Bloc E
Formació TIC en centres educatius
Pràctica E19. Cerca d'informació en un diccionari de l'edu365

El DIDAC és un diccionari escolar destinat a alumnes de primària i dels primers cursos d'ESO.

Presenta una llista de paraules en què s'inclou lèxic general, dialectalismes molt generalitzats, tecnicismes bàsics per seguir les matèries escolars, cultismes que apareixen en les obres científiques de divulgació i en les obres literàries i expressions.

Conté informacions lingüístiques sobre cada paraula (morfologia i sintaxi; quan es tracta d'un verb en desplega tota la conjugació), semàntiques i pragmàtiques que exemplifiquen els mots en funció de cada situació comunicativa.

Les definicions del DIDAC són escrites en un llenguatge senzill i planer; hi ha explicacions que incorporen informació cultural que permet augmentar el coneixement de la llengua alhora que augmenta el coneixement del món (d'un animal s'explica si és gran o petit, quin aspecte té, si apareix en algunes obres literàries, etc.)

El DIDAC conté 400 il·lustracions situades al costat de les paraules definides i 40 làmines il·lustrades que permeten l'accés directe a la definició del mot dels elements que hi són representats.

1. Executeu el navegador Firefox.
  2. A la barra d'adreces escriviu http://www.edu365.com.
  3. Feu clic sobre l'escriptori (part superior de la pantalla).
  4. Tot seguit feu clic sobre el diccionari Didac.

Us demana el nom d'usuari i la contrasenya. Escriviu-los a les caselles corresponents i tot seguit premeu el botó Entrar.

1. Observeu el contingut i els elements de la pàgina que heu obtingut. Cal destacar dos elements importants:
    • El cercador, que permet cercar la definició en el diccionari de la paraula introduïda o, en cas de no trobar-la, les paraules més pròximes alfabèticament.
      En les cerques amb resultat únic, disposa de tres codis visuals:
      - , enllaç a una làmina que conté una il·lustració de la paraula.
      - , paraules de la mateixa família de la paraula definida.
      - , enllaç a la conjugació completa del verb.
    • Índex de làmines temàtiques, organitzat en 9 blocs, que permet accedir a làmines interactives amb els noms dels objectes representats i que adreça a la definició del terme, en el diccionari, en activar-la
  2. Realitzeu cerques, amb el cercador del DIDAC
    • Introduïu la paraula jugar en el quadre de text i premeu el botó .
      • Observeu els resultats que heu obtingut. Observeu, també, que totes les definicions trobades s'acompanyen d'un exemple d'ús.
      • Feu clic sobre l'enllaç : obtindreu la conjugació completa del verb.
      • Imprimiu el resultat.
    • Introduïu la paraula campana en el quadre de text i premeu el botó .
      • Observeu les 6 definicions trobades. Les dues últimes corresponen a frases fetes.
      • Premeu sobre l'icona de La música.
      • A la làmina que heu obtingut, s'assenyala l'objecte al qual fa referència la definició.
    • Torneu enrere.
    • Observeu, al final de la pàgina, les paraules precedides del símbol corresponents a paraules de la mateixa família que la paraula cercada.
  3. Feu una cerca en el DIDAC a través d'una làmina.
    • Feu clic a l'índex de làmines del DIDAC.
    • Seleccioneu de l'apartat El cos per dins, la làmina Òrgans i aparells: sentit de l'oïda: obtindreu una làmina interactiva amb zones actives que indiquen els noms dels elements importants.
    • Imprimiu la làmina. La podeu utilitzar com a fitxa de treball perquè s'identifiquin, sobre el dibuix, els noms de les parts més importants de l'oïda.
    • Deseu la imatge en un fitxer:
      • Situeu el punter del ratolí a sobre de la imatge. Tot seguit premeu el botó dret. Del menú de context, escolliu l'opció Desa la imatge com a...
      • Escriviu un nom adient per al fitxer (ara es diu g09a).
      • Premeu el botó Guardar.
    • Feu clic sobre les diverses parts actives de la làmina per tenir accés a la seva definció en el diccionari.
  4. Completeu la pràctica fent cerques d'altres paraules i fent un recorregut per les làmines.

A l'adreça http://www.xtec.net/formaciotic/edu365, a l'apartat Eines, hi trobareu més informació i pràctiques guiades sobre les diferents eines de l'edu365.

Aquesta pràctica està basada en les pràctiques de la web El portal educatiu edu365.com