Llengua oral i escrita: resposta de les TIC als problemes d'aprenentatge---
Enrera Tornar a la pràctica

Plafons de comunicació

Característiques

Els plafons de comunicació són una ajuda tècnica que s'utilitza en alguns sistemes de comunicació alternativa i augmentativa per presentar pictogrames. Se situen davant els interlocutors, que es comuniquen assenyalant els pictogrames amb la mà, la mirada, el ratolí, el teclat o un commutador.

El suport bàsic és un paper amb les imatges, impreses o enganxades, protegit dins bosses plastificades i organitzades en forma de quadern o llibre.
Si cal un format més gran s'utilitza en forma de mural enganxat sobre una superfície rígida, cartró, fusta..., que de vegades es plega en forma de tríptic.

També pot ser en suport informàtic, mostrant el plafó en la pantalla de l'ordinador, i fins i tot, pot "llegir" amb veu sintetitzada el que l'emissor senyala en les icones del plafó.

El plafó en suport paper és un instrument de comunicació eficaç, fàcil d'utilitzar i que es pot construir artesanalment amb tècniques elementals fotocopiant les icones, retallant-les i enganxant-les.
La seva construcció es pot agilitar utilitzant les eines informàtiques especialitzades com el Boardmaker o altres de més assequibles, com en el cas del Word i Plaphoons , i emprant procediments fàcils d'utilitzar.

Les icones

Els sistemes de comunicació pictogràfica utilitzen imatges en lloc de símbols orals per expressar les necessitats i els estats de les persones que sovint no poden produir llenguatge oral de forma intel·ligible.

Les imatges s'acompanyen de la paraula escrita, per facilitar-ne la comprensió dels no-usuaris, i a vegades d'un codi de color que indica la seva categoria gramatical

Disposen de dues col·leccions d'icones que podem utilitzar lliurement

• Els símbols SPC (sistema pictogràfic de comunicació) són una col·lecció de dibuixos o pictogrames que formen un sistema de comunicació desenvolupat a partir de la dècada dels 80 per Mayer i Johnson als Estats Units i que el Departament d'Ensenyament ha distribüit en el CD-ROM del Diccionari de símbols SPC, que conté més de 3.000 icones en una doble versió en color i en blanc i negre.
  • Les icones MIC (magatzem d'icones catalanes) desenvolupat per professionals del centre ASPACE de Barcelona. Consta d'una col·lecció de prop de 1.000 icones en color sobre els temes culturals més propers ( cultura, alimentació, escola,...). Els podeu trobar al CD-ROM Sinera o a la web www.xtec.es/ed_esp/mic

Les mides dels plafons

La grandària de les icones s'ha d'ajustar a les necessitats dels usuaris, encara que s'acostuma a treballar amb dues mides d'icones, unes de 2 cm i unes altres de 4 cm de costat.

Per aquest motiu hem de construir dues plantilles que s'ajustin a aquestes mides i utilitzen els paràmetres del quadre següent.

Plantilla Mida icones Columnes Files Marge del paper

spc2cm.dot

1,5 cm
spc4cm.dot 4 x 4 cm 5 17 1 cm