Formació en MAV en centres educatius

Els mitjans de comunicació a Primària
Pràctica MP118. L'objectivitat en el llenguatge periodístic: els comentaris i els fets.

Atenció!

Diàriament al món es donen infinitat de successos de tot tipus. De fet, només ens n'assabentem d'una ínfima part: aquells que les agències d'informació i més tard els diferents mitjans de comunicació decideixen fer-nos arribar per una o altra raó, en forma de notícia.

La notícia com a document audiovisual està formada pels esdeveniments i els comentaris que els solen acompanyar. Els esdeveniments vindrien a ser els fets, les dades i els successos mostrats visualment, descrits per escrit, sonorament... (per exemple la reproducció íntegra d'una entrevista).

Els comentaris serien les diferents aportacions que els periodistes afegeixen als fets amb la finalitat d'il·lustrar una notícia, completar-la, valorar-la,... (per exemple la utilització de fotografies d'arxiu per il·lustrar una notícia de la qual no es té cap imatge). El fet és sempre el mateix. El que fa que una notícia sigui diferent en un o altre mitjà, són els diferents comentaris que cada un d'ells hi afegeix.

Per tal de poder tenir una visió crítica de cada una de les notícies que rebem a través de la premsa, la televisió, la ràdio... és important tenir present i saber diferenciar els comentaris afegits als fets que es presenten. Els comentaris seran els que ens faran veure conscient o inconscientment una determinada notícia com a més important, tràgica, espectacular, convincent, agradable...

1. Provem de destriar els comentaris dels fets en aquesta notícia periodística:

Fet principal
Altres fets
Comentari 1
Comentari 2
Comentari 3
Respecte al fet principal... com consideres les imatges?

1. Imagineu-vos que veiem les notícies per la televisió. Separeu les següents situacions o expressions segons cregueu que siguin comentaris o esdeveniments periodístics:

• L'explicació del temps que farà demà.
    • La utilització de caricatures per representar un personatge.
    • El so en directe que es correspon al fet en qüestió.
    • Les imatges d'arxiu que il·lustren una notícia.
    • Explicacions i valoracions orals d'un locutor del que ha passat.
    • La música de fons que acompanya el relat d'una notícia.
    • Les declaracions en directe d'un personatge