-
Llengua oral i escrita: resposta de les TIC als problemes d'aprenentatge ---
Enrera Tornar a la pràctica

 

El Confegir 1039 Kb


El procés de relació entre els codis oral i escrit passa per diferents moments, des de que a cada síl·laba de la llengua oral escriuen qualsevol lletra, sense establir correspondència grafia-so, evolucionant quan escriuen la vocal que correspon a cada síl·laba, establint les primeres relacions so-grafia, fins que per a cada síl·laba escriuen una lletra, però aquesta ja pot ser vocal o la consonant que hi correspon pel seu valor sonor. Posteriorment adquireixen més capacitats per analitzar la veu i comencen a escriure o confegir paraules amb algunes síl·labes completes.


Localització i instal·lació

La versió actualitzada del programa Confegir la trobareu a la web a l'adreça www.xtec.es/~jfonoll/tpwin

També la podeu trobar en la carpeta de materials del curs D107 en el CD-ROM de Materials de formació 2003.

Versions anteriors de 16 bits les podeu trobar al CD-ROM Sinera en l'apartat de Tauleta o Educació infantil.

 

El programa

El programa Confegir està pensat per treballar amb la tauleta sensible, i també des d'un teclat a la pantalla ( TPWIN). Consta de sis entorns o làmines amb diferents combinacions de vocals i consonants -consonants que no comporten dubte en la lectura i l'escriptura.

En escriure una paraula en Confegir rertorna un dibuix, si està dins el vocabulari que conneix o un inetrrogant si es trcata d'una paraula desconeguda

El programa accepta algunes paraules escrites amb ortografia natural, però cal una reescriptura i escriure-les correctament per finalitzar l'exercici.

El programa Confegir és un recurs més en l'aprenentatge de l'escriptura que ofereix els avantatges següents:

  • resposta i avaluació immediata de les activitats
  • motivació dels alumnes per a l'escriptura de paraules i 
  • autonomia en els treballs d'exercitació
El programa està situat en aquell moment d'aprenentatge en què les grafies comencen a esdevenir significatives, de manera que l'aprenent, jugant amb els signes, fa hipòtesis d'escriptura de paraules conegudes per ell. Després d'haver seleccionat, i seqüenciat correctament, cada una de les lletres, l'usuari rep l'afirmació d'aquella hipòtesi a través de la imatge corresponent a la paraula escrita.

D'aquesta manera s'estableix un joc d'escriptura de paraules per a desencadenar-ne el seu dibuix a la pantalla. 

Amb aquest programa s'aconsegueix enllaçar tres procediments bàsics:

  • l'anàlisi i segmentació de la paraula en fonemes i lletres
  • comprensió del significat semàntic de la paraula, superant la còpia mecànica
  • interacció amb un element convencional com és el llenguatge escrit a partir d'elements concrets, els dibuixos amb independència dels criteris arbitraris que poden estar representats en els/les mestres.