Treball final de cursEl treball final de curs té dues parts diferenciades. La primera d'elles és de caire didàctic, i la segona està centrada en la realització de determinades construccions o investigacions geomètriques.
En aquesta edició del curs es proposen tres temes dels quals cal elegir-ne un. El desenvolupament del tema ha de ser un conjunt de figures preparades, fitxes de treball, il·lustracions, exercicis complementaris, etc. i tot allò que es cregui necessari per treballar amb alumnes d'ESO el tema triat. Cal especificar amb quin nivell (de Primer a Quart) es farà, quins coneixements previs se suposen, si es farà dins del currículum comú o del variable, etc. Els temes proposats són:
Treball geomètric A continuació alguns suggeriments per a aquest treball. Podeu proposar-ne d'altres pel vostre compte, però aquests hauran de ser prèviament comunicats al professor tutor del curs perquè hi doni el seu vist-i-plau. Estan classificats en tres categories: A) Treballs per a constructors B) Treballs per a investigadors C) Treballs per a navegants
A. Treballs per a constructors A.1 Construccions amb inaccessibles Un punt és inaccessible si es coneix només com a intersecció de dues rectes i no s’hi pot posar el regle ni el compàs. Una recta és inaccessible si se’n coneixen dos punts, però els altres no es poden utilitzar. Una variant és el cas en què es pot utilitzar un segment. Es tracta de resoldre i il·lustrar les construccions següents: A.2 Perspectives Elaboreu materials amb Cabri-Géomètre per il·lustrar
gradualment els fonaments de la representació amb perspectiva. Podeu
mirar les figures 2pt.fig i 3pt.fig proporcionades amb el programa original,
per fer-vos una idea de per on va la qüestió.
A.3 Retorn als orígens Preneu el llibre primer dels elements d’Euclides i prepareu amb Cabri-Géomètre
les construccions que hi figuren, respectant les eines amb què Euclides
treballava.
A.4 La fàbrica de triangles És possible construir un triangle, entre moltes altres condicions, a partir de: A. 5 L’àrbelos Preneu l’article de Martin Gardner citat a la bibliografia i adapteu-lo
tot el possible a Cabri-Géomètre.
A.6 El problema d’Apol·loni El problema d'Apol·loni és la construcció, amb regle i compàs, d'una circumferència determinada per les seves relacions amb tres objectes, que poden ser punts, rectes i circumferències, tenint en compte que:
Aquests casos es subdivideixen en molts altres, segons les posicions
particulars dels objectes que hi intervenen. Mireu de resoldre’n alguns
de no trivials.
B. Treballs per a investigadors B.1 Quadrilàters de quadrilàters Les mediatrius dels costats d’un quadrilàter Q1 formen un quadrilàter Q2. Anàlogament a partir de Q2 es pot formar Q3. Estudieu la relació de Q1 i Q3. Estudieu la forma de Q2 i relacioneu-la amb la de Q1. Feu el mateix substituint les mediatrius per: les "altures" que són perpendiculars per cada vèrtex al costat "oposat", amb les mateixes precisions que en el cas anterior.
Sobre cada costat d’un triangle qualsevol es construeix un triangle equilàter "cap a l’exterior". Estudieu: Sobre cada costat d’un quadrilàter qualsevol es construeix un quadrat "cap a l’exterior". Estudieu: Sobre cada costat d’un triangle qualsevol es construeix un quadrat "cap a l’exterior". Estudieu: Per simetria, falta una figura. Vosaltres mateixos... B.3 La recta de Simson (o de Wallace) Si projecteu ortogonalment un punt P de la circumferència circumscrita a un triangle sobre els tres costats, veureu que les tres projeccions estan alineades formant la recta de Simson de P. Estudieu:
Els segments que uneixen cada vèrtex d’un triangle amb el punt de contacte d’una circumferència exinscrita amb el costat oposat són concurrents en un punt anomenat punt de Nagel. Recordeu que la circumferència inscrita al triangle mitjà és la circumferència de Spieker i el seu centre és el punt de Spieker. Estudieu:
Si es tracen la circumferència circumscrita CC a un triangle i la circumferència inscrita CI al mateix triangle, llavors qualsevol triangle circumscrit a CI és inscrit en CC. Mostreu-ho. Els llocs geomètrics dels baricentres i dels ortocentres
de tots els triangles simultàniament circumscrits a CI i inscrits
en CC són dues circumferències. Estudieu-les amb el màxim
detall.
B.6 La transformació de Newton Siguin C i D dues corbes, i O un punt pel qual es tracen dos eixos perpendiculars. Cada raig que surt d’O talla C en A i D en B. Siguin X i Y dos punts tals que XAYB sigui un rectangle. Llavors els llocs geomètrics de X i Y al variar el raig són dues corbes que s’anomenen les transformades de Newton de C i D. Estudieu la transformació de Newton de: En particular, estudieu l'hiperbolisme i l’antihiperbolisme d’una recta i d’una circumferència, d’acord amb la posició d’O i de la recta D. També podeu estudiar les hiperbolismes de les còniques.
C. Treballs per a navegants Adreceu-vos a una d'aquestes pàgines web i exploreu-la. Totes elles contenen diverses figures amb Cabri o en Java: descarregueu-les (si es deixen, i si no reproduïu-les), traduïu-les si cal, expliqueu-les i comenteu-les. Amb una sola web és suficient, però possiblement us vindrà de gust mirar-les totes. C1. http://xahlee.org/SpecialPlaneCurves_dir/specialPlaneCurves.html
C2. http://www.macchinematematiche.unimo.it/Sito_Macchine/Materiale/
C3. http://www15.addr.com/~dscher/
C4. http://www.irem.univ-montp2.fr/archi/
C5. http://terra.es/personal/joseantm/Mecan/mecpral3.htm
C6. http://pages.infinit.net/cabri/CabriOscope/cabrioscope.index.html
C7. http://www.ac-nantes.fr/peda/disc/math/lgallard/doc8/accueil.htm
C8. http://www.mat.ufrgs.br/~edumatec/atividades/ativ18/ativ18.htm
|