Llengua oral i escrita: resposta de les TIC als problemes d'aprenentatge ---
Enrera Tornar a la pràctica

El Galí

Característiques del Galí

La Guia per a l'Autoaprenentatge de la Llengua Interactiva, el Galí, és un conjunt d'activitats interactives multimèdia destinades a treballar continguts de nivell llindar de llengua catalana. Són més de 1.300 activitats Clic.
Està pensat per atendre les necessitats pedagògiques dels joves i els adolescents que necessitin treballar nivells elementals de català oral i escrit. Pot ser útil per a l'alumnat d'incorporació tardana, per a l'alumnat amb problemes d'aprenentatge, o per a altres necessitats educatives especials.

Localització i instal·lació

El CD-ROM Galí és un material elaborat conjuntament pels departaments d'Ensenyament i Cultura de la Generalitat de Catalunya.
El Galí s'instal·la des del CD-ROM, executant el programa instal.exe.
Permet triar diferents opcions sobre la instal·lació en xarxa i la utilització el sistema d'informes.
Les activitats Galí necessiten tenir instal·lat el programa Clic. I requereix tenir el CD-ROM del programa dins el lector, ja que només una part mínima del programa es copia al disc dur.

Contingut del Galí

Està organitzat en sis blocs temàtics:

• Com s'escriu? Com es pronuncia?
  • Qui sóc? Com sóc?
  • Quina hora és ? Quin dia som? Què m'agrada?
  • Què menjo? On visc?
  • Què faig? Què compro? On vaig?
  • Morfosintaxi
Cada bloc està dividit en diversos subgrups temàtics que van desenvolupant cada tema ensituacions diverses.

• El primer bloc temàtic introdueix els alumnes en l'alfabet i la numeració, tant gràficament com fonètica. Està especialment plantejat per iniciar els alumnes en la lectura i escriptura bàsiques de l'idioma.
  • Els quatre blocs següents, molt relacionats amb la vida quotidiana, preveuen l'aprenentatge de la majoria de les situacions de comunicació quotidiana dels adolescents.
  • El darrer bloc (Morfosintaxi) s'ha destinat a consolidar aspectes de la llengua escrita, mitjançant el repàs de nocions gramaticals bàsiques.

Les activitats del Galí

El Galí combina les diferents activitats del programa Clic: exploració, identificació, ordenació de paràgrafs, associació, sopes de lletres, completar text, trencaclosques, escoltar i repetir...
Les activitats treballen les quatre habilitats bàsiques: comprensió oral i escrita, i expressió oral i escrita, organitzades de forma cíclica dins de cada tema i combinades dins de cada activitat. Així, per exemple, en les activitats de fonètica i pronúncia, l'alumne pot estar pronunciant una paraula al mateix temps que observa en pantalla la seva forma ortogràfica (ajut de lectura) i grafisme, cosa que li permet comprendre'n millor el significat (ajut de comprensió).
La majoria d'activitats són de resposta tancada i de correcció automàtica, exceptuant les de fonètica i pronúncia, en les quals és l'aprenent mateix qui s'avalua, comparant les seves produccions orals amb els models proposats.