Llengua oral i escrita: resposta de les TIC als problemes d'aprenentatge ---

Tornar a la pràctica

El programa Exler

Característiques del programa Exler

L'Exler és un programa que permet treballar diferents aspectes del llenguatge oral i escrit interactiu a en l'àmbit de la denominació de l'objecte.
El programa ha estat elaborat per l'Escola de Patologia del Llenguatge de l'Hospital de Sant Pau, originalment dissenyat per al tractament de l'afàsia en adults, però també s'ha demostrat que és útil per a l'aprenentatge del llenguatge escrit, del català oral amb alumnes estrangers i per millorar l'ortografia.
En el nostre cas, a més, ens pot ser útil davant alumnes amb un lèxic pobre a causa d'una manca d'estimulació de l'entorn.

Localització i instal·lació

El programa Exler es troba al CD Sinera, a Programari educatiu | Llengües | Exler.
Funciona sense necessitat d'instal·lació al disc dur de l'ordinador. Només cal situar-nos a Exler del Sinera i clicar sobre la icona d'Execució.
També hi trobem la icona amb l'opció d'Instal·lació per fer una instal·lació al disc dur de l'ordinador.

Funcionament del programa

L'Exler està concebut com un vocabulari multimèdia, contextualitzat, que permet treballar diferents exercicis del llenguatge oral i escrit.
El programa està organitzat com un conte d'imatges, amb una successió de pantalles gràfiques. Cada pantalla conté un vocabulari actiu que es treballa amb els exercicis.

En engegar el programa apareix el logotip de l'Hospital de St. Pau: fent-hi un clic a sobre s'accedeix a una pantalla amb la llista de les històries gràfiques disponibles:
  • El bany
  • La casa
  • La cuina
  • La masia
  • Els nens
  • El poble de pescadors
  • El pescador
També hi ha la possibilitat d'accedir directament a les pàgines dels exercicis, mitjançant l'opció Pàgines i escollint el fitxer EXR adequat.

Quan activem una història disposem d'un sistema d'icones de navegació, que ens permeten avançar, retrocedir o sortir.

Pàgina anterior

Pàgina següent

Sortir

Amb aquesta icona de Sortir ens presenta la possibilitat de carregar una història o exercici nou, o de sortir de l'Exler.

A més d'aquestes icones de navegació hi ha les icones de l'activitat, que engeguen els diferents exercicis:

Icona Exercicis. Ens permet accedir a les cinc icones dels diferents exercicis que hem de treballar.

Icona Explorador. Identifica el vocabulari actiu de la làmina, pot fer-se per exploració, fent clic sobre diferents objectes i, d'aquells que són actius, el programa n'escriu el nom i en fa la pronúncia. També ens pot presentar el dibuix dels objectes sota la làmina, i en fer-hi clic, el programa l'assenyala a la làmina, amb un rètol amb el seu nom i a més en fa la pronúncia.
En avançar de pàgina, ens presenta unes làmines amb objectes de la làmina principal de la història, fent-hi clic, n'escriu el nom i en fa la pronúncia. Fent clic novament a la icona Explorador, ens presenta sota la làmina el dibuix dels mateixos objectes de la làmina, i fent-hi clic al damunt, ens els assenyala a la làmina, surt un rètol amb el seu nom i en fa la pronúncia.
Icona Escoltar. És la icona que activa els exercicis de comprensió oral.
El programa dicta una paraula que cal assenyalar amb el ratolí a la làmina. Com a ajuda disposem de la icona Altaveu, que repeteix el dictat de la paraula.
La quantitat d'exercicis proposats es configura des de la pàgina inicial de l'Exler, menú Opcions | Configuració | Número d'ítems | 3-5-10-15-20.
També es pot configurar el tipus de lletra, manuscrita o d'impremta, des del menú Opcions | Configuració | Tipus de lletra | Manuscrita Lletra d'impremta.
Icona Mirar. És la icona que activa els exercicis de lectura.
El programa mostra la paraula escrita i cal assenyalar l'objecte a la pantalla. Amb la icona Altaveu, el programa llegeix la paraula de l'objecte que volem buscar. A les respostes el programa reacciona amb un o Malament, admet fins a tres respostes equivocades abans de passar a una nova pregunta.
Icona d'Escoltar i escriure. És la icona que activa els exercicis de dictat.
El programa dicta una paraula que cal escriure amb el teclat i prémer Retorn.
Hi ha tres ajudes: la icona Altaveu, per repetir la pronúncia de la paraula,la icona , per assenyalar l'objecte, i la icona Vareta màgica, que fa aparèixer uns instants el rètol amb el nom de l'objecte que hem d'escriure.
En aquests exercicis d'escriptura el programa admet certa tolerància amb els accents i dígrafs (els corregeix automàticament) i proporciona ajuda amb certes lletres (b/v, j/g).
Icona d'Escriure. Activa, als exercicis d'escriure, el nom d'objectes que el programa assenyala.
El programa assenyala un objecte (no el dicta) i cal escriure'n el nom amb el teclat.
Comptem amb l'ajuda de la icona Altaveu, que pronuncia el nom de l'objecte, i de la icona de la Vareta màgica, que fa aparèixer durant uns instants el rètol amb el nom de la paraula que hem d'escriure.