Enrera
Mòdul  
Les competències bàsiques i les TIC   
 
  Progressivament l’alumnat ha de desenvolupar les capacitats de:
   
 
Dimensió
Cicle Mitjà
Cicle Superior

A

Impacte històrico-social

   
1.
Comprendre l’impacte ètic, cultural i social relacionat amb les TIC.
2.
Valorar els beneficis personals i socials de les TIC.
3.
Ésser conscients de les implicacions dels usos de les TIC en diferents situacions, per exemple a l’aula i a casa.
4.
Apreciar la necessitat d’usos responsables de les TIC i la necessitat de protegir la informació de possibles mals usos, tant a nivell individual com col·lectiu.

B

Alfabetització Tecnològica

   
1.
Usar menús i controls avançats (com els menús contextuals).
2.
Usar l’ordinador de forma segura i responsable.
3.
Identificar les diferències entre l’ús del disc dur i de disquets.
4.
Desar i recuperar un document, sense ajut del professor/a.
   
1.
Personalitzar aspectes del sistema.
2.
Identificar diferents tipus d’ordinadors.
3.
Comprendre la necessitat de fer còpies de seguretat i ser capaços de fer-les.
4.
Identificar els avantatges de treballar en xarxa local i d’usar fitxers compartits.

C

Instruments
de treball intel·lectual

   
1.
Accedir a diversos CD-ROM sense l’ajut del professor/a.
2.
Usar un navegador d’Internet sense l’ajut del professor/a.
3.
Imprimir de forma selectiva.
   
1.
Cercar informació a diferents medis.
2.
Usar un cercador.
3.
Crear una llista de Preferits.
4.
Fer captures de text i gràfics amb l’opció Copia i Enganxa.
4.
Usar bases de dades senzilles realitzades amb ordinador.
5.
Interrogar bases de dades.
5.
Crear una base de dades simple.
6.
Entrar dades a una base de dades predefinida.
7.
Identificar l’estructura d’una base de dades.
6.
Crear i editar un document, per exemple: un informe, un article de premsa o una carta, usant eines d’edició de text cada cop més complexes.
7.
Elaborar una presentació multimèdia senzilla, per exemple: una presentació o una pàgina web.
8.
Crear i editar un document, per exemple: una postal, un calendari o una revista escolar, utilitzant editors de textos i gràfics.
9.
Elaborar una sessió de diapositives, una presentació o una pàgina web més sofisticada, amb l’ajut del professor/a.

D

Eina de
comunicació

   
1.
Gestionar comunicacions electròniques pròpies, per exemple: gestionar una bústia electrònica.
2.
Ésser conscients dels diferents estils i formes de comunicació.
   
1.
Dur a terme activitats simples en grup, per exemple: comunicacions o col·laboracions a través de correu electrònic.
2.
Aprendre a usar l’opció d’adjunció de fitxers al correu electrònic.
3.
Ser capaços de d’emprar les “Emoticones” de forma apropiada.

E

Control i modelització

   
1.
Usar simulacions o aventures més complexes.
2.
Controlar un element que apareix en pantalla a través d’ordres bàsiques, per exemple: una tortuga.
   
1.
Planificar una seqüència d’ordres per ésser executades per un dispositiu.
2.
Ésser conscient de que l’ordinador pot recollir informació sobre el medi ambient a través de sensors, per exemple: temperatura, llum i so.
3.
Ésser conscients de que l’ordinador pot ser utilitzat per simular o modelitzar situacions reals i comprendre per què hom usa els ordinadors per a aquestes tasques, per exemple: en situacions de perill o risc.