D112. De quin quadrant és un punt?


Podeu veure una animació que simula una activitat amb Wiris. A mesura que l'usuari o la usuària van movent un punt, el programa dona la informació de quin quadrant és el punt

Animació
De quin quadrant?

Un gràfic amb resposta: de quin quadrant és un punt?

Us donem unes idees per escriure el codi de l'activitat.

  • Vegeu que la malla, en aquest cas "ensenya" no solament els punts de coordenades enteres sinó també "els mitjos". Aquesta possibilitat no es pot control·lar exactament però ho s'hi pot acostar canviant les mides del tauler. En aquest cas s'ha inclòs una línia

    que indica que el tauler estigui centrat en l'origen de coordenades; defineix les mides del tauler perquè sigui de 8 x 8 enlloc de 20 x20 (la malla la dibuixa el programa automàticament en funció d'aquesta mida) i, finalment, desactiva la icona que ja sabeu que, per defecte, mostra els noms que el programa dóna a les figures cosa que no sempre és interessant.

  • Ja sabeu, per altra banda, que caldrà començar per definir un punt, que pel que segueix designarem com a. Aquest serà el punt mòbil i en funció d'aquest punt es definiran, amb := perquè s'actualitzin els altres elements que apareixen al tauler gràfic.

  • Vegeu com es defineixen les coordenades del punt i com es dóna l'ordre perquè s'escriguin sempre centrades en la posició del punt i una mica més amunt.


  • I finalment, l'elaboració de la "resposta" que apareix al tauler gràfic; en aquest cas sempre en el mateix lloc. Hi ha maneres ben diverses d'arribar-hi. Tot seguit ho mostrem amb l'ús de la sentència condicional altrament si i amb el recurs a la connectiva lògica & (i). Recordeu que a1 i a2 representen l'abscissa i l'ordenada del punt a.

El primer exercici que us proposem en aquesta pràctica d'ampliació és que escriviu el codi que permetrà enegegar l'activitat. Ja us ho hem donat gaire bé tot fet. Només falta definir al començament el punt a i, al final, incloure la sentència escriu que farà aparèixer la resposta quinqua.

I una vegada fet això us proposem que com a exercici completeu l'anàlisi detallada del qualificatiu que cal donar al punt i substituïu "punt sobre els eixos" per uns condicionals que ens diguin si el punt és de l'eix d'abscisses, de l'eix d'ordenades o bé l'origen de coordenades.