Paper de ceba i manipulació del moviment  
 
 
  En aquesta segona pràctica també fareu una animació amb una capa guia de moviment, però aplicareu diferents opcions per crear moviments més interesants.
Aquesta pràctica pot semblar una mica complicada perquè s'inserten vàries capes amb diferents gràfics, però després veureu que es tracta d'un procés mecànic.
 
     
  Els objectius d'aquesta segona pràctica són:  
     
 

• Ajustar l'orientació d'un objecte al traçat.

 
 

• Variar la velocitat de moviment.

 
 

• Utilització del paper de ceba.

 
     
     
 Desenvolupament de la pràctica  
   
Paper de ceba  
   
 Obriu l'arxiu pop.FLA que trobareu a la carpeta mat_m2, dins la carpeta d105m2 del Curs D105  
     
  Si proveu la pel·lícula veureu que ja s'ha fet una petita animació fotograma a fotograma: és un pop que comença a moure's en sentit ascendent. Aquest moviment serà l'inici de la pel·lícula i ens servirà per explicar l'aplicació del paper de ceba.

 
     
 

• El paper de ceba ens permet visualitzar el conjunt de fotogrames existents dins una escena. Això ens facilita tenir una idea més clara de com funciona l'animació, posició del fotograma respecte als altres, mides, color... etc.

 
     
   Seleccioneu el fotograma núm. 1 de la capa_ pop 1, feu clic sobre el botó |Papel de cebolla| a la barra d'estat de la línia de temps.Imatge següent.  
     
 

 
     
 

• Veureu que han sortit dos marcadors de paper de ceba, aquests apareixen a la línia de temps a prop del capçal de reproducció. El primer marcador ens determina on s'inicia el paper de ceba, el segon on finalitza.

 
     
 

El fotograma sobre el qual està posat el capçal de reproducció és realment el que es pot editar. El contingut dels fotogrames que no es poden editar apareixen transparents.Imatge següent.

 
     
 
 
     
  Arrossegueu el capçal de reproducció per la línia de temps. Ara podrem veure el paper de ceba dels altres fotogrames.  
     
  Paper de ceba com a contorn  
     
Seleccioneu el fotograma núm. 1 de la capa_ pop1 i feu clic sobre el botó |Contornos de papel de cebolla|.
     

 
   

• Aquesta opció ens deixa veure els contorns de tots els fotogrames, excepte el que tenim seleccionat.

 
   
  Editar fotogrames múltiples  
     
   Seleccioneu el fotograma núm. 1 de la capa_ pop1 i feu clic sobre el botó |Editar varios fotogramas|.  
     
 

 
     
 

Aquesta opció ens fa visibles tots els fotogrames claus a l'escenari, si els seleccionem, podrem editar-los tots a la mateixa vegada.

 
     
  Marcadors de paper de ceba  
     
 

Els marcadors són els que delimiten els fotogrames dins del paper de ceba; es poden ajustar i modificar manualment fent clic a un marcador i arrossegant-lo, o pel menú desplegable |Modificar marcadores de papel cebolla|.

 
     
   Feu clic sobre el botó |Modificar marcadores de papel cebolla| que trobareu a la línia de temps.  
     
 
 
     
 

• En el seu desplegable trobareu diferents opcions. La primera opció fa que sempre estiguin activats els marcadors, malgrat no estigui visible el paper de ceba. La segona deixa fixes els marcadors encara que es mogui el capçal de reproducció. Les darreres opcions serveixen per poder controlar els marcadors en diferents fotogrames, o a tota l'escena.

 
     
  Creació d'una primera capa de guia  
     
  Perquè us pugueu fer una idea més clara de l'estructura de les capes que es treballarà a partir d'ara, teniu com a referència la imatge núm. 3.  
     
 
 
   Imatge núm. 3  
 
 

• El mètode de treball consistirà en fer primer una interpolació de moviment a les capes pop4, pop5 i pop6. Després es crearan dues capes guia de moviment que afectaran a les capes pop4 i pop5. A cada capa es recuperarà un gràfic diferent de la biblioteca.

 
 
 Seleccioneu la capa_ pop3, i després, inseriu una capa nova, anomeneu-la pop4. Automàticament es col·loca a sobre de l'anterior.
   
 Seleccioneu el fotograma núm. 12 i feu un |F6|.  
   
   Arrossegueu el símbol gràfic pop4 de la biblioteca a l'escenari. Modifiqueu les seves coordenades al panell |Propiedades|: x= 183, y=275.  
     
   Seleccioneu el fotograma núm.25 de la capa_ pop4 i feu un |F6|.  
     
   Tenint seleccionat aquest darrer fotograma, traslladeu una mica més a dalt el pop. Les seves coordenades són: x= 260, y=230.  
     
   Seleccioneu els fotogrames claus de la capa_ pop4 i creeu una interpolació de moviment.  
   
Tenint seleccionada la capa _pop4 inseriu una capa de guia, feu clic a sobre de la icona |Añadir capa de guías|  
 
   Seleccioneu el fotgrama núm. 12 de la capa_ Guía: pop 4 i feu un |F6|.  
   
 Trieu l'eina llapis i dibuixeu una petita corba, mireu que sigui bastant oberta. Fixeu-vos en el traç de la imatge núm.4.  
 
 

• Com a la primera pràctica haurien de coincidir els centres dels símbols amb la línia que acabeu de traçar.

 
 
   Bloquegeu la capa_ Guía: pop 4.  
     
  En la capa_ pop4 feu coincidir els centres dels símbols, la creu, al traç dibuixat. No us oblideu de fer-ho en els dos fotogrames claus (el núm.12 i el núm. 25).Imatge següent.  
     
 
 
   
Orientació de l'objecte al traçat  
     
  Per poder crear moviments més naturals, Flash dóna l'opció que un objecte s'orienti paral·lel al traçat, i a cada fotograma de la interpolació.  
     
   Seleccioneu el primer fotograma de la capa_pop4, el núm. 12, activeu el paper de ceba per veure com es mou el pop.  
 
Aneu a la panell |Propiedades| i trieu la casella |Orientar según trazado|.Imatge següent.
     
 
 
     
  Velocitat de moviment  
     
  Primer afegirem una nova capa, capa_pop5, i, com en el pas anterior, fareu la interpolació de moviment.  
     
  Seleccioneu la capa_ Guía: pop4 i després inseriu una nova capa. Poseu-li com a nom pop5.  
     
   Seleccioneu el fotograma, de la capa_pop5, núm. 25 i feu un |F6|.  
     
   Arrossegueu el símbol pop5 de la biblioteca a l'escenari. Poseu-lo tapant una mica el cap de l'anterior dibuix. Les coordenades per situar el nou pop serien aquestes: x= 318, y=196.  
     
   Seleccioneu el fotograma núm. 40, de la capa_ pop5, i feu un |F6|.  
     
  Desplaceu el pop en sentit ascendent, poseu aquestes coordenades: x=410, y= 132.i creeu una interpolació de moviment.  
     
  Seleccioneu els fotogrames clau, de la capa_pop5, i creeu una interpolació de moviment.  
     
   Inseriu una capa de guia de moviment. Seleccioneu el fotograma núm.25, feu un |F6|. Dibuixeu amb el llapis la trajectòria, com abans, intenteu fer una corba bastant oberta i en sentit ascendent.  
     
   Feu coincidir el punt central del símbol gràfic (la creu) dels dos fotogrames claus, de la capa _pop5, al traç dibuixat.  
     
   Bloquegeu la capa_Guía: pop5.  
 

 

 
 

• Ara farem que l'animació del pop comenci lentament i al final agafi velocitat.Triarem l'opció |Aceleración|, quan més gran sigui el valor negatiu més gran serà la velocitat d'acceleració.

 
     
   Feu clic sobre el fotograma núm. 25, de la capa_pop5, i aneu a |Propiedades|. A l'opció |Aceleración|, desplaceu el control fins que surti un valor negatiu, per exemple trieu -30.  
     
 

• Per últim, a la darrera part de l'animació veureu com el pop va frenant. En aquesta capa no caldrà fer una capa de guia de moviment.

 
     
   Inserteu una nova capa, anomeneu-la pop6, asegureu-vos que estigui a dalt de tot.  
     
   Seleccioneu el fotograma núm. 40, feu un |F6| i arrossegueu el símbol gràfic pop6 a l'escenari. Poseu-lo de manera que tapi la meitat del pop anterior. Les coordenades són: x= 421, y= 121.

 
     
   Seleccioneu el fotograma núm. 70, feu un /F6/, desplaceu el pop cap la dreta, _x= 529, y= 91.  
     
   Tenint seleccionada la capa_ pop6 creeu una interpolació de moviment.  
     
 

• Per fer que el pop freni hem d'introduir un valor positiu a l'opció de |Acceleración|, del panell |Propiedades|.

 
     
   Seleccioneu el fotograma núm. 40, de la capa_pop6. Aneu al panell |Propiedades| i moveu el control fins que surti un valor positiu, per exemple 50.  
     
   Proveu el funcionament de la pel·lícula i deseu l'arxiu amb el nom de capgui3.FLA Imatge següent.