Les TIC aplicades a les necessitats educatives especials

EXERCICIS MÒDUL 4. DISCAPACITAT VISUAL

Heu d'enviar al vostre tutor o tutora un únic fitxer comprimit amb el programa WinZip que contingui els fitxers dels exercicis següents.

Exercicis:

Si no teniu pràctica en la compressió de fitxers, trobareu informació al mòdul 0, a la pràctica Comprimir fitxers, trossejar fitxers, que és a l'adreça web següent:

Exercici 1

En aquest exercici cal que ompliu la fitxa del fitxer exer_m4.doc, que trobareu a la carpeta d125\125m4:

• Obriu, al Word, el fitxer exer_m4.doc, que és a la carpeta d125\125m4.
  • Hi ha unes qüestions sobre com configurar la pantalla i el ratolí, i sobre l'ús de la lupa per a un alumne del qual es presenta suficient informació per poder resoldre les qüestions plantejades. Cal que escriviu les respostes a la mateixa taula del Word. Al costat de cada una de les Qüestions hi ha l'espai de les Solucions, que és on heu d'escriure les vostres respostes.
  • En acabar, guardeu el document del Word (Guardar como) amb el nom exer_m4a.doc.

Tot i que teniu tota la informació al fitxer exer_m4.doc, també la teniu aquí:

Dades de l'alumne:

A la classe teniu un alumne amb problemes de visió, però amb moltes destreses en l'ús de l'ordinador.
Presenta una gran comprensió d'ordres orals, però té més dificultat en la comprensió de les ordres escrites. La seva expressió oral és del tot correcta. Quant a l'expressió escrita, té moltes dificultats: només fa servir lletra de pal, té mala presentació espacial dels seus escrits a la llibreta i no domina les normes ortogràfiques (escriptura natural).

Fa servir l'ordinador per redactar els seus escrits (històries, vivències…) amb el programa Word. Fa dibuixos amb el Paint, que sap inserir en els seus documents del Word. Utilitza Internet (dirigit pel mestre/a) per resoldre activitats de l'edu365, per buscar imatges amb el Google… Fa activitats de llengua del Galí, diferents Clics, fa contes amb El Pequeño Escritor, etc.

Com a dificultats amb què es troba poden destacar-se:

- Dificultats per trobar els programes que s'han d'executar a l'escriptori o al menú Inici.
-
Li costa situar-se a la pantalla, és a dir, trobar on són les eines, les icones, els menús, etc., dels diferents programes.
-
Distingeix amb facilitat el punter del ratolí: on és, on cal situar-lo… Ha de forçar molt la vista en aquesta acció.
-
Li costa llegir allò que va escrivint. A les còpies li costa trobar el lloc on és, li costa situar-se i llegir el contingut de menús i submenús, moure's per trobar els fitxers desats i poder-los obrir o trobar el lloc on cal desar-los.

Tot i que s'hi podria afegir més informació i moltes més dificultats amb què es troba quan treballa a l'ordinador, són suficients per imaginar-vos la seva situació i poder omplir la següent fitxa sobre les solucions o millora de la situació d'aquest alumne.
Podeu afegir-hi qualsevol opinió, qüestió o suggeriment, i si teniu alguna experiència en el treball amb deficients visuals podeu aportar les destreses que hàgiu utilitzat per resoldre diferents dificultats.

Qüestions per resoldre (recordeu que es responen al document del Word exer_m4.doc):

• Quin tipus de configuració de pantalla creieu que seria la més adient per a l'alumne?
  • En cas de no canviar tota la configuració de pantalla, quins elements de les finestres dels programes seria interessant modificar: mida, tipus de lletra, color… (Propietats de pantalla | Presentació)?
  • En el treball amb el processador de text, quines estratègies adoptaríeu per millorar la visió del document?
  • Quin Model de punters de ratolí creieu que seria el més adequat ?
  • Com configuraríeu la Velocitat del punter i el Deixant del punter?
  • A quins programes dels que sol treballar aquest alumne activaríeu la Lupa?
  • Amb quina configuració activaríeu la Lupa: ampliació, posició, colors…?

Raoneu les respostes.

Exercici 2

• Amb l'Enregistrador de so o amb l'Audacity graveu dos fitxers de so; a cada fitxer cal que graveu l'expressió d'alguna acció que fa el Windows, accions a les quals el Windows pot associar un so (Tauler de control | Dispositius de so i àudio | Sons), hi ha el llistat d'accions del Windows que van associades a un so, el qual podeu canviar o bé posar un so a aquelles que no en tenen, per exemple: maximitza, minimitza, obre el programa...
  • Cal que ho graveu amb la vostra veu. No aprofiteu fitxers de so ja existents.
  • Han de tenir l'extensió WAV.
  • Recordeu que els fitxers de so ocupen molt espai, per tant, cal que no hi hagi gaire espai sense so al fitxer. Si cal, utilitzeu les opcions de suprimir l'espai sense so de l'inici i del final de la gravació.
  • Deseu els fitxers amb els noms: m4so_ac1.wav i m4so_ac2.wav.

Exercici 3

• Elaboreu un fitxer d'exercicis del CalcWav amb aquestes característiques:
    • Cal que el fitxer presenti 5 exercicis.
    • El 1r número (1r operador) no ha de passar de 20.
    • El 2n número (2n operador) no ha de passar de 10.
    • Ha de fer les operacions de suma i resta.
  • Deseu l'exercici en un fitxer de nom m4cw_sr.cal.

Envieu els fitxers d'aquests exercicis (exer_m4a.doc, m4so_ac1.wav, m4so_ac2.wav i m4cw_sr.cal) comprimits en un únic fitxer de nom m4_elvostreidentificador.zip (per exemple: m4_tperez4.zip).

El fitxer ZIP ha d'incloure:

• Exercici 1: exer_m4a.doc
    • Exercici 2: m4so_ac1.wav i m4so_ac2.wav