Llengua oral i escrita: resposta de les TIC als problemes d'aprenentatge ---
Enrera Tornar a la pràctica

El pequeño escritor

Característiques d'El pequeño escritor

El pequeño escritor ( Storybook Weaver Deluxe) és un programa que permet la confecció de contes o històries, acompanyats de dibuixos (una galeria d'escenes i objectes del mateix programa), de sons i de música. El text que acompanya el conte pot ser llegit pel mateix programa.
És un programa que pot ser útil al mestre per confeccionar contes els que després passarà als alumnes i els podran visualitzar, llegir, escoltar... També el mateix alumne pot crear contes o modificar-ne alguns de ja existents (afegir-hi elements per completar escenes, posar text a les escenes, canviar la narració del conte...).
En el nostre cas pot ser utilitzat, en primer lloc, com a generador d'idees (de què tractarà el conte) per passar després al plantejament de tota la història (quins dibuixos hi haurà a les escenes, quins personatges, quin text, sons...). Quan el tinguin ben planificat passaran a la seva confecció.

Localització i instal·lació

El programa se'ns presenta en format CD-ROM. Des del CD podem executar-lo (per tant, no necessita instal·lar-se al disc dur). També hi ha l'opció d'instal·lació, amb la possibilitat d'una instal·lació mínima, ocupa 3 Mb al disc, i d'una instal·lació màxima, 36 Mb, la qual copia tots els arxius al disc dur i després no requereix el CD del programa al lector.
El programa també es pot compartir en xarxa.

Funcionament del programa

En executar-se el programa apareix la portada amb el menú principal, des del qual podem accedir a les opcions:

1. Escribir un cuento:
    • Nuevo, per començar la confecció d'un conte nou.
    • Edición, per acabar o modificar un conte desat.
    • Iniciador de cuentos, per carregar un conte començat, d'una llista que el programa incorpora, i continuar-ne la seva confecció.
  2. Leer un cuento, permet carregar un conte ja creat i visualitzar-lo. Aquesta opció no permet modificar el conte.
  3. Imprimir, seleccionar un conte desat per imprimir-lo.
  4. Salir de Storybook Weaver, per sortir del programa.

Escriure un conte nou

Aquesta opció presenta un conte en blanc per tal de confeccionar-lo. En el conte, cada pantalla serà una pàgina del conte; la primera pantalla és la pàgina del títol: cal escriure-hi el títol del conte, l'autor i algun comentari, i a més permet posar-hi música i un contorn gràfic.
Però quan el programa desplega totes les seves possibilitats és a partir de la confecció de la primera pàgina.
Ens apareix també la barra de menús i una barra d'eines.
La barra d'eines permet confeccionar tota la pàgina: posar-hi els dibuixos, objectes, sons i música.

Icones de la barra d'eines

Escenario Permet seleccionar diferents escenaris per afegir a les pàgines del conte.
Objetos Per seleccionar i col·locar objectes a l'àrea gràfica del conte.
Color Per acolorir objectes o text que hem seleccionat prèviament.
Sonido Per assignar efectes sonors als objectes seleccionats.
Música Permet seleccionar la música que tindrà assignada la pàgina i es reproduirà mentre la pàgina estigui en pantalla
Deletrear Permet posar el nom de l'objecte seleccionat a l'àrea de text.
Mover al fondo Permet moure un objecte a l'àrea gràfica darrere d'un altre objecte (o davant).
Agrandar Per engrandir els objectes. Cal tenir-los seleccionats.
Achicar Per empetitir els objectes seleccionats.
Voltear Girar un objecte horitzontalment o vertical.
Pintar
Permet crear objectes gràfics nous o modificar-ne de ja existents.
Basura Per eliminar objectes o text prèviament seleccionats.
Parar Permet sortir del conte. El programa demana si cal desar el treball abans de sortir.

Per afegir text al conte cal inserir el punter del ratolí a l'espai inferior de la finestra, sota les imatges, i escriure-hi directament.

Des del menú Tipo podem modificar la font, la mida i l'estil de la lletra del text.

En el menú Opciones cal destacar l'opció Vocalizar texto, amb la qual el programa llegeix el text escrit. En aquest menú hi ha les opcions Ortografia i Sinónimos y antónimos, que funcionen en castellà.

En el menú Archivo hi trobem, entre d'altres, les opcions per desar (Guardar) el conte creat -els desa amb l'extensió SWD-, l'opció per carregar contes (Abrir) i poder-los acabar o modificar. A Preferencias podem triar entre el castellà i l'anglès, i el format d'impressió, amb les possibilitats d'imprimir una pàgina del conte per full o bé dues o quatre per full.

Llegir un conte

Per llegir un conte que tenim desat cal, des del menú principal, escollir l'opció Leer un cuento. A la finestra que s'obre cal escollir el fitxer corresponent al conte que volem. Estan en extensió SWD.

Quan se'ns presenta el conte podem portar a terme les següents accions sobre el conte:

• Avançar o recular per les pàgines, amb l'ajuda dels botons de les fletxes.
  • Activar o desactivar els sons i cançons. Ho fem des del menú Archivo | Sonido del programa.
  • Activar la lectura del text del conte, des d'pciones | Vocalizar texto.
Amb el botó Parar (icona semàfor), podeu plegar de llegir el conte i tornar al menú principal.