SNEE: Seminari de TIC per a les necessitats educatives especials

Sessió 3 - Abril de 2007

CONTINGUTS DE LA REVISTA D'ABRIL
  • Suport a la comprensió de la llengua escrita.
    Les TIC poden ajudar davant de les dificultats d'aprenentatge de la lectoescriptura. En aquest article es diferencia entre veu digitalitzada i els programes de síntesi de veu, i s'aprofundeix en les síntesi de veu, que són programes d'ordinador que converteixen el codi escrit en un missatge oral.

• Programes que utilitzen les síntesi de veu instal·lades a l'ordinador.
    Descripció de les característiques de diferents programes gratuïts , que utilitzen les síntesi de veu:
    • Lectura de textos: programa de Jordi Lagares.

• Selecte'd: programa de Bernat Orellana.
    • Adaptacions Word: programa de Joaquim Fonoll.

• Descobrir els errors del text: una activitat amb un programa de lectura de textos
    En aquest article Montserrat Balsi ens presenta una activitat educativa que aprofita les possibilitats de la síntesi de veu per a estimular l’atenció auditiva i la precisió lectora de l’alumnat.

• Diccionari de símbols SPC i el gestor de llenguatges pictogràfics GLP
    Els sistemes de comunicació pictogràfica utilitzen imatges, en lloc de símbols orals, per expressar les necessitats i els estats de les persones. El Departament d'Ensenyament va comprar els símbols SPC fa anys. A l'article s'explica com utilitzar aquests símbols amb una aplicació associada, "Diccionari de símbols SPC", i una altra aplicació que es pot associar a aquest símbols gràfics o a qualsevol imatge, "GLP: gestor de llenguatges pictogràfics".

• El programa PLAPHOONS
    Jordi Lagares va elaborar aquest "comunicador" fa anys. Pensat en un principi per usar símbols pictogràfics i síntesi de veu, tant des de l'ordinador com per imprimir-los en paper, la versió actual té moltes més possibilitats. S'expliquen les característiques del programa i com crear un plafó senzill de forma pràctica.

• “Joan Brut”: conte signat amb presentacions i activitats
    Presentem tot un conjunt d'activitats, creades per Amador de Guevara, al voltant d'un conte creat pel mateix autor. El conjunt de materials està format per: Presentacions, conte per imprimir, fitxes de treball i un cançoner signat. En tots els materials ha fet diferents versions, adaptades a les necessitats comunicatives dels seus alumnes (lletra de pal, lletra lligada, SPC, signes de LSC...).

• Materials dels tallers 2005-2006: Històries elaborades mitjançant el SPC
    Al taller desenvolupat a Tàrrega al juny del 2006, es van centrar en elaborar contes que comptessin amb la confluència de llenguatge escrit, llenguatge oral, llenguatge pictogràfic i suport visual. El treball es va concretar en dues presentacions: El gegant del pi i La Història de la Universitat de Cervera.

• Taula-Catàleg de Programes per a la Diversitat i l'EE
    Carles Pinar, a rel d’un encàrrec de l’Àrea TIC del Departament d’Educació va elaborar durant el curs 2004-2005 una catalogació de programes informàtics educatius distribuïts al llarg dels 10 anys de SATI per les DNEE. El resultat ha estat una catalogació seguint criteris Tècnics (sistema operatiu, programari que requereix...), Educatius (àrea, nivell, tipus de recurs, competències bàsiques, idioma...) i de Discapacitat (grup d’usuari a qui por ser útil, sistema d’accés alternatiu, ...).