Dibuix tècnic amb AutoCAD

Per consolidar els coneixements adquirits durant el present mòdul, heu de fer els exercicis 1, 2 i 3. L'exercici 4 és optatiu.

Exercici 1: colze

Construcció tridimensional

En aquest primer exercici heu de fer la construcció tridimensional de la figura 1.

Es tracta d'un colze que uneix dues figures paral·lelepipèdiques.

Figura 1

La figura tindrà 500 mm d'amplada, com es pot observar a la figura 2.

Figura 2

Per fer la construcció utilitzeu les mides de la figura 3.

Figura 3

Guardeu aquest arxiu amb el nom identificador_m5_ex01.dwg.

Exercici 2: cadira

Construcció tridimensional

En aquest segon exercici heu de fer la construcció tridimensional de la figura 4.

Es tracta de l'estructura d'una cadira i dels elements de seient i respatller.

Figura 4

Vistes personalitzades

En aquest segon apartat haureu de crear una presentació amb les diferents vistes de l'objecte, com a la figura 5. Com a mínim, haureu de fer:

• alçat, planta, perfil
  • perspectives isomètriques
  • perspectives còniques
  • diferents models de representació

Figura 5

Guardeu aquest arxiu amb el nom identificador_m5_ex02.dwg.

Ajuts visuals del procés a seguir per a l'exercici cadira

El problema proposat us servirà per completar l'aprenentatge de les construccions espacials mitjançant l'ús del sistema de coordenades de l'AutoCAD.

Per dur a terme aquest exercici us guiareu amb les acotacions de les figures següents.

Figura 6

Figura 7

Atenció ! En una primera fase, dibuixareu la part inferior de la cadira amb l'SCP universal.

Figura 8

Atenció ! Utilitzeu l'SCP de la figura i dibuixeu un lateral de la cadira.

Figura 9

Atenció !

Utilitzeu l'SCP de la figura i dibuixeu la part superior.

Figura 10

Atenció ! Utilitzeu l'SCP de la figura i dibuixeu l'últim lateral de la cadira.

Figura 11

Atenció !

Amb l'SCP de la figura dibuixeu el respatller.

Figura 12

Atenció ! Amb l'SCP de la figura dibuixeu el seient.

Figura 13

Seguint aquest procés ja heu dibuixat la cadira. Hi ha altres mètodes i camins, qualsevol d'ells us servirà per aprofundir en l'aprenentatge de l'SCP.

Exercici 3: llit

Construcció tridimensional

En aquest tercer exercici heu de fer la construcció tridimensional de la figura 14.

Una vegada feta la cadira de l'exercici 2, no tindreu cap problema per fer el llit següent:

Figura 14

Exercici 4: pilota (optatiu)

Construcció tridimensional

En aquest segon exercici heu de fer la construcció tridimensional de la figura 15.

Es tracta d'una pilota construïda amb pentagons i hexàgons de 42 mm de costat.

Figura 15

Vistes personalitzades

En aquest segon apartat haureu de crear una presentació amb les diferents vistes de l'objecte, tal com es pot veure a la figura 16. Com a mínim, haureu de dur a terme:

• alçat, planta, perfil
  • perspectives isomètriques
  • perspectives còniques
  • diferents models de representació

Figura 16

Guardeu aquest arxiu amb el nom identificador_m5_ex03.dwg.

Ajuts visuals del procés a seguir per a l'exercici pilota

El problema proposat no és senzill, però l'esforç que fareu us farà comprendre la importància del sistema de coordenades escollit per dur a terme operacions aparentment senzilles i, d'altra banda, millorarà la vostra comprensió espacial.

Tot i que el problema té una solució única i no calen més dades, servirà d'ajut el que a continuació s'exposa.

Figura 17

Atenció ! Si treballeu amb dues regions: la pentagonal i l'hexagonal, podreu fer servir l'ordre Ocultar i us serà més fàcil comprovar el procés.

Figura 18

Atenció !

Ajudeu-vos d'un cercle per trobar el centre de simetria de la figura.

Trieu l'SCP adient abans de realitzar el gir de 37,38º.

Figura 19

Atenció ! Aprofiteu la simetria pentagonal de la figura i utilitzeu l'ordre Matriz. Canvieu l'SCP per un que coincideixi amb el de la Figura 20.

Figura 20

Atenció !

Trieu un SCP com el de la Figura 18 abans de realitzar les operacions de simetria. Recordeu que l'angle entre aquests dos hexàgons és de 41,81º com s'ha indicat a la Figura 17.

Teniu 2 opcions:

• utilitzar un SCP amb una inclinació respecte el primer hexàgon que en fer la simetria ja creï l'hexàgon inferior amb aquest angle, o bé
  • fer primer la simetria en SCP que conté l'hexàgon i després girar l'SCP 90º respecte l'eix Y per definir el gir.

Figura 21

Atenció ! Aprofiteu la simetria pentagonal de la figura i utilitzeu l'ordre Matriz. Fixeu-vos que l'SCP escollit torna a coincidir amb el pla superior i amb l'eix del cercle auxiliar.

Figura 22

Atenció !

Abans d'utilitzar l'ordre Matriz us pot ser d'ajut tenir un bloc amb la regió pentagonal.

Després heu de triar un SCP que defineixi el pla del nou pentàgon: punts 1,2,3 de la Figura 22 i inserir el bloc pentagonal.

Torneu a aprofitar la simetria pentagonal de la figura i utilitzeu l'ordre Matriz. Fixeu-vos que l'SCP escollit torna a coincidir amb el pla superior i amb l'eix del cercle auxiliar.

Només us queda fer la part simètrica i situar-la correctament mitjançant un gir.

Si trieu un SCP pels punts 1,2 i 3 de la Figura 23 ( punts mitjos dels segments) no tindreu problemes per definir la part simètrica.

Per definir el gir heu de tornar a utilitzar l'SCP de la Figura 23 que passa pel centre del cercle.

Figura 23

Si tot us ha sortit bé, envieu l'exercici al tutor. En cas contrari, no desespereu i envieu l'exercici amb els dubtes ben clars perquè se us pugui orientar. Penseu que el domini de l'SCP no és una cosa immediata i normalment costa força.

Exercicis per al tutor

Envieu al vostre tutor els exercicis:

• identificador_m5_ex01.dwg
  • identificador_m5_ex02.dwg