Enrera
Mòdul  
Les TIC en la diversitat i les NEE 
 
 
  Les NEE i els MAV
  Les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) ajuden a compensar deficiències, tot duent a terme una funció substitutòria o compensadora. Els MAV, des d'aquesta perspectiva, i també com a suport de la nostra tasca docent, també hi tenen molt a dir i esdevenen una eina de coneixement ampli i profund de la realitat: la de les noves tecnologies, la dels mitjans presents a la nostra societat, agafant sempre com a referència el nivell de comprensió del nostre alumnat.

Els MAV, doncs, es poden presentar com a eines compensadores o substitutòries de funcions disminuïdes; paral·lelament, apostem per una vertadera integració d'aquests als centres.

Tanmateix, sí que voldríem incidir en un principi important per entendre tot el que us volem exposar: el principi de normalització. Es basa en la necessitat que la persona amb deficiències desenvolupi una vida tan normal com sigui possible. Es tracta de posar a disposició de totes les persones amb NEE unes condicions i unes formes de vida que s'aproximin el més possible a les circumstàncies i a l'estil de vida en societat. El paper dels MAV, en aquests darrers anys, ha estat vital en aquesta transformació. Han ajudat, també, a la plena integració a la societat de les persones amb deficiències, a través de múltiples propostes, algunes de les quals ben conegudes per tots nosaltres. Així, quan una persona amb deficiència auditiva pot veure subtitulada una pel·lícula o un telenotícies, pot seguir millor els diàlegs i comprendre què està passant; quan des de l'escola oferim un material audiovisual a les famílies d'aquells/es alumnes amb dificultat de comunicació, per fer-los conèixer les activitats que es duen a terme a l'escola, estem posant l'escola a l'abast de les famílies; quan un/a alumne/a amb dificultats de comunicació pot transmetre un missatge a través d'un plafó visual, té més possibilitats de comunicar-se amb els altres; quan un/a alumne/a visualitza un vídeo amb el seu ordinador, o es comunica amb els seus companys a través de videoconferència, se li obren les portes al coneixement. I podríem continuar, la llista és molt llarga... Ara, més que mai, l'expressió "una imatge val més que mil paraules", en un entorn on les paraules són complexes i difícils de transmetre, comprendre, pronunciar, i/o articular, els alumnes i els alumnes amb NEE agraeixen eines i suports que els facilitin l'accés a entorns menys restrictius.

Alhora, existeix també un treball dels MAV a l'aula: volem ajudar els/les nostres alumnes per tal que no siguin uns simples consumidors dels mitjans audiovisuals, que siguin crítics, i que de la mateixa manera que potenciem la producció de missatges verbals ho puguem fer amb el llenguatge audiovisual. i això ho podem realitzar a través de senzilles produccions que duem a terme tenint en compte les possibilitats de cada alumne/a; per exemple, fent un treball relacionat amb la televisió com a eina de consum: analitzem els informatius, la publicitat, quins programes podem veure, quines pel·lícules...

El suport audiovisual, a través de produccions existents al mercat, ens ajuda a complementar la nostra tasca d'ensenyar, en el dia a dia i en les diferents àrees curriculars. Només cal donar una ullada a les produccions que en aquests moments hi ha a la videoteca digital de la XTEC per fer-vos una idea del que això pot arribar a representar.

La vídeoteca digital: http://www.xtec.net/videoteca/

Les necessitats educatives especials derivades de deficiències psíquiques

El retard mental implica un rendiment intel·lectual per sota de la mitjana. Les limitacions adaptatives relacionades afecten la comunicació, la cura personal, les destreses acadèmiques funcionals... Els MAV hi poden tenir una funció compensatòria. Amb les imatges podem avançar un missatge, donar a conèixer una idea... El procés d'identificació de les necessitats educatives de l'alumnat amb NEE ha de partir de les seves condicions personals, de característiques i experiències pròpies viscudes, i de la relació que estableix cadascú amb els contextos on es mou. Hem d'oferir diversitat de propostes educatives, fer present el món on viuen, ser partícips d'aquest món, i així podem contribuir en el progrés i desenvolupament de l'alumnat amb retard mental.

Les necessitats educatives especials derivades de deficiències físiques

Els MAV permeten millorar de forma significativa les habilitats comunicatives de les persones amb deficiències físiques. Més que incidir en l'aspecte de la mobilitat, sí que ens interessem més en aspectes que tenen a veure amb la comunicació. Més endavant parlarem de sistemes de comunicació, i podrem comprovar com la imatge fixa té la capacitat de comunicar: és, també, un llenguatge per als que no parlen. Les persones amb deficiències motores (també visuals i auditives), necessiten que l'accés a la realitat es vegi enriquit per una gran varietat d'experiències multisensorials, amb la finalitat d'incrementar les seves funcions cognitives i així poder codificar i descodificar la seva pròpia realitat de la manera més autònoma possible.

Les necessitats educatives especials derivades de deficiències sensorials

La sordesa i la ceguesa tenen indubtablement un tractament diferent. Darrerament, els MAV han tendit a reforçar els missatges visuals a través d'ajudes, ja sigui a través dels subtítols de les pel·lícules, o complementant aquelles escenes que els deficients visuals no poden veure, a través d'explicacions narratives quan no hi ha missatge verbal dels protagonistes de la història. Podríem entreveure-hi un cert antagonisme, perquè... el que serveix per a les persones cegues serveix per als que pateixen una discapacitat auditiva? Òbviament no. El missatge audiovisual que ha de rebre una persona sorda s'ha de reforçar amb el text; el que ha de rebre una persona cega s'ha de reforçar amb missatges sonors. També, en referència al treball amb imatge fixa, podem jugar amb els relleus, amb la possibilitat que la persona cega pugui tocar, palpar... Complementant així el missatge donem una nova referència que el fa més intel·ligible. També a una persona sorda se li pot reforçar un so, una cançó o una melodia amb jocs de llums per identificar els sons; per exemple, si aquests són greus o aguts.

Les necessitats educatives especials derivades de deficiències orgàniques

L'alumnat amb deficiència orgànica no presenta, a priori, un retard mental. Solen ser alumnes susceptibles de rebre una atenció educativa en el marc d'una aula hospitalària (en la referència a peu de pàgina hi ha més informació) que atén les necessitats educatives dels infants i joves malalts hospitalitzats, d'acord amb el temps d'estada i l'estat clínic de cadascú. Tot i que alguns/es reben atenció educativa en el marc familiar, i a través d'ajuts que els ofereix la pròpia administració, bàsicament estem parlant d'alumnes amb força absentisme escolar com a conseqüència de la malaltia. Les adaptacions són mínimes en relació al que hem vingut presentant en edicions anteriors. Els MAV són un suport a l'estudi i al treball, i un complement necessari en el treball del dia a dia. Per exemple, la videoteca digital pot ser un recurs necessari quan l'alumne/a no pot sortir de casa per anar a visitar una indústria tèxtil, etc; o una videoconferència també pot ser útil quan el connecta amb els seus companys de classe.

Les necessitats educatives especials derivades de deficiències socials

El contacte amb els MAV, per part dels/de les alumnes amb NEE derivades de deficiències socials, sovint és inexistent (tot i que no sempre sol ser així). Per tant, l'optimització de recursos, l'accés generalitzat i la quotidianitat del treball diari amb els MAV als nostres centres, aporta a l'alumne/a una gran riquesa, ja que l'apropa a un entorn conegut per la majoria, la qual cosa l'acosta a la normalitat.

I tot això per a què?

Si l'ús dels MAV és ja per se necessari i de vital importància, més ho és per a l'alumnat amb NEE. Complementa, ajuda o substitueix altres canals de comunicació i d'expressió que poden estar més o menys alterats. Anem de l'evolució del concepte d'integració cap al d'inclusió, ja que passem de pensar en l'individu que s'integra a pensar en el context que ha de satisfer les necessitats de tots aquells que s'hi troben. Cal pensar que l'ús dels MAV amb alumnes amb NEE ha de permetre, per damunt de tot, la realització d'activitats vitals i quotidianes i, al mateix temps, un ajut i un suport perquè aquestes es puguin dur a terme, ja sigui com a eines dins el procés d'aprenentatge, o com a eines terapèutiques en el tractament de les diverses alteracions o discapacitats.

Entenem que la situació actual de l'educació, encaminada a atendre tots i cadascun dels seus/seves alumnes, ha de permetre que cadascú hi trobi una resposta educativa segons la seva necessitat, amb total independència de la seva condició psíquica, física, personal o social. L'atenció a la diversitat implica un coneixement de la diferència, un coneixement de quines són les capacitats, necessitats i mancances que tenen les persones amb NEE. L'escola d'avui ha de permetre adoptar mesures flexibles per esdevenir una escola comprensiva, eficaç i integradora per a tothom.

Més informació: http://www.xtec.net/audiovisuals/sav/saip05/sessio5/ses5index.htm