|
Consideracions
prèvies |
|
Aquí comenceu aquest
curs d'imatge fixa. Dins el mateix podreu trobar una introducció a l'extens món
de les imatges digitals i el seu tractament. Hem procurat, en tot moment,
adequar-nos a les utilitzacions més properes a l'entorn escolar, tot i que la
diversitat d'edats i preferències és un univers tan inescrutable com
diferenciat. |
|
La imatge, com a tal,
intentem considerar-la en la seva justa mesura: de vegades com a punta d'emoció
(les menys) i de vegades com a complement específic a un camp d'aprenentatge
curricular (les més). La seva paulatina integració, acompanyada per les pautes
específiques que volguem integrar, restarà ara més a prop del possible i del
probable. |
|
Hem intentat aglutinar
la molt difícil tasca de comentar aspectes bàsics més teòrics de diferents camps
(fotogràfics, informàtics, ofimàtics, infogràfics, telemàtics, estètics,
semiòtics i didàctics) amb aspectes més relacionats directament amb la
utilització del programari Gimp. |
|
Possiblement, en el
moment de lectura d'aquestes ratlles hi haurà d'altres programes i versions que
superaran en escreix el que aquí comentem respecte al programa i la seva versió,
però no per això els apunts dexaran d'ésser referents en tota utilització
didàctica de les imatges digitals a les aules escolars catalanes. |
|
No podem deixar de
recordar-vos que en aquests cursos de suport telemàtic la figura del tutor/a
resulta fonamental en tots aquells aspectes que poden no entendre's amb prou
claredat o als quals, implícitament, hi ha una crida específica. |
|
|
|
Objectius del curs |
|
|
Endinsar-se en el món de les imatges digitals, des del seu moment de captura per
diferents mitjans fins a la seva sortida per pantalla, paper o web, passant pel
procés de tractament. |
|
Familiaritzar-se amb els recursos digitals d'imatge i el seu tractament, com a
hàbit de treball. |
|
Integrar recursos multimèdia en diferents mitjans de treball ofimàtic. |
|
Utilització i aprofitament dels diferents recursos existents als centres
educatius. |
|
|
|
|
Estructura del
curs |
|
El curs complet de Aprofitament
didàctic de la imatge fixa digital està calculat en 60 hores, sobre la base
dels requisits i coneixements mínims demanats a les inscripcions. Naturalment,
el bagatge previ de coneixements sobre la matèria pot fer incrementar o
disminuir aquesta xifra, si bé en pocs casos la sobrepassarà. El curs consta de
8 mòduls i un projecte final: |
|
|
|
|
Mòdul 1. 6 hores.
La imatge en el temps. Aspectes introductoris
Mòdul 2. 6 hores. Les fonts, formats i pes de les imatges. L'escaner.
Mòdul 3. 6
hores. Les imatges al Write i Impress.
Mòdul 4. 6 hores. Aprendre a mirar. Elements expressius d'una imatge. Treball per capes
Mòdul 5. 6 hores. Explorador d'imatges: Picasa, Flickr.
Mòdul 6. 6
hores. Propostes de treball amb imatges.
Mòdul 7. 6 hores. Elements formals d'una imatge. Tractament de línies, textures, formes, volums, efectes. Clonacions i filtres.
Mòdul 8. 6 hores. Els muntatges, les imatges
amb volum, introducció a les imatges web.
Projecte final : 12
hores.
|
|
|
|
|
La forma de treball és
constant a totes les pràctiques. S'ha intentat combinar els aspectes més teòrics
o ferregosos de les imatges amb els aspectes més pràctics o didàctics, atenent
en tot moment a les descripcions detallades dels processos seguits per arribar a
una determinada etapa o objectiu. |
|
Així doncs, la
varietat de coneixements, pràctiques, tècniques i descripcions estilístiques
provinents del món de la fotografia seran continuades i variades durant els 8
mòduls. |
|
Tots consten de la
mateixa estructura: un índex on s'explica els principals objectius, un conjunt
de pràctiques comentades pas a pas que convé realitzar en el mateix ordre i una
proposta d'exercicis (accesible des de l'índex de cada mòdul) que cal realitzar
i enviar al tutor/a del curs per mitjà del correu electrònic en les dates
proposades. |
|
A finals del curs
caldrà elaborar un projecte consistent en el disseny d'un arxiu o arxius amb les
pautes detallades. L'accés a aquesta plana de projecte final la podreu trobar a
l'índex general del curs. |
|
|
|
Icones i elements
de navegació |
|
Les icones utilitzades
són: |
|
|
|
|
Informació. Indica la presència
d'informació complementària al final de l'arxiu sobre
el contingut que s'està tractant a la pàgina. |
|
Nota.
Permet accedir a una finestra que conté informació
d'ajuda per tal de poder aclarir algun concepte que s'està
explicant. |
|
Pràctica. Treball que s'ha
de realitzar seguint les propostes guiades. Aquestes pràctiques
són personals i no s'han d'enviar al tutor del curs. |
|
Comentari. Aquesta icona indica
suggeriments, comentaris i idees complementàries a la documentació
i a la pràctica desenvolupada. |
|
Imatges en moviment. Aquesta
icona ens indica que ens trobem davant d'una animació en
format vídeo, pel·lícula Flash... |
|
|
|
|
Els elements
de navegació són: |
|
|
Permet accedir a qualsevol mòdul o pràctica. |
|
Ens indica la pràctica activa en què
estem treballant. |
|
Permet retornar al nivell anterior. |
|
Permet accedir a l'exercici del mòdul. |
|
Permet el retorn a l'inici de la pàgina consultada. |
|
Permet accedir a la guia del curs. |
|
Permet accedir al projecte del curs. |
|
Permet la descàrrega dels materials del curs. |
|
|
|
|
Advertència |
|
Les imatges que hagueu de recuperar
de cada mòdul, cal que les cerqueu a la carpeta indicada a cada pràctica.
No utilitzeu els arxius recuperats directament des del navegador, ja que
això pot provocar algunes alteracions com ara canvis de mesures i/o
aplanaments a les imatges de forma que aquest fet impedeixi el desenvolupament
correcte de la pràctica. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|