Enrera
Llengua oral i escrita: resposta de les TIC als problemes d'aprenentatge ---
Enrera Tornar a la pràctica

 
La revisió ortogràfica

Cal tenir en compte que, per al Word 97, l'idioma és una propietat de format de text i, en
conseqüència, ens podem trobar amb documents escrits en més d'un idioma. L'idioma d'un
paràgraf o d'una selecció es pot escollir activant l'opció Herramientas | Idioma | Definir idioma... 

A mesura que es va introduint el text, el Word corregeix automàticament alguns errors comuns:és
l'autocorrecció (Herramientas | Autocorrección...); a banda d'aquest tipus de correcció, el Word
subratlla de color vermell suposats errors ortogràfics i de color verd els gramaticals, segons l'idioma de cada part del text. Un clic del botó dret del ratolí sobre cada paraula assenyalada permet escollir una de les paraules proposades, afegir-la al diccionari personal o ignorar-la. La icona de la barra d'estat informa de l'estat de revisió: si hi ha un llapis animat s'està comprovant l'ortografia, si hi ha una X és que ha detectat un error (hi ha paraules subratllades), i si hi ha el signe  no ha detectat errors. 

En cas de voler revisar l'ortografia de tot el document a partir del punt d'inserció, cal activar la icona o bé escollir l'opció Herramientas | Ortografia y gramàtica... 

Les paraules afegides al diccionari poden editar-se des de l'opció Herramientas | Opciones... |
Ortografia y gramàtica | Diccionarios
i, després d'escollir un dels fitxers DIC, activar el botó
Agregar... Cal tenir en compte que aquesta acció desactiva l'opció Revisar ortografía mientras
escribe
d'Herramientas | Opciones... | Ortografia y gramàtica, opció que caldrà tornar a activar si volem que el Word revisi l'ortografia i marqui els errors.

------------------------------------------

La capacitat d’analitzar la tira fònica i d’adonar-se que a cada so de la llengua oral li ha de correspondre una lletra a l’hora d’escriure, permet iniciar la sistematització de l’ensenyament de l’ortografia, observant les regularitats i plantejant-se la convencionalitat de la llengua escrita. L’aprenentatge de l’ortografia es basa en la producció correcta de sons i en la memòria visual. 
També és important treballar aspectes relatius a la presentació, distribució de l’espai, ús de diferents tipus de lletres i maneres de ressaltar-les i combinar els elements generals del text amb relació a l’estètica. 
Els programes de tractament de text solen disposar de diccionaris ortogràfics, de gramàtica, de sinònims, etc., en les diferents llengües en què estan editats. És necessari, en alguns casos, instal·lar els diccionaris i configurar-los abans de poder-los utilitzar. El Word disposa d'un diccionari ortogràfic en català.
La verificació ortogràfica sobre un text escrit suposa als processadors de text:

  • comprovar l'ortografia d'un text

  • consultar les alternatives

  • corregir o no, segons calgui

  • ampliar el diccionari personal

  • revisar l’ortografia

  • Cal tenir en compte que, per al Word 97, l’idioma és una propietat de cada paràgraf o selecció i, en conseqüència, ens podem trobar amb documents escrits en més d’un idioma.
    A mesura que es va introduint el text, el Word modifica automàticament alguns errors comuns: és l’autocorrecció.
    A banda d’aquest tipus de correcció, el Word subratlla de color vermell suposats errors ortogràfics i de color verd els gramaticals, segons l’idioma de cada part del text. 
    Un clic del botó dret del ratolí sobre cada paraula assenyalada permet escollir una de les paraules proposades, afegir-la al diccionari personal o ignorar-la. La icona  de la barra d’estat informa de l’estat de revisió: si hi ha un llapis animat s’està comprovant l’ortografia, si hi ha una X és que ha detectat un error (hi ha paraules subratllades), i si hi ha el signe ü no ha detectat errors.
    El Word també té una opció per revisar l’ortografia de tot el document a partir del punt d’inserció: cal activar la icona  o bé escollir l’opció Ortografía y gramática... | Herramientas.

    Criteris d'ús del corrector amb els alumnes
     

    • Com identifica les paraules (té limitacions):
      • El corrector ortogràfic el que fa és comparar la paraula que hi ha escrita amb la que té en el diccionari activat. Si no és idèntica, l'assenyala com a error. Per tant, cal tenir en compte que els errors ortogràfics que assenyala el corrector, poden no ser errors ique les opcions que proposa poden no ser les adequades.

    • Com utilitzar el corrector amb els alumnes:

      • És important reflexionar sobre les implicacions escolars de l'ús dels correctors ortogràfics en l'aprenentatge de l'ortografia. Entre altres aspectes, hem de considerar:

      • De quina manera la informàtica desvaloritza l'estudi de l'ortografia?

      • Els correctors ortogràfics:
        • Què consideren faltes ortogràfiques?
        • Quin tipus d'errades no es poden detectar?
        • Quins mecanismes han d'utilitzar els alumnes per decidir la forma correcta?
        • Com es poden utilitzar els diccionaris personalitzats?
        • En què poden modificar el treball de l'ortografia a l'escola? 
      • Amb els alumnes no podem utilitzar el corrector de forma directa.
      • Identifica paraules que el diccionari entén per mal  escrites.
      • Cal cercar-les al diccionari per estar-ne segurs.

    • El diccionari personalitzat