Formació en MAV en centres educatius
   
Enrera
Els mitjans de comunicació a Secundària
Imprimir
Pràctica MS5. Cerques especialitzades a Internet
   

Habitualment, la recerca d’informació a Internet es realitza a partir d’una paraula clau en els anomenats cercadors o motors de cerca. Actualment, hi ha molts eines que donen aquest servei, però només dues o tres són les més populars. Així, doncs, es pot destacar l’ús del Google, Yahoo i Altavista, entre d’altres potser no tan coneguts. Val a dir que aquests ginys són molt eficaços trobant fins a la darrera adreça web on existeix aquella “paraula clau” que es busca. De totes maneres, la major part de les vegades, es presenta una quantitat de resultats excessiva, i l’usuari/ària d’aquesta eina sol quedar-se en les primeres pàgines que apareixen al llistat, sense haver arribat a la pàgina que conté la informació cercada. D’aquesta manera, és difícil arribar a una informació segura, rigorosa i en profunditat.

Hi ha a la xarxa, però, altres mètodes de cerca que apunten directament a continguts més que a “paraula clau”. Es tracta d’informació que ha estat revisada per persones expertes en el tema i que ha estat disposada d’una manera estructurada i sistemàtica en pàgines de prestigi. Algunes d’aquestes webs contenen la informació en elles mateixes, com ara les pàgines d’enciclopèdies, però d’altres no són altra cosa que llistats d’adreces electròniques (URL) on es pot trobar la informació especialitzada. Fins i tot, en alguns casos, les adreces estan glossades i, per tant, es pot fer una cerca per “paraula clau”, tal com faríem amb els cercadors esmentats anteriorment.

Com sempre, la limitació és la llengua en què està escrita la informació. Així, doncs, la cerca s’estructura segons el concepte anomenat arbre del coneixement en cadascuna de les llengües que es troben presents en aquestes bases de dades. Algunes llengües, com és obvi, contindran més referències a un determinat tema i d’altres només algunes poques. No obstant,el mateix cercador s’encarregarà de fer el llistat de referències que es troben en altres llengües sobre aquella mateixa branca del coneixement. És interessant destacar que alguns determinats temes tenen una condició interdisciplinària i, per tant, el mateix cercador fa referència a altres branques del coneixement que hi estan relacionades.

La manera com està estructurada aquesta informació és en forma d’arbre jerarquitzat, és a dir, la cerca es pot fer de manera “manual” resseguint les opcions que s’obren en cada gran apartat, fins a arribar a la matèria concreta que interessa.

En aquesta activitat practicarem, doncs, un tipus de recerca d’informació a Internet, estructurada i jeràrquica. Per a tal fi, utilitzarem un recurs de la Gran Enciclopèdia Catalana, a la qual s’accedeix des de www.cercador.com.

En aquest cercador les matèries estan organitzades seguint l’arbre del coneixement en tretze branques principals des d’on es pot accedir a milers de pàgines webs. El criteri de selecció d’aquesta informació són la utilitat, l’abast i profunditat de la informació, entre d’altres.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

Us proposem quatre pràctiques:

PRÀCTICA 1

La pràctica consisteix a buscar les tècniques que utilitzen els grups de joves en la pintura de grafits en les ciutats modernes actuals.

Per fer-ho, entrem al cercador i busquem dins de l’estructura de l’esquerra. El camp que recull les manifestacions dels Grups socials es troba dins de la branca de les ciències socials. Seguim la subbranca Cultures, comunitats i grups i, posteriorment, Joves. Des d’aquí podem seguir per Moviments culturals i Grups urbans o bé per Publicacions, estudis i legislació. En tots dos casos, és fàcil arribar a pàgines que contenen la informació requerida.

NOTA: Per tornar al tronc principal i encetar una nova cerca, cal clicar a la icona encerclada en roig que veieu al menú d’icones:

PRÀCTICA 2

L’arbre del coneixement a la Gran Enciclopèdia Catalana

Per accedir a aquesta estructura, cal entrar a la Hiperenciclopèdia. Si treballeu des d’ordinadors connectats a la XTEC del Departament d'Ensenyament, es pot accedir a aquest web des de http://www.xtec.net:8800/usuaris/grec. Si esteu treballant des de fora de la xarxa XTEC, en entrar-hi us haureu d'identificar com a usuari, amb les mateixes dades amb què accediu al vostre correu de la XTEC.

Un cop dins de la Hiperenciclopèdia, cal demanar un article. Es pot provar, per exemple, amb l’entrada “terra”. Obtindrem moltes referències que responen a aquest nom. Evidentment, és una entrada d’enciclopèdia i coincideix amb la que es troba a l’edició de paper. Aquí, però, es va actualitzant constantment.


A la part superior de la pàgina hi ha l’accés que porta a l’arbre de classificació de la paraula “terra”. Tal com es pot veure, aquest terme parteix de la branca “ciència” i evoluciona per diverses subdivisions d’aquesta branca principal.

Qualsevol d’aquestes branques és accessible amb vista a buscar informació col•lateral o d’ampliació d’allò que estem cercant. En tot cas, sempre es pot tornar a començar una nova cerca partint d'“Arbre del coneixement”, que és d’on surten totes les branques posteriors.

A banda d’aquest arbre, n’hi ha uns altres, segons sigui la temàtica. En el cas que acabem de veure, es presenta l’arbre de toponímia, des d’on es pot accedir a llocs de tot el món fins a punts geogràfics molt locals. Mireu, sinó, d’arribar, per exemple, als “Camps Elisis” de Lleida.

PRÀCTICA 3

A través de l’arbre del coneixement, busquem informació sobre els principals pintors cubistes de la península Ibèrica. Iniciem la seqüència de cerca buscant cubisme com a entrada a la pàgina principal de la Hiperenciclopèdia.

història >Història (per àmbits temàtics) >Història de l'art >estil >Art de les primeres avantguardes (1900-1945) >Art (fins a la I Guerra Mundial) >cubisme

A partir d’aquí, cal que aneu seguint vosaltres. Sort!

L'OPEN DIRECTORY PROJECT

Finalment, convé conèixer una eina important d'organització de continguts de caire internacional i que aplega milers de persones expertes de tot el món que d'una manera voluntària aporten el coneixement d'adreces web i de continguts de múltiples matèries. Es coneix com l'Open Directory Project i es pot trobar a http://www.dmoz.org/. Es tracta d'un directori d'adreces de tot el món, organitzades per llengües i estructurades segons l'arbre del coneixement, de manera semblant a com s'ha vist en les pràctiques proposades més amunt .

L'interès d'aquest projecte es troba en el fet que les adreces que s'hi presenten han estat contrastades per persones especialitzades en cada tema, i són fiables i rigoroses. Per altra banda, està obert a la participació i aportacions de tota persona que conegui un tema i disposi d'adreces que segueixen els estàndards de rigor que s'ha imposat en el projecte.

Val a dir que aquesta manera d'organitzar la informació permet disposar d'un potencial d'accés a la informació que és impensable amb la recerca oberta, a la qual estem acostumats amb els cercadors habituals. A més, la garantia de qualitat d'aquestes web és un valor importantíssim perquè, d'altra manera, li toca a l'usuari/ària de contrastar i fiar-se de les informacions que es presenten a les webs "anònimes".

PRÀCTICA 4

Busquem informació i il·lustracions sobre l'anatomia de l'aparell auditiu.

Podem començar per:
Top: Health: Medicine: Basic Sciences:....
(Inici: Salut: Medicina: Ciències bàsiques: ....)

També podem anar-hi a través de:
Top: Science: Biology:...
(Inici: Ciència: Biologia: ....)

En tots dos casos s'arriba a la mateixa informació, encara que sigui recorrent dos camins diferents. Val a dir que, a mesura que es va avançant en cada nou subnivell, es poden trobar referències en altres llengües conegudes. Notem que, en aquesta web, la llengua catalana té una nodrida representació amb una gran quantitat d'aportacions sobre moltes disciplines. Evidentment, això es deu al fet que moltes persones de la nostra comunitat lingüística són usuaris actius de la xarxa i denota la popularitat i força amb què Internet es troba integrada en la societat catalana.

 
Amunt