|
La finalitat d'aquest curs és
donar a conèixer com les persones amb discapacitat visual accedeixen
i utilitzen les TIC des de les etapes d'Infantil i primària fins
al Batxillerat. S'hi tracten aspectes teòrics bàsics sobre la
discapacitat visual, eines d'adaptació de l'entorn informàtic,
criteris visuals i d'accessibilitat en la creació de programes i
activitats, programari utilitzat en cada una de les etapes educatives i
a les diferents àrees curriculars, adaptacions de materials en relleu.
Els objectius del curs són:
- Objectiu 1. Conèixer els aspectes visuals i funcionals que
poden presentar els alumnes davant l'ordinador, així com les
competències bàsiques en TIC que poden assolir.
- Objectiu 2. Conèixer com modificar l'entorn de treball per
fer-lo accessible a les persones amb discapacitat visual.
- Objectiu 3. Presentar aspectes bàsics sobre el programari específic
que utilitzen les persones amb discapacitat visual (ampliadors i revisors
de pantalla).
- Objectiu 4. Presentar i utilitzar programari bàsic estàndar
amb el que poden treballar els alumnes amb discapacitat visual.
- Objectiu 5. Conèixer pautes bàsiques per a la creació
de materials accessibles per alumnes amb discapacitat visual. Criteris
visuals. Adaptació de materials en relleu.
Agraïments:
- Ramon Coma Ferrer, Director d'Educació
Integrada del CRE Joan Amades
- Jaume Femenias Llull, Mestre de l'Equip Específic ONCE-
Conselleria d'Educació de Balears
- Raquel García Lerones, Instructora Tiflotecnica del CRE
Joan Amades
- Ricard Saz, autor del programa d'Estimulació Visual de Lleida
- Isidre Vallès, Professor de Música del CRE Joan
Amades
|
|
|
|
Format
|
|
|
|
Per a seguir aquest curs podeu optar entre:
- Anar consultant en línia els diferents mòduls.
- Descarregar tot el curs en format HTML, fent clic als disquets que
es troben a la portada. Un cop descarregats
tots els fitxers, instal·leu-lo executant nomdelfitxer.exe.
Després podreu visualitzar el curs en qualsevol navegador, sense
necessitat d'estar connectats a Internet.
- El programari més específic que es necessita
per fer els diferents mòduls a banda de poder baixar-lo de les
adreces d'Intenet el podeu trobar al DVD de formació.
|
|
|
|
Estructura |
|
|
|
La durada del curs és de 60 hores, distribuïdes
en 48 hores per als mòduls i 12 hores per a la realització
del projecte. Els mòduls són:
- Mòdul 1: Introducció als aspectes visuals.
- Mòdul 2: Opcions d'accessibilitat i adaptació de l'entorn.
- Mòdul 3: Eines d'accessibilitat específiques. Ampliador
i revisor de pantalla.
- Mòdul 4: Iniciació a les TIC.
- Mòdul 5: Les TIC com a eina d'informació i comunicació..
- Mòdul 6: Àrees de treball específiques: dibuix,
música, matemàtiques, art i geografia.
- Mòdul 7: Criteris visuals en la creació de materials
digitals.
- Mòdul 8: Pautes per a la creació de material accessible
en relleu.
|
|
Per realitzar aquest curs es requereixen
uns coneixements i destreses bàsiques en el domini de sistemes operatius (Windows i Linux).
És a dir, convé estar familiaritzat amb operacions com crear
carpetes, copiar fitxers, retallar i enganxar, instal·lar programes,
navegar per internet, enviar correu electrònic... |
|
|
|
Requeriments tècnics |
|
|
|
En bona part, els
materials d'aquest curs s'han dissenyat per treballar amb programari de
la XTEC, de Microsoft i de la Linkat o altres distribucions vinculades
al programari lliure. Pel que fa a l'apatació a eines lliures i
de codi obert, tot just n'hem iniciat l'adaptació.
Els materials poden ser visualitzats amb els navegadors Firefox i Internet Explorer
(versió 4 i superiors) amb les opcions Javascript i Cookies
activades (eines accessibles des del DVD Materials de Formació). |
|
|
|
Icones i elements de navegació |
|
|
|
Les icones utilitzades són: |
|
|
|
|
Informació. Documentació
sobre el contingut que s'està tractant a les pàgines. |
|
Pràctiques. Treball que l'alumnat
ha de realitzar seguint les propostes guiades. Aquestes pràctiques
són personals i no s'han d'enviar al tutor del curs. |
|
Atenció. Aquesta icona indica
suggeriments, comentaris i idees complementaris a la documentació
i a les pràctiques de cada mòdul. |
|
Imatges en moviment. Aquesta icona ens indica
que ens trobem davant d'una animació en format vídeo,
pel·lícula Flash...
|
|
|
|
|
Els elements de navegació són: |
|
|
|
|
Permet accedir a qualsevol mòdul o pràctica. |
|
Ens indica la pràctica activa en la que estem
treballant. |
|
Permet retornar al nivell anterior. |
|
Permet accedir als exercicis del mòdul activat. |
|
Permet el retorn a l'inici de la pàgina consultada. |
|
Permet accedir a la guia del curs. |
|
Permet la descàrrega de xxx. |
|
Permet la impressió de xxxx. |
|
|
|
|
Tutoria |
|
|
|
A cada participant se li assigna un
tutor o tutora que l'assessorarà i l'orientarà en el treball
dels diferents mòduls. L'alumnat pot formular les consultes i preguntes
que calgui per correu electrònic. Per aquest mètode pot demanar
orientacions, suggeriments i recomanacions per desenvolupar el seu treball.
La persona responsable de la tutoria farà un seguiment personal del
procés de cada participant en base als exercicis. |
|
|
|
Lliurament d'exercicis |
|
|
|
En acabar cada mòdul es proposen
uns exercicis que han de ser lliurats
al tutor o tutora de la següent manera:
- Tots els fitxers en què consisteixin els resultats
dels exercicis de cada mòdul s'enviaran comprimits en un únic
fitxer en format ZIP.
- El nom del fitxer comprimit
correspondrà a l'identificador
de la persona que fa el curs, al qual s'hi afegirà una barra
baixa ("_"), la lletra "m"
i un número al final, segons
el mòdul del qual es tracti.
- És a dir, que si l'alumne ipuigbo
envia els exercicis del mòdul 3, ho fa comprimint tots els fitxers
en un d'únic que es dirà ipuigbo_m3.zip.
- Els noms dels fitxers
de l'exercici d'un cert mòdul es donaran tot seguint les instruccions
que es donin a l'apartat d'exercicis
corresponent.
- Els exercicis s'enviaran
fent l'adjunció del fitxer
ZIP en un missatge adreçat
al tutor del curs i dins del termini establert en el calendari.
|
|
|
|
Projecte |
|
|
|
En la data que indica el calendari heu de presentar en un
document "Guió del projecte" la descripció de
la proposta referent al tipus de projecte que voleu fer. Podeu triar una
de les dues possibilitats que es detallen a continuació:
- Creació de material multimèdia.
- Creació d'una unitat didàctica que inclogui
|
|
Guió del projecte: |
|
- Proposta escollida (1 o 2)
- Poseu un títol a la proposta..
- Heu d'exposar els objectius curriculars de l'activitat.
- Expliciteu el nivell educatiu o cicle on adreceu la vostra proposta
de treball.
- Concreteu a qui va dirigida l'activitat: alumnes de baixa visió,
amb ceguesa o per ambdós.
|
|
Proposta 1: Creació de material
multimèdia. |
|
Aquesta proposta consisteix a crear
material multimèdia utilitzant qualsevol dels programes esmentats
en el curs o que vosaltres conegueu. Per exemple, Toca-toca, Clic, presentacions multimèdia,
editor de pàgines web, etc. |
|
|
|
Requeriments de l'activitat de creació
multimèdia |
|
- L'activitat ha de respectar els criteris visuals pels alumnes de baixa
visió.
- Incorporeu el so com element descriptiu.
- A ser possible, que la interacció amb el programa sigui també
a través del teclat.
- L'activitat ha de tenir un mínim de 4 diapositives o pantalles.
- Les imatges, audios i vídeos han d'estar optimitzades en quant
a la seva mida i qualitat
- Incorporeu a l'activitat la creació d'un mínim de 2
làmines adaptades sobre el contingut de la mateixa segons a quin
alumnes vagi dirigida (alumnes de baixa visió, amb ceguesa o
per ambdós).
- Feu una descripció de la metodologia de treball que es realitzarà
amb l'alumne.
- Especifiqueu els materials necessaris pel seguiment de l'activitat.
(làmines en relleu, acolorides, etc.)
- Especifiqueu les adaptacions tiflotècniques, de l'entorn de
treball o del programa que calen a l'alumne per realitzar l'activitat.
(ampliació de cursor, Zoomtext, Jaws, etc.).
|
|
Proposta 2: Unitat didàctica |
|
Aquesta proposta consisteix a crear
una unitat didàctica que tingui com a base l'ús de les TIC
a l'aula. Per exemple, estudi de les comarques de Catalunya, el Quixot,
etc. |
|
Requeriments de l'unitat didàctica |
|
- La unitat didàctica ha de contemplar una temporalització
dins del calendari escolar i la metodologia emprada.
- Ha d'inserir alguna de les aplicacions de portals educatius, com per
exemple, edu365.cat, webs o d'altres.
- També es pot fer referència a CD-ROM educatius, enciclopèdies,
multimèdia, etc.
- L'activitat ha de ser accessible per alumnes amb discapacitat visual.
- Incorporeu a l'activitat la creació d'un mínim de 2
làmines adaptades sobre el contingut de la mateixa segons a quin
alumnes vagi dirigida (alumnes de baixa visió, amb ceguesa o
per ambdós).
- Feu una descripció de la metodologia de treball que es realitzarà
amb l'alumne.
- Especifiqueu els materials necessaris pel seguiment de l'activitat.
(làmines en relleu, acolorides, etc.)
- Especifiqueu les adaptacions tiflotècniques, de l'entorn de
treball o del programa que calen a l'alumne per realitzar l'activitat.
(ampliació de cursor, Zoomtext, Jaws, etc.).
|
|
Abans de començar a crear els
materials envieu al tutor/a del curs el Guió del projecte. El tutor/a
us podrà aconsellar sobre tècniques per a l'elaboració
de les activitats. |
|
Un cop acabat cal que ho poseu a l'espai
web del curs i n'informeu al tutor/a. |
|
|
|
Calendari |
|
|
|
Vegeu el calendari de l'activitat. |
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|