|
|
|
|
El
llenguatge ActionScript |
|
|
|
|
|
ActionScript
és un llenguatge de creació d'scripts de Flash que permet
crear pel·lícules amb elements interactius. La pel·lícula
es pot configurar perquè executi els scripts que responen a eventos
d'usuari com ara fer un clic en un botó del ratolí , prémer
una tecla o bé a eventos de la mateixa pel·lícula.
La filosofía
d'ActionScript és la d'una eina que permet crear pel·lícules
que actuïn segons hagi establert l'usuari.
No és necessari entendre totes les possibles utilitats de les eines
per començar a crear scripts; es pot començar a crear scripts
d'accions simples si l'objectiu és clar. Més endavant es
pot incorporar altres scripts més complicats a mesura que es va
entenent el llenguatge i així, realitzar tasques més complexes.
Per poder escriure
scripts s'utilitza el panell Acciones. Aquest permet assignar scripts
a un fotograma de la línia principal o a la línia de temps
de qualsevol clip de pel·lícula o bé d'un botó
o clip dins de l'escenari.
Flash executa accions
en moments diferents, depenent de l'element al qual estigui associat:
Les accions
associades amb fotogrames s'executen quan el punt lector, la barra lectora,
accedeix a aquest fotograma.
Les accions associades amb botons es troben tancades en accions
controladores on, que es produeixen quan l'usuari actua sobre ells.
Les accions associades amb clips de pel·lícula
es troben tancades en accions controladores onClipEvent.
Les accions on
i onClipEvent reben aquest nom de controladores perquè "controlen"
o administren eventos.
Un evento és una incidència, com ara un moviment
de ratolí, una pulsació de tecla o un clip de pel·lícula
que es carrega. Les accions de botó i de clip de pel·lícula
s'executen quan es produeix l'evento especificat pel controlador.
|
|
|
|
|
|
|
Elements
principals |
|
|
|
|
|
Els
scripts són llistats de codis que es fan servir per realitzar una
operació determinada en Flash. Aquests scripts es troben vinculats
a una instància de clip de pel·lícula, boto o a un fotograma i s'editen dins el panell d'accions. |
|
|
|
|
|
Per
entendre com s'organitzen les dades dins d'ActionScript és important
conèixer quins són els diferents elements que fa servir aquest
llenguatge de programació, per després poder treballar amb
la informació d'una forma senzilla però alhora potent. |
|
|
|
|
|
Els
principals elements són: |
|
|
|
|
|
Objectes:
les instruccions en Action Script s'agrupen en objectes. Els objectes
són conjunts d'instruccions que serveixen per crear una definició
genèrica o global, una vegada feta aquesta definició es
poden fer còpies, anomenades instàncies. Cada instància
sí que es basarà en el mateix grup d'instruccions, però
tindrà propietats i comportaments (mètodes) diferents,
depenent del que vulguem fer.
|
|
|
|
|
|
Per exemple; l'objecte
"motocicleta" estarà format per un conjunt de definicions
com qualsevol altre màquina de dues rodes, un motor, llums, etc.
A partir d'aquest objecte podríem crear una sèrie d'instàncies,
com "vespino", "motocross"..., amb propietats pròpies, velocitat, aceleració...
|
|
|
|
|
|
Alguns
dels principals objectes predefinits a l'ActionScript són: |
|
|
|
|
|
Movie Clip: objecte que es refereix a cada una de les instàncies
dels clips de pel·lícula individuals que poden haver-hi
dins d'una pel·lícula de Flash.
Mouse: objecte que es refereix a la forma que agafa el cursor
a la pantalla.
Sound:
objecte que es refereix als sons executats dins una pel·lícula.
Math:
objecte que es refereix a les possibilitats de manipulació dels
números, funcions matemàtiques.
|
|
|
|
|
|
Cada
una de les instàncies d'objectes creades en Action Script posseeix
una sèrie d'elements que ens permet configurar-lo al nostre gust. |
|
|
|
|
|
Aquests elements són
les propietats i els mètodes:
|
|
|
|
|
|
Propietats.
Cada instància creada pot tenir una sèrie de propietats
diferents.
Dins l'exemple de la motocicleta, les propietats generals podrien ser:
potència, dimensions, pes, cilindrada, tipus de motor, preu,
etc. Però cada instància tindrà les seves pròpies
propietats; la vespino podria ser vermella, però la motocross
de color blau, etc.
Les diferents propietats
que pot tenir una instància de l'objecte Movie
Clip serien la mida, la posició, o la rotació. Les propietats
d'una instància de l'objecte Mouse serien les coordenades vertical
(y) i horitzontal (x).
Mètodes.
Són les accions que poden realitzar cada una de les instàncies
d'un objecte.
Els possibles mètodes de l'objecte "motocicleta" serien:
accelerar, frenar, girar, etc.
Alguns dels mètodes
de l'objecte MovieClip són: play, stop, go to, etc. Alguns
dels mètodes de l'objecte Mouse són: hide, show,...
|
|
|
|
|
|
No
ens hem d'oblidar que independentment dels diferents objectes existents
en Action Script, existeixen "accions" que són ordres directes
a una instància o també a una línia de temps. Exemple;
print, if, do while, etc |
|
|
|
|
|
Les ActionScript també ens permet definir els nostres propis objectes, per exemple, podeu dissenyar un model de pregunta de multuresposta per qüestionaris que en continguin un grup.L'ActionScript és un llenguatge dirigit a objectes. |
|
|
|
|
|
Diferències
entre ActionScript i JavaScript |
|
|
|
|
|
Quan va neixer l'ActionScript, es va basar en una sèrie d'estandars. |
|
|
|
|
|
L'ActioScript a diferència del JavaScript no ha d'anar necessariamnet incrustat, en part, dins del llenguatge HTML. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|