|
||||||||||||
![]() |
||||||||||||
Pràctica MS107. La fotografia com a font de matisos i de tendència ideològica en la presentació de les notícies a la premsa escrita |
||
![]() |
Els mitjans de comunicació parlen de la informació amb el benentès que allò que presenten és la realitat objectiva. Es diuen a si mateixos "diaris independents", cosa que indica que no estan sotmesos a cap mena de consigna que els condicioni per explicar els fets que es produeixen en la realitat. No obstant, a ningú no se li escapa que cada persona disposa de punts de vista diferents sobre cada fet i, en tot cas, els periodistes no en són cap excepció. Fàcilment estem d’acord que, segons la tendència ideològica del mitjà, el punt de vista de la notícia adquireix ràpidament unes connotacions que la fan interpretable. D’alguna manera, se subratllen certs matisos en allò que s’explica i se’n minimitzen d’altres. Així, el periodista o l'informador aconsegueix posar el receptor/a del missatge en una disposició per rebre unes determinades interpretacions d’allò que suposadament és objectivable. Aquesta mena de periodisme, és a dir, el que crea tendència d’interpretació, no es produeix solament en la redacció textual de la notícia, sinó que també afecta altres elements, com ara l’espai assignat a la notícia, la seva disposició dins el diari, o la manera com s’han establert els titulars, les fotografies o els peus de fotografia. Tots ells representen una evidència clara de la capacitat del redactor/a de la notícia de seleccionar un aspecte de la realitat entre moltes possibilitats. El fotògraf, per la seva banda, selecciona, també, a través del visor de la seva càmera, un fragment de la realitat que servirà per il·lustrar un punt de vista determinat. Així doncs, el reporter gràfic també està indicant una perspectiva subjectiva que, de forma conscient o inconscient, revela la seva opinió amb la imatge que proporciona. Finalment, el consell de redacció d’un diari, a la vegada, selecciona d'entre les fotografies aportades, quina d’elles dibuixa millor aquells aspectes que proporcionen un determinat punt de vista. Vegeu-ho a continuació en els exemples següents: NOTÍCIA 1: Diari Avui, 13-5-2005, p. 23 Titular principal: "Els joves s’examinaran de teoria i pràctica per portar ciclomotor".
Peu de foto: "Un jove circulant amb ciclomotor mentre parla pel telèfon mòbil aquesta setmana a Barcelona". NOTÍCIA 2: Diari Avui, 17-5-2005, p. 41 Titular principal: "Bloom: 'El perill més gran per a la lectura és Internet".
Peu de foto: "Harold Bloom vol saber al seu darrer llibre on es troba la saviesa". NOTÍCIA 3: Diari La Vanguardia, 17-5-2005, "VIVIR", p. 3 Titular principal: "Un incendio provocado quema 21 motos y alarma a Ciutat Vella". Peu de foto: "El incendio fue tan violento que obligó a trabajar a fondo a los bomberos". NOTÍCIA 4: Diari El País, 17-5-2005, "CATALUÑA", p. 1 Titular principal: "Quemadas 21 motocicletas en el Casc Antic de Barcelona". Peu de foto: "Los bomberos intentando sofocar el fuego que destruyó 21 motocicletas en el Casc Antic de Barcelona". NOTÍCIA 5: Diari La Vanguardia, 17-5-2005, p. 37 Titular principal: "La edición francesa ya no es la que era". Peu de foto: "Michel Houellebecq, durante una emisión televisiva en el año 2001". NOTÍCIA 6: Diari Avui, 13-5-2005, p. 12 Titular principal: "Zapatero diu que amb el PP només comparteix 'el dolor' pels morts". Peu de foto: "El líder del Partit Popular, Mariano Rajoy, ahir al matí a l'entrada del Congrés de Diputats". NOTÍCIA 7: Diari Avui, 17-5-2005, p. 17 Titular principal: "Montilla avisa CIU que hi haurà nou finançament amb Estatut o sense". Peu de foto: "José Montilla, al centre, durant la reunió de l’executiva del PSC d’ahir a Barcelona". NOTÍCIA 8: Diari La Mañana, 13-5-2005, p. 24 Titular principal: "Los partidos catalanes se unen en la recta final del Estatut". Peu de foto: "Mas atiende a la intervención de Maragall durante la sesión de control en el Parlament". |
|
Desenvolupament de la pràctica | ||
![]() |
A partir dels retalls dels diaris anteriors, cal que, en grups de 3 o 4 persones, respongueu les qüestions següents.
PRÀCTICA 2: Un cop obtingudes les respostes a les preguntes anteriors, cal posar-les en comú per arribar a conclusions sobre alguns aspectes, com ara els següents:
|
|
![]() |
||