Bloc DP
Formació TIC en centres educatius
Pràctica DP6. Treballem nombres amb el CD-ROM "Pingu"

Pingu és un joc editat en CD-ROM per la BBC i distribuït per Zeta Multimèdia. Permet escollir diferents activitats a realitzar (jocs i trencaclosques) i amb diferents nivells de dificultat.

Es poden treballar diferents aspectes de l'aprenentatge infantil: coordinació òculo-manual, reflexos, aprenentatge de les formes, noms d'objectes quotidians, habilitats, creativitat, reconeixement de color, relacions nombre-objecte, reconeixement de lletres i el seu so, ...

Totes les instruccions són orals i en català. Té una estructura de pantalla comú en tots els jocs. Treballar amb el joc del Pingu pot ajudar als nens i nenes més petits a controlar el funcionament del ratolí i del teclat.
El general oferta tres opcions d'activitats: trencaclosques, jocs i estalvi de pantalles. El botó taronja és l'ajuda, el botó vermell: sortir, el botó verd: OK i el botó rosa: volum del so.

En l'apartat trencaclosques, n'hi ha de colors, de figures, de números, de lletres i de sons. També tenim jocs: tennis peix, passa gel, l'hora de música, blocs de construcció i laberint de neu.

Per acabar el ball del Pingu. Es pot fer ballar en Pingu amb diferents moviments i posicions. S'ha de fer clic a cada opció perquè faci el moviment desitjat. Si es manté premut fa l'acció de forma continuada.

Amb aquesta activitat pretenem que l'alumne explori les relacions entre l'aspecte del nombre (en forma de xifra), de diversos objectes i el seu so. L'alumne pot anar escoltant els sons de nombres que són possibles solucions de sumes de quantitats d'objectes sense penalització.

1. Inseriu el CD-ROM del Pingu i executeu-lo:
    • Aneu a Inici | Programes | Aplicacions CD-ROM i seleccioneu Pingu (ordinadors dotació Argo).
    • En el cas que no estigui instal·lat, obriu la icona El meu ordinador i observeu el contingut del CD. Seleccioneu el fitxer Install.exe i executeu-lo. Seguiu les instruccions dels quadres de diàleg per a instal·lar-lo.
  2. Feu clic sobre Trencaclosques i escolliu Trencaclosques de números.
  3. Per a continuar feu clic al botó verd (Endavant). El primer nivell de dificultat comporta anar solucionant diverses sumes de forma visual en la qual es relaciona les quantitats amb conjunts d'objectes que s'uneixen i s'expressa la solució de forma gràfica i sonora.
  4. Per acabar, premeu el botó Stop.
  5. Feu clic sobre el botó Dificultat, seleccioneu difícil i valideu amb OK i Endavant per començar el joc. Aquest nivell tracta que el nen solucioni sumes sense la visualització de grups d'objectes. Només apareixerà a la pantalla els nombres i el signe de la suma.
  6. Quan acabeu, sortiu del programa:
    • Feu clic sobre la tecla Esc.