|
Característiques del programa Exler
L'Exler és un programa que permet treballar diferents aspectes
del llenguatge oral i escrit interactiu a en l'àmbit de la denominació
de l'objecte.
El programa ha estat elaborat per l'Escola de Patologia del Llenguatge
de l'Hospital de Sant Pau, originalment dissenyat per al tractament de
l'afàsia en adults, però també s'ha demostrat que
és útil per a l'aprenentatge del llenguatge escrit, del
català oral amb alumnes estrangers i per millorar l'ortografia.
En el nostre cas, a més, ens pot ser útil davant alumnes
amb un lèxic pobre a causa d'una manca d'estimulació de
l'entorn.
|
|
Funcionament del programa
L'Exler està concebut com un vocabulari multimèdia, contextualitzat,
que permet treballar diferents exercicis del llenguatge oral i escrit.
El programa està organitzat com un conte d'imatges, amb una successió
de pantalles gràfiques. Cada pantalla conté un vocabulari
actiu que es treballa amb els exercicis.
En engegar el programa apareix el logotip de l'Hospital de St. Pau: fent-hi un
clic a sobre s'accedeix a una pantalla amb la llista de les històries
gràfiques disponibles:
- El bany
- La casa
- La cuina
- La masia
- Els nens
- El poble de pescadors
- El pescador
També hi ha la possibilitat d'accedir directament a les pàgines
dels exercicis, mitjançant l'opció Pàgines
i escollint el fitxer EXR adequat.
Quan activem una història disposem d'un sistema d'icones de navegació,
que ens permeten avançar, retrocedir o sortir.
Pàgina
anterior
Pàgina
següent
Sortir
Amb aquesta icona de Sortir ens presenta la possibilitat de carregar una
història o exercici nou, o de sortir de l'Exler.
A més d'aquestes icones de navegació hi ha les icones
de l'activitat, que engeguen els diferents exercicis:
Icona
Exercicis. Ens permet accedir a les cinc icones dels diferents exercicis
que hem de treballar.
Icona
Explorador. Identifica el vocabulari actiu de la làmina,
pot fer-se per exploració, fent clic sobre diferents objectes
i, d'aquells que són actius, el programa n'escriu el nom i en
fa la pronúncia. També ens pot presentar el dibuix dels
objectes sota la làmina, i en fer-hi clic, el programa l'assenyala
a la làmina, amb un rètol amb el seu nom i a més
en fa la pronúncia.
En avançar de pàgina, ens presenta unes làmines
amb objectes de la làmina principal de la història, fent-hi
clic, n'escriu el nom i en fa la pronúncia. Fent clic novament
a la icona Explorador, ens presenta sota la làmina el
dibuix dels mateixos objectes de la làmina, i fent-hi clic al
damunt, ens els assenyala a la làmina, surt un rètol amb
el seu nom i en fa la pronúncia.
Icona
Escoltar. És la icona que activa els exercicis de comprensió
oral.
El programa dicta una paraula que cal assenyalar amb el ratolí
a la làmina. Com a ajuda disposem de la icona Altaveu,
que repeteix el dictat de la paraula.
La quantitat d'exercicis proposats es configura des de la pàgina
inicial de l'Exler, menú Opcions | Configuració
| Número d'ítems | 3-5-10-15-20.
També es pot configurar el tipus de lletra, manuscrita o d'impremta,
des del menú Opcions | Configuració | Tipus de lletra
| Manuscrita o Lletra d'impremta.
Icona
Mirar. És la icona que activa els exercicis de lectura.
El programa mostra la paraula escrita i cal assenyalar l'objecte a la
pantalla. Amb la icona Altaveu, el programa llegeix la paraula
de l'objecte que volem buscar. A les respostes el programa reacciona
amb un Bé o Malament, admet fins a tres respostes
equivocades abans de passar a una nova pregunta.
Icona
d'Escoltar i escriure. És la icona que activa els exercicis
de dictat.
El programa dicta una paraula que cal escriure amb el teclat i prémer
Retorn.
Hi ha tres ajudes: la icona Altaveu, per repetir la pronúncia
de la paraula,la icona Mà, per assenyalar l'objecte, i
la icona Vareta màgica, que fa aparèixer uns instants
el rètol amb el nom de l'objecte que hem d'escriure.
En aquests exercicis d'escriptura el programa admet certa tolerància
amb els accents i dígrafs (els corregeix automàticament)
i proporciona ajuda amb certes lletres (b/v, j/g).
Icona
d'Escriure. Activa, als exercicis d'escriure, el nom d'objectes
que el programa assenyala.
El programa assenyala un objecte (no el dicta) i cal escriure'n el
nom amb el teclat.
Comptem amb l'ajuda de la icona Altaveu, que pronuncia el nom
de l'objecte, i de la icona de la Vareta màgica, que fa
aparèixer durant uns instants el rètol amb el nom de la
paraula que hem d'escriure.
|