TIC en centres educatius
Pràctica C6. Utilització de les eines bàsiques del Gimp

Abans de realitzar la pràctica, caldrà executar el fitxer C6.exe
Aquest fitxer us permet crear, en el vostre ordinador, una carpeta anomenada tic\blocc, amb els fitxers necessaris pel desenvolupament de la pràctica.

Aquesta pràctica pretén que us familiaritzeu amb el funcionament  del programa Gimp, que us servirà per pintar, editar i retocar les vostres imatges. La filosofia de funcionament de gran part d'editors d'imatges és similar, per la qual cosa un cop hagueu après el funcionament bàsic d'un editor gràfic, fàcilment podreu treballar amb qualsevol altre editor d'imatges d'ús generalitzat. Els editors d’imatges us ajudaran a crear, combinar i retocar imatges, utilitzant en molts casos gran part de les eines de dibuix que tenen els programes de dibuix com el Ms-Paint. És en aquest sentit que tenen semblances encara que són més potents els editors gràfics. Això no obstant, no us ha de fer perdre els objectius, ja que, els editors gràfics poden ser massa complicats per realitzar dibuixos senzills.

1. Executeu el programa Gimp.
  2. Us apareixerà la pantalla inicial de l'aplicació que anomenem Finestra principal. Vegeu figura 1.

Figura 1

1. En la part superior trobeu els menús (Fitxer, Extensions i Ajuda); cada un d'ells conté altres submenús que us permetran executar diferents accions, que anireu aprenent.
  2. Si aneu a Fitxer | Preferències podeu introduir totes les que desitgeu per al vostre treball. Vegeu figura 2.

Figura 2

1. En la part central hi ha la paleta d'eines, en la qual hi trobareu les eines de dibuix, de selecció, de transformació, filtres. Per poder utilitzar-les només us cal fer un clic damunt, a més, us permet accedir, mitjançant un doble clic de ratolí a sobre, a la configuració concreta de cadascuna d'elles. Vegeu figura 3.

Figura 3

1. En la part inferior s'hi ubica, a l'esquerra, la paleta de colors (de primer pla i de fons) i, a la dreta, la selecció de pinzells, patrons i degradat. Vegeu figura 4.

Figura 4

1. Obriu la imatge Lleida084 de la carpeta tic\blocc. S'obrirà una finestra nova.
    • Aneu al menú Fixer | o bé Ctrl+O.
  2. Per augmentar o disminuir la grandària en pantalla de la imatge podeu utilitzar el zoom. Feu clic a l'eina lupa i en combinació amb les tecles "+" i "-" podreu augmentar o disminuir la imatge, situant-vos sobre la imatge. També ho podeu fer amb l'eina de percentatge d'augment que trobareu a la part inferior de la nova finestra.
  3. Una tercera opció és anar al menú Visualització | Finestra de navegació de la nova finestra.S'obrirà una nova finestra interactiva on podreu aplicar un determinat nivell de visió i navegació, lliscant el ratolí per dins d'aquesta finestra o fent lliscar el nivell de zoom de la part inferior. Vegeu figura 5.

Figura 5

Com tenir informació d'una imatge

1. Per saber algunes característiques d'una imatge oberta en una finestra només cal que desplegueu el menú Visualitza i escolliu l'opció Finestra d'informació. Us apareixerà la finestra diàleg Finestra d'informació on trobareu tota la informació recopilada. Vegeu figura 6.

Figura 6

Girar la imatge

1. Si heu fet una foto amb la càmera en posició vertical, un cop l'heu obert amb el Gimp l'haureu de girar. Per fer-ho:

• Aneu al menú Imatge | Transforma i escolliu l'opció Gira 90 graus (horari).
  • També ho podeu fer amb l'eina Girar seleccionant-la des de la caixa d'eines.

Voltejar una imatge respecte un eix de simetria

1. Si teniu una imatge d'una persona que mira cap a un costat i voleu que miri cap a la direcció oposada, cal seleccionar l'eina Voltejar de la caixa d'eines o des del menú Eines | Eines de Transformació | Volteja i feu clic damunt la imatge, si voleu que ho faci verticalment, heu de fer clic mentre premeu la tecla Ctrl.