Llengua oral i escrita: resposta de les TIC als problemes d'aprenentatge ---
Enrera Tornar a la pràctica

Adaptacions Word

Autor de l'aplicació: Joaquim Fonoll

El processador de text Word és un programa que no està pensat per a l’ús educatiu i menys amb els alumnes amb necessitats educatives especials. El programa disposa d’eines i funcions que l’alumnat difícilment utilitzarà i resulta massa complex per al treball quotidià a l’escola.

Les Adaptacions Word per a l’Educació Infantil i primària simplifiquen l’entorn de treball perquè l’alumnat escrigui a l’ordinador amb major autonomia.

El programa adpwd02.exe, que es troba al Sinera, instal·la les Adaptacions Word. Per al seu funcionament l’ordinador ha de tenir l’Office 97 i la síntesi de veu UPCTV. La configuració òptima de pantalla és de 800 x 600.

Les Adaptacions Word consten de quatre entorns adaptats als diferents cicles educatius: parvulari, inicial, mitjà i superior. Cada configuració fa accessible els recursos més utilitzats i amaga aquelles opcions que no es fan servir. També permet accedir al Word sense cap configuració (estàndard). Tecnicament, les Adaptacions Word són plantilles del Word personalitzades.

La intenció és simplificar la interfície d’aquest processador de text per impulsar-ne l'ús entre els nens i nenes de l’Educació Infantil i primària.

Configuració per a parvulari

La configuració de parvulari és la més simple i la que presenta menys eines de treball. L’espai de treball es configura sense menús, amb les icones grans i una visió de tota l’amplada de la pàgina.
La barra d’eines està situada al peu de la pàgina per facilitar-ne l’accés. Incorpora icones de la síntesi de veu que llegeix el text seleccionat o el paràgraf actual.

Configuració per a cicle inicial

Té una configuració semblant a la del parvulari. Se li han afegit opcions per controlar el tipus de lletra i la velocitat de la parla del sintetitzador de veu.

Configuració per a cicle mitjà

En aquesta configuració per al cicle mitjà s’han incorporat els menús, i les icones passen a la part superior de la pantalla.

Desapareixen les opcions del sintetitzador de veu i, a canvi, s’afegeixen el diccionari i les icones de retallar, copiar i enganxar.

En el format del text s’ha donat preferència a treballar amb els estils en lloc del tipus de lletra. Hi ha les icones per seleccionar l’estil Normal, Punt i Títol.

Configuració per a cicle superior

Aquesta configuració és semblant a l'estàndard, però amb limitacions en els estils de text.

Localització i instal·lació del programa

Podeu trobar les Adaptacions Word a la de la XTEC http://www.xtec.es/fie/suport/word/office97_8.htm

Perquè funcioni l'instal·lador és necessari tenir instal·lat la font de lletra Memima i la Síntesi de veu UpcTv.

En el cas d'utilitzar l'Office 2000 podeu consultar la pàgina web http://www.xtec.es/~jfonoll/adaptacions_word