So a la línia de temps  
 
 
     
  Objectius  
     
 
  • Bucle de so com a fons d'una pàgina web. Sincronització modo Evento
 
 
  • Animació amb música. Sincronització modo Flujo
 
 
  • Creació d'un diàleg. Sincronització modo Flujo
 
 
  • Transformació d'una animació en un clip
 
     
  Bucle de so com a fons d'una pàgina web. Sincronització modo Evento  
     
  Moltes webs tenen un so de fons o un bucle de so per donar un cert ambient. La realitat és que després d' escoltar varies vegades el mateix so repetit l' usuari o usuària buscarà desesperadament un botó per aturar-lo.  
     
 
 
 
  Per posar un bucle de so com a fons d'una pàgina web seguiu les següents indicacions:  
  • Importeu el so a la biblioteca de la pel·lícula. Per fer aixó aneu a Archivo| Importar|Importar a escenario...
 
  • Poseu-vos al fotograma on voleu que comenci el so.
 
  • Al pannell Propiedades aneu a Sonido: i desplegueu la llista. Seleccioneu el so que abans heu importat a la biblioteca. A l'exemple el so s'anomena bucle.mp3.
 
  • Seleccioneu una sincronització modo d'Evento i Reproducir indefinidamente. Funcionaria igual si seleccionéssiu l'opció Inicio i Reproducir indefinidamente.
 
     
  Atenció:
Si seleccioneu la sincronització modo Flujo i Reproducir indefinidamente, escoltareu el so condicionat a la linia de temps de la pel.lícula. Quan acaba la linia de temps, el so es talla per tornar a començar una altre vegada. No tindreu un efecte de continuitat de so (bucle de so) sinó que, tindreu una repetició de trossets de so de durada igual a la durada de la linia de temps.
 
     
 
 
     
  Fixeu-vos que des del començament estem treballant amb el format MP3.  
     
 
 
     
 
 
     
  Animació amb música. Sincronització modo Flujo  
     
  Observeu l'exemple d'una animació amb música a la línia de temps amb una sincronització modo Flujo. No és el mateix amb so que sense so. En aquest cas està juntificada la música.

Amb la sincronització modo Flujo la música estarà lligada a la línia de temps, per tant, si la pel.lícu la va més a poc a poc perquè la connexió a internet és més lenta, la música també anirà més a poc a poc. Estaran sicronitzades l'animació i la música.
 
     
 
     
 
 
     
  Treballarem la sincronització d'una animació amb música al següent apartat.  
     
  Creació d'un diàleg. Sincronització modo Flujo  
     
Amb la sincronització modo Flujo del so podreu construir l'animació d'un diàleg. A la figura següent teniu un esquema de la posició de la boca quan s'emeten determinats sons. Aquest esquema és més o més orientatiu i sempre el podeu millorar i ampliar si us poseu davant d'un mirall i observeu amb atenció la posició de la boca en emetre determinats sons.

Si voleu representar tot un diàleg normalment veureu que el nombre de fotogrames que ocupa el so és inferior al nombre de lletres que formen el diàleg. En aquest cas heu de fer un estudi del sons més representatius que seran els que tindreu en compte.
 
     
 
     
  Mostra de l'aplicació un cop acabada  
 
  Creació de l'animació per dir la paraula poma.  
     
  Estructura de la pel.licula  
     
 
Importeu les imatges fruites_zip.zip que trovareu a la carpeta d105m4/fruites_zip del material del curs. Imatges.
Seleccioneu la imatge de la poma poma.jpg.
 
  Obriu un arxiu nou i anomeneu-lo poma_animacio.fla.  
  Creeu set capes i prement f5 inseriu quinze fotogrames a cada capa.  
     
 
 
     
  A cada capa li poseu el nom del contingut que tindrà. La capa cap contindrà el cap. A la capa imatge hi posareu la poma. La capa boca contindrà les diferents posicions de la boca, etc  
     
 
Poseu-vos al fotograma cinc de la capa so i trasformeu-lo en un fotograma clau. Tecordeu que clicant al boto drèt del ratolí us apareixerà un menù contextual on tindreu l'opció Convertir en fotogramas clave.
 
     
 
 
  Importeu el so poma.mp3 a la biblioteca de la pel.lícula fent Archivo|Importar|Importar a biblioteca...

Seleccioneu la sincronitzacio de Flujo al mateix panell de propietats.
 
     
 
 
     
 
Haureu de fer més ample la capa so per poder observar millor la seva estructura d'ona i poder controlar millor el canvi de la imatge de la boca. Per fer això canvieu a les propietats de la capa so l'altura de la capa. Seleccioneu la capa so, clicant al botó dret del ratolí seleccioneu les seves Propiedades... Us apareixerà el pannell per controlar l'altura d'aquesta capa. Seleccioneu 300% .
 
     
 
 
     
  Deseu i proveu la pel.licula per veure el resultat.

Poseu-vos al fotograma cinc de la capa actions i feu Convertir en fotograma clave. Poseu un stop();
 
     
 
La capa lletres ens servirà per escriure el diàleg o, en aquest cas, la paraula poma. Poseu-vos damunt el fotograma clau cinc de la capa lletres i en el pannell Propiedades podreu escriure "po----------ma" com a la imatge.
 
     
 
 
     
  A la capa boca poseu els fotogrames clau necessaris per col·locar la posició de la boca corresponen al so que representa. A la imatge teniu representat un resum de l'estructura de l'aplicació.  
     
 
 
     
  Programació  
     
 
Poseu la següent programació al botó. En prémer el botó, el capçal anirà al fotograma 6 i continuarà fins al final, tornarà a començar i pararà al fotograma 5 que té un stop();
 
     
on (press){
gotoAndPlay(6);
}
 
     
  Enregistreu i comproveu el resultat.  
     
  Podeu fer el mateix amb la resta de sons o amb una frase qualsevol.

Recordeu que és convenient tenir els sons en format mp3 ja que un dels objectius del curs és treballar amb arxius externs de so per no carregar el pes de les aplicacions que s'han de penjar a internet i aquest format és ideal per això.
 
     
  Podeu fer la resta d'animacions. Observeu com queden.  
     
 
     
 
 
     
 
 
     
  Transformació d'una animació en un clip  
     
Ara fareu una pràctica de molta utilitat per tenir animacions llargues transformades en clips de pel.lícula i que us permetrà posar-les en qualsevol fotograma de qualsevol altra pel.lícula..  
   
Agafareu l'arxiu poma_animacio.fla i seleccioneu totes les capes. Per seleccionar totes les capes cliqueu damunt de la capa mentre premeu la tecla ctrl.  
   
 
 
     
  Cliqueu al botò dret del ratolí i seleccioneu Copiar fotogramas.  
     
 
 
     
  Obriu un archiu fla nou i feu Insertar|nuevo símbolo... Creeu un Clip de película i posseu-le el nom de animacion. Premeu el botó Aceptar. També es pot fer en el mateix Fla.  
     
 
 
     
  En aquest moment us trovareu dins del clip que heu creat. Fixeu-vos en la figura.  
 
 
 
 
     
  Seleccioneu el fotograma i clicant al botò dret del ratolí podreu accedir a Pegar fotogramas.  
     
 
 
  Observeu que tota l'animació creada a la línia de temps principal us quedarà dins de la linia de temps del clip animacio.  
     
 
 
     
  Sortiu fora del clic clicant amb el ratolí a Escena 1  
     
 
 
     
  Observareu que ja no teniu res a l'escenari però ...aneu a Ventana|Biblioteca on estarà el clip animacio. Coloqueu-lo a l'escenari i proveu la pel.lícula amb Control|probar película.  
     
 
 
     
  Comproveu que al tenir tota l'animació dins del clip un permetrà colocar-la en qualsevol fotograma de qualsevol arxiu fla..  
     
 
 
 
  Amb la pràctica comprobareu la utilitat de disposar d'una biblioteca d'animacions per poder-les col.locar en qualsevol fotograma de qualsevol activitat d'aprenentatge.