Enrera
Mòdul 2
Estadística amb el full de càlcul: usos didàcticsl  
 
 
Exercicis
   
 
 
 

Per enviar les respostes els exercicis elaborareu un document amb un processador de textos en què:

  • Posareu un títol per cada exercici (no cal que hi copieu els enunciats).
  • Redactareu, breument, els comentaris adients.
  • Hi inserireu els gràfics que es demanen.

Heu d'enviar les respostes als tres primers exercicis que es plantegen seguidament (amb el benentès que del tercer només és obligatòria una part i l'altra queda com a opcional) i a dos, com a mínim, dels opcionals un d'ells a triar preferentment entre l'altra part del 3, el 4 o el 5 i l'altre entre els dos exercicis opcionals finals (el 6 o el 7) que globalitzen la feina estadística feta fins ara.

Pel que fa als exercicis obligatoris veureu que

  • en el primer completareu la feina feta a la pràctica 4 i hi aplicareu també el càlcul de paràmetres estadístics, tal com ho heu treballat a les primeres pràctiques
  • en el segon fareu un treball d'anàlisi i classificació de dades, tot relacionant procediments de diverses pràctiques d'aquest mòdul i de l'anterior
  • en el tercer us demanem una anàlisi descriptiva d'una variable numèrica en funció d'una variable categòrica, un procediment que ens comença a fer entrar en el tema de relacions entre variables que treballarem a bastament en el mòdul

Entre els opcionals hi teniu per una banda, com ja s'ha indicat, propostes de globalització i per l'altra exercicis que incideixen sobre aspectes molt més concrets però, tanmateix, volem insistir en el fet que, tot i que els diagrames de caixa s'han considerat d'ampliació en el context del curs (per aspectes "tècnics" de l'ús de l'Excel) els autors us recomanen el seu estudi perquè aquests diagrames són un element molt interessant per visualitzar globalment la distribució de les dades d'un conjunt i per confrontar variables numèriques en funció d'una variable categòrica.

 

 

 

  1. Estudi comparatiu de les variables EXP (notes de l'expedient) i PROVA (nota de la prova) del llibre PAU.XLS.
    1. Feu un histograma de la variable EXP, que afegireu a l'arxiu de respostes; compareu-lo amb el que heu fet a les pràctiques per a la variable PROVA i feu un breu comentari.
    2. Calculeu alguns resultats de l'estadística descriptiva per a les dues variables i comenteu-los.
    3. Comenteu també breument aspectes de la simetria d'ambdues variables a la vista dels histogrames i del càlcul de dos paràmetres que es fan servir per confrontar la normalitat: els coeficients d'asimetria ( =COEFICIENTE.ASIMETRIA(rang de dades) ) i de curtosi ( =CURTOSIS(rang de dades) ).

  2. Nota final de selectivitat.
    Calculeu la nota final dels alumnes referits en el fitxer PAU.XLS. Per fer-ho, cal calcular la mitjana ponderada entre la nota de la prova (un 40 %) i la nota de l'expedient
    (un 60 %), però aquest càlcul només es fa per als alumnes que han tret en la prova una nota igual o superior a 4; aquelles o aquells que no arriben a aquesta nota de la prova tenen la qualificació de "NO APTE."
    1. Expliqueu breument el procediment que seguiu (si feu servir filtres o fórmules condicionals, quines fórmules...).
    2. Quants alumnes haurien superat les PAU, amb el benentès que per aconseguir-ho cal obtenir 5 punts o més en la nota final indicada anteriorment?
    3. Quants alumnes haurien superat una nota de tall de 6,75 punts?

  3. Heu de fer un dels dos estudis que es plantegen seguidament: anàlisi descriptiva d'una variable numèrica en funció d'una variable categòrica.
    1. Nota de la selectivitat segons les vies d'accés. A partir de les dades del fitxer PAU.XLS, feu un estudi que permeti contrastar les notes que obtenen els alumnes i les alumnes segons la VIA de què s'examinen en les PAU. Comenteu els resultats i il·lustreu-los amb un gràfic si ho creieu convenient.
           Entre les diverses possibilitats que teniu per fer "el contrast" que es demana podeu considerar:
           a) fer una taula dinàmica amb la variable VIA a FILAS i la variable PROVA a DATOS. Podeu fer         que aparegui Promedio de PROVA i tindreu una primera dada global sobre el rendiment per les         vies d'accès. Pel mateix procediment es poden saber altres dades-resum, per exemple la         desviació estàndard i això ja us permetrà treure conclusions sobre el que es pregunta.
          b) fer l'arrodoniment a nombre enter de les notes de PROVA i tot seguit una taula dinàmica VIA          versus PROVAARRODONIDA. Si l'examineu amb deteniment també us permetrà treure          conclusions.
          c) fer els diagrames de caixa múltiples de la variable PROVA classificada per VIA.
    2. Grau de repetidors segons el règim. A partir de les dades del fitxer BAT2.XLS, feu una taula de valors que permeti comparar el percentatge de repetidors (variable CONVOC) que hi ha en el règim diürn i nocturn. Comenteu-ho i feu servir un diagrama de barres múltiple per representar aquesta taula.

  4. (Opcional) Un exemple de mitjana ponderada.
    1. Penseu en aquest problema senzill: Si en una classe hi ha 20 noies que tenen una mitjana de 6 i 10 nois que tenen una mitjana de 5, quina és la mitjana de la classe?
    2. De la mateixa manera que heu resolt el problema anterior, comenteu com es faria, amb les dades del fitxer MON.XLS per estimar quina és l'esperança de vida mitjana en el món i dieu el resultat que obteniu.

  5. (Opcional) Una reflexió sobre els diagrames de caixa.
    Analitzeu els dos diagrames de caixa que es donen al gràfic, corresponents a un mateix examen fet en dos col·lectius d'alumnes, que designarem com a A i B.

Raoneu breument, a la vista dels gràfics:

  1. En quin dels dos conjunts hi ha hagut un percentatge més gran d'alumnes que han superat la prova (nota de 5 o més).
  2. En quin dels col·lectius es pot suposar raonablement que hi ha hagut més excel·lents (nota de 8,5 o més).
  1. (Opcional) Estudi del fitxer IRIS.XLS.
    Aquest fitxer dóna dades de diverses característiques d'un conjunt de flors (lliris).
  1. Us proposem un estudi de la variable estadística longitud del pètal (columna LONGPETA). Calculeu alguns paràmetres estadístics, globalment i segons les tres varietats que es poden considerar, i comenteu-ho.
  2. Elaboreu diagrames de caixa múltiples que confirmin els vostres comentaris.
  3. Estudieu globalment i per varietats una altra de les variables del fitxer anterior i poseu de manifest, amb l'anàlisi d'algun paràmetre estadístic i algun gràfic descriptiu, la conveniència d'un estudi separat per varietats.

  1. (Opcional) Estudi del fitxer DADES74.XLS.
    1. Calculeu la mitjana i la desviació estàndard de l'alçada dels nois i de les noies, per separat, del fitxer DADES74.XLS del primer any (ALT1), del segon any (ALT2) i del tercer (ALT3). Calculeu també, per a la mateixa variable, les mitjanes i desviacions estàndard globals per als tres anys. Compareu i comenteu els resultats.
    2. Elaboreu, a partir de les dades del fitxer DADES74.XLS, tres diagrames de caixa múltiples, de manera que en cada un es comparin les alçades dels nois i les noies de cada any.

 
Amunt