Capa de màscara

En aquesta pràctica s'experimentarà amb les possibilitats que donen les capes de màscara. Es poden aconseguir una sèrie d'innumerables efectes creatius, i per això, la pràctica es dividirà en dues parts on es tractaran diferents aplicacions: a la primera crearem l'efecte que produeix la projecció d'un focus, a la segona farem l'efecte d'una lupa però amb un canvi de color.  
     
  Els objectius d'aquesta pràctica són:  
     
 

• Creació de capes de màscara.

 
     
 

• Enllaçar capes addicionals a una capa de màscara.

 
     
     
 Desenvolupament de la pràctica  
   
Projecció d'un focus  
   
 Obriu l'arxiu Llum.FLA que trobareu a la carpeta mat_m2, dins la carpeta d105m2 del Curs D105.
 

• Observeu que hi ha una capa anomenada llum difusa, el seu contingut, un text, simplement farà de fons. Obriu també la biblioteca i feu una ullada als símbols gràfics, els farem servir durant aquesta primera part de la pràctica.

 
Inserteu una capa nova, anomeneu-la llum difusa2. Seleccioneu el primer fotograma i arrossegueu el símbol gràfic llum difusa 2 a l'escenari.  
   

• Perquè la màscara funcioni correctament els símbols que pertanyen a les dues capes haurien de tenir la mateixa mida i coordenades.

 
   
 Obriu el panell |Información|, i poseu les mides següents: Ancho: 296.8, Alto: 212.0. En les coordenades: x: 283.3, y: 200.0  
   

• El text que acabeu d'incorporar és el que realment enmascararem. A continuació anem a crear l'objecte que actuarà com a màscara.

 
   Inseriu una capa nova, el seu nom serà màscara.
   
 Seleccioneu el primer fotograma, agafeu el símbol gràfic màscara de la biblioteca, poseu-lo just abans del text. Les coordenades del gràfic són: x: 101.8, y: 195.8.
   
 A la capa_màscara seleccioneu el fotograma núm. 40 i feu un |F6|. Desplaceu el mateix símbol, en línia recta, a l'extrem contrari del text. Poseu les següents coordenades:x: 459.8, y: 195.8.Imatge següent.
 
 
 Seleccionant els fotogrames claus de la capa_màscara premeu el botó dret del ratolí i trieu l'opció |Crear interpolación de movimento|.
   
   Feu clic en el mateix nom de la capa_ màscara, i amb el botó dret del ratolí escolliu l'opció |Máscara|.

 

• També es pot convertir una capa normal a una capa de màscara si aneu al menú |Modificar|Línea de tiempo|Propiedades de capa|. A la finestra de |Propiedades de capa| activeu l'opció |Máscara|.

   
 Proveu la pel·lícula i comproveu els resultats. Imatge següent.
 
   
Creació d'un efecte transparent
   
 

• Fins ara hem creat una màscara normal amb dues imatges diferents. Per donar un efecte més borrós al text, afegirem una capa nova que contindrà un degradat transparent.

 
 Inseriu una capa nova, anomeneu-la transparència. Mireu de posar-la a dalt de tot.
 
   Arrossegueu el símbol transparència de la biblioteca a l'escenari.
 

• És important que les coordenades a l'escenari del símbol transparència coincideixin amb les del símbol màscara, tant al fotograma núm. 1 com al núm.40.

     
  Obriu el panell |Información|, comproveu que teniu seleccionat el fotograma clau núm.1 de la capa_transparència, i poseu les mateixes coordenades que al símbol màscara: x: 101.8, y: 195.8.  
     
   Seleccioneu el fotograma núm.40 de la mateixa capa, feu un |F6|. Poseu aquestes coordenades: x:459.8, y:195.8  
     
   Seleccionant la capa creeu una interpolació de moviment.  
     
   Proveu la pel·lícula i deseu l'arxiu com a màscara.FLA. Imatge següent.  
     
 
     
  Efecte de lupa i color  
     
  Els efectes que assolirem dins aquesta segona part de la pràctica són el canvi de color a una imatge i el de lupa.  
     
  Creació d'una capa de màscara  
     
   Obriu l'arxiu color.FLA  
     
 

• Dins d'aquest arxiu trobareu una capa anomenada fons on es troba una imatge d'un color només.

 
     
   Inseriu una capa nova, anomeneu-la imatge.  
     
 

• La imatge que situareu ara és la mateixa però amb colors. És una mica més gran que la de fons, això és necessari per aconseguir l'efecte de lupa.

 
     
   Seleccioneu el primer fotograma de la capa_imatge, arrossegueu el símbol gràfic imatge al centre de l'escenari. Hauria de tapar completament la imatge situada a la capa fons.  
     
   Inseriu una segona capa, poseu-li com a nom màscara.  
     
   Arrossegueu el símbol gràfic estrella de la biblioteca a l'escenari, hauria de quedar com a la imatge núm.1  
     
 

•És imprescindible que seleccioneu els símbols gràfics i feu una primera separació (|Ctrl+B|), igualment, ja sabeu que continuaran agrupats. Si no es fa aquest pas, a l'hora de crear la màscara, la interpolació de moviment no funcionarà.

 
     
 

A l'escenari seleccioneu el símbol gràfic estrella, i aneu al menú |Modificar| i feu clic sobre l'opció |Separar|.

 
     
   Seleccioneu el fotograma núm. 35 i feu un fotograma clau, |F6|. Desplaceu el gràfic cap el centre, i al costat dret de la imatge.Imatge núm.2.  
     
   Seleccioneu el fotograma núm. 60 i feu un |F6|. Torneu a desplaçar el gràfic, aquesta vegada cap de baix i a l'esquerra el centre.Imatge núm.3.  
     
 

     

 
 
                        Imatge núm.1               Imatge núm.2               Imatge núm.3
 
     
  Seleccioneu els fotogrames claus de la capa_màscara i feu una interpolació de moviment.  
     
   Seleccioneu el nom de la capa_ màscara i amb el botó dret del ratolí trieu l'opció |Máscara|.  
     
   Proveu la pel·lícula.  
     
  Enllaçar una capa addicional a la capa de màscara  
     
  Ja heu vist que una capa normal quan se situa sota la capa de màscara s'enllaça. Ara veurem com es poden enllaçar capes addicionals.  
     
   Inseriu una capa nova, anomeneu-la text.  
     
  Seleccioneu el nom de la capa_text, i arrossegueu-la fins que estigui sota la capa màscara. Imatge següent.  
     
 
 
     
 

La capa_ text ja es troba també enllaçada a la mateixa màscara. Si alguna vegada volguéssiu desenllançar una capa només hauríeu d'anar a |Modificar||Línea de tiempo|Propiedades de capa| i a l'opció |Tipo| activeu la casella |Normal|.

 
     
 

• Per acabar l'animació només ens queda editar la capa_ text amb una interpolació de moviment.

 
     
 

Seleccioneu el primer fotograma de la capa_ text, i arrossegueu el símbol gràfic text de la biblioteca a l'escenari.

 
     
   Situeu el símbol a la part superior esquerra, roteu-lo una mica amb el sentit de les agulles del rellotge. Imatge núm.4.

 
     
  Amb les tecles feu |Ctrl+B|, per poder separar el símbol gràfic text.  
     
   Seleccioneu el fotograma núm. 60 de la capa_text i feu un |F6|.  
     
   Desplaceu el símbol text a la part inferior esquerra, i roteu-lo en sentit contrari.Imatge núm.5.  
     
 

        

 
                                           Imatge núm.4             Imatge núm.5  
     
   Seleccioneu, com sempre, els fotogrames claus de la capa_ text i creeu una interpolació de moviment.  
     
   Proveu la pel·lícula i deseu l'arxiu amb el nom de mascara2.FLA . Imatge següent.