Llengua oral i escrita: resposta de les TIC als problemes d'aprenentatge ---
Enrera Tornar a la pràctica

El Toca-Toca

Característiques del programa Toca-Toca

Algunes persones tenen afectat el sistema cognitiu i comunicatiu, cosa que fa que difícilment interaccionin amb el que els envolta: no mostren atenció pel que passa al seu voltant.
L'ordinador ofereix un entorn idoni per iniciar unes pautes elementals de comunicació. Aquestes persones, davant l'ordinador, quan manipulen el teclat o el ratolí, ho fan sense cap finalitat, ni tan sols miren o es fixen en la pantalla de l'ordinador. Per tant, cal trobar uns entorns simples i que arribin a ser del seu interès.
Els programes causa-efecte o acció-reacció intenten captar l'atenció de l'usuari de tal manera que la persona, l'alumne, associï les seves accions amb la resposta de l'ordinador.
El Toca-Toca, com a programa d'acció-reacció, vol ser un primer graó en la comunicació amb l'ordinador. I a vegades, la comunicació amb l'ordinador és un pas important cap a la comunicació amb l'entorn.
El Toca-Toca aprofita les capacitats multimèdia dels ordinadors per captar l'atenció, despertar l'interès i educar el gest voluntari.

Localització i instal·lació del Toca-Toca

El programa Toca-Toca es troba al CD Sinera, a Programari educatiu \ Educació especial. Des del CD hi ha la possibilitat d'executar-lo o instal·lar-lo.
També el podeu trobar a Internet, a l'adreça www.xtec.es/~jfonoll/tocatoca

Funcionament del Programa

El programa s'executa des de menú Inici | Programes | Toca-Toca | TOCA-TOCA.
El Toca-Toca s'engega amb la finestra de planificar activa, des de la qual es poden crear nous exercicis. Per treure-la, premeu sobre el botó Tancar. Ara des d'Opcions podeu obrir noves aplicacions o crear-ne de noves:

Quan tenim una aplicació Toca-Toca activada, prement la tecla ESC, en sortim i podem anar al menú Opcions.

Crear un exercici amb Toca Toca

Obriu el Toca-Toca: surt la pantalla Planificar Toca-Toca. També hi podeu accedir des d'Opcions | Fitxers | Nou.

Les Accions seran les respostes, que tenen amb el corresponent Estímul (dibuix, text o so previ ) i Reaccions (reforç positiu o negatiu).

Per planificar la primera acció:

1. Premeu sobre el botó Accions i marqueu una de les opcions. Per exemple, a Teclat, Tecla de la llista. I a l'espai de sota cal escriure el número 1, prement la tecla 1 del teclat.
  2. Premeu ara sobre el botó Estímuls i sobre +Estímuls. A la finestra Llista d'estímuls, feu clic una opció, per exemple, Colors (escolliu-ne un, per exemple, el groc més clar) i D'acord.
    A la mateixa finestra podeu trobar altres estímuls. Per exemple, premeu el botó Fitxers, seleccioneu un so o una imatge, premeu sobre Obre i Acceptar.
  3. A continuació premeu sobre el botó Si bé, per a configurar la reacció. Premeu a +Reaccions i, ara, sobre Fitxers, seleccioneu una de les opcions i Acceptar.
  4. Ara premeu sobre Si malament per configurar què sortirà si l'alumne s'equivoca. En el nostre cas només escollireu un color. Cliqueu a +Reaccions i tot seguit a Colors, escolliu el vermell i D'acord i Acceptar (també s'hi podria posar un fitxer gràfic o de so).

Ja heu configurat una Acció o resposta. Per planificar-ne d'altres:

1. Heu d'anar a Accions i, a la part inferior de la finestra Planificar Toca-Toca, premeu el botó Afegir (sortirà un 2 al costat).
  2. Continueu les passes fetes a la primera.

Premeu sobre el botó General, surt la finestra de Dades generals de l'aplicació, podeu determinar:

• el color de fons (per defecte és negre) un altre color, cal prémer sobre el botó Color i escollir-ne un;
  • el temps de les accions. Deixeu-los, per exemple, així: Espera l'estímul=3, Temps de l'estímul=1 i Temps de reforç=2.

Premeu sobre el botó Tancar de la finestra Planificar Toca-Toca. Recordeu que podeu:

• Desar l'activitat, menú Opcions | Fitxers | Desar, poseu-li de nom so_nombr.toc i deseu-lo a la vostra carpeta de treball.
  • Engegar l'aplicació Aneu a Opcions | Engegar. S'activa l'aplicació (comproveu-ne el funcionament).
  • Sortir de l'exercici. Fent ESC atureu l'activitat i podeu accedir al menú Opcions.