Llengua oral i escrita: resposta de les TIC als problemes d'aprenentatge ---
Enrera Tornar a la pràctica

El Teclat màgic (o Teclat sil·làbic)

Autor del programa: Jordi Lagares(http://www.xtec.es/~jlagares/)

El programa Teclat màgic, que abans es deia Teclat sil·làbic, va nèixer per facilitar l'escriptura a persones que no poden accedir al teclat estàndard i necessiten utilitzar sistemes d’accés alternatiu. El Teclat màgic, a més d’escriure lletres aïllades, permet escriure grups de lletres i paraules.

Localització instal·lació del programa

Amb el nom de Teclat sil·làbic el podeu trobar aquest programa al CD-ROM Sinera 2000 seguint l'itinerari Programari educatiu | Educació especial | Accessibilitat | Teclat sil·làbic. Des d'aquí es pot instal·lar o executar directament.

Podeu trobar la darrera versió del programa Teclat màgic a la pàgina de l'autor www.xtec.es/~jlagares.

Algunes de les prestacions del programa requereixen la Síntesi de veu UpcTV.

Primers passos

El teclat es presenta com una finestra, sempre situada en primer pla, que se sobreposa i escriu en qualsevol  processador de text.

El teclat té l’estructura  d'un arbre de paraules, no de tecles, amb branques i ramificacions. Les paraules  amb un +  són ramificacions que es despleguen quan se seleccionen. Quan fem clic en una paraula del final de la branca, la paraula s'enviarà a la finestra d'edició que estigui activa en aquell moment.

El Teclat màgic parteix d'un nou concepte en el seu disseny, cosa que fa que la definició del teclat sigui configurable molt fàcilment .

Les paraules del teclat es defineixen amb fitxers de text que tenen, però, l'extensió *.TotiPMTeclat. Es poden crear fàcilment amb qualsevol editor, com la Llibreta o el Word, sempre que es desin en format TXT.

Cal tenir present que:

• Les paraules al començament de línia són les primeres branques de l’arbre.
  • Els diferents nivells de l’arbre es marquen amb la tecla de tabulador.
  • L’última línia no ha de tenir el Retorn
  • El teclat escriu indistintament lletres, paraules o frases.
  • El programa s’apropia l’extensió .TotiPMTeclat, de manera que executant els fitxers de configuració s’engega directament el teclat.
  • Les configuracions

Per crear un fitxer de configuració del teclat:

• Obriu la llibreta (Notepad) i creeu un fitxer text.
  • Escriviu la paraula de la primera branca i premeu Retorn.
  • A la següent línia premeu el Tabulador,  escriviu la paraula de segon nivell i premeu Retorn.
  • Totes les paraules de segon nivell començaran amb un tabulador.
  • Si voleu fer un tercer nivell heu de posar dos tabuladors i així successivament.
  • Per iniciar la segona branca escriviu la paraula sense tabulador i premeu Retorn.
  • Esborreu l’últim Retorn.
  • Deseu aquest fitxer, millor amb l'extensió TotiPMTeclat, i ja està.
  •  Altres prestacions

El Teclat màgic forma part del projecte Fressa 2001 i té altres prestacions, entre les quals destaquem:

• Opcions d’accessibilitat adaptada per persones amb problemes motrius greus. Funcionament amb joystick o amb escaneig i pulsadors.
    • La Síntesi de veu UpcTV i disposem d’un grup de controls per  regular-ne el funcionament.
    • llegeix el contingut del que estem escrivint.
    • atura definitivament la lectura.
    • fa una pausa en la lectura.
    • permet modificar la velocitat de lectura que pot anar d’1 a 254.
    En el menú Opcions trobareu el submenú:

• Llengua: per escollir entre català o castellà.
      • Veu: ens permet escollir entre veu de dona o home.
      • Diferents opcions de seleccionar i llegir el text.
    Si el programa no troba el sintetitzador UpcTV, totes les opcions de botons i menús que afecten a la lectura es desactivaran.
    • Els botons de majúscules automàtiques:
      • fa que la primera lletra sigui en majúscula
        fa que tot el que s'escrigui sigui en majúscula
    • Canviar la font..., submenú del menú Opcions, permet canviar la font, així com la grandària que surt en el teclat. Lletra manuscrita o de grans dimensions.
    • Ajustar la grandària de la finestra receptora fa que la finestra receptora es posi en forma de mosaic amb el Teclat màgicde manera que cap se situï damunt de cap altre.