Formació en MAV en centres educatius

Equips, eines i llenguatge del so
Pràctica S3. Identificar les fonts i les fases d'un so editat

Quan escolteu un so (una cançó, un conte, l’enregistrament del cant d’un ocell...) en qualsevol aparell ha calgut que:

• algú organitzés el procediment (organització del procediment, guionatge)
  • es produís el so o els sons que intervenen (producció del so).
  • s'enregistrés aquest so o sons (enregistrament del so).
  • s'edités el so, tot i que és opcional, afegint altres sons, retallant sons no desitjats, pujant o baixant nivells de so... i es muntés sobre un suport (un fitxer de so en un CD, un so enregistrat en una cinta...); (edició i muntatge).
  • es reproduís el so a l'aparell (reproducció).

(Aquesta és una proposta de sistematització del procés. Qualsevol altra proposta que descrigui el recorregut d'edició de so i tingui en compte els processos associats és, evidentment, vàlida.)

Escolteu els 3 sons que us presenta el professor/a. Corresponen a diverses fases d'un mateix muntatge.
Podeu trobar aquests sons al fitxer a3.htm del DVD de materials de formació, a la carpeta materials/clips/htm.

• Completeu, llavors, aquesta taula amb el que creieu que ha passat a cada fase:

Fase Què s’ha fet Com s’ha fet
  El mestre/a ha proposat un treball a l’aula que consisteix a elaborar un conte. Aquest conte té una part visual (un dibuix) i una part sonora (la locució del conte). Un alumne/a qualsevol ha pensat i fet el seu conte. Ha fet el dibuix, ha escrit la història i l’ha revisada, sabent que l’haurà de llegir, que algú l’enregistrarà i que tothom podrà veure el seu treball a Internet.
Producció del so S’ha enregistrat el nen/a llegint el conte.

S’ha elaborat un so nou a partir de dos sons independents:

• S’han eliminat algunes parts de la locució  (silencis, repeticions).
  • S’ha posat una música de fons.
  • El so de fons: s’ha buscat un so adient a Internet.
  • L’eliminació de les parts no desitjades i la mescla de sons: s’ha utilitzat un programa d’edició de so digital (l'Audacity).
  • El resultat ha estat un fitxer de so digital, que s’ha comprimit amb el Windows Media Encoder.
  • El dibuix s’ha escanejat, i s’hi ha aplicat un tractament d’imatge amb l'editor d'imatges, que ha donat com a resultat un fitxer d’imatge digital.
Muntatge del so   S’ha muntat l’activitat en un fitxer html amb el Dreamweaver.
Reproducció S’ha reproduït amb l’ordinador.