Capes Guies i Capes Guies de moviment
 
  En aquesta pràctica veureu les diferències que existeixen entre les capes guies normals i les de moviment.
   
  Fareu una pràctica dividida en dos parts; en la primera part coneixereu les possibilitats que dóna la creació d'una capa de guia normal, i a la segona part fareu una animació d'un vaixell relacionada amb una capa de guia de moviment.

   
 

Els objectius d'aquesta pràctica són:

   
 

• Creació d'una capa de guia com a base compositiva.
  
• Creació d'una capa de guia de moviment.
 

 Desenvolupament de la pràctica:
  
Capa de guia
   
   Obriu un nou arxiu.
   
 

• Abans de tot reviseu la següent imatge per poder comprendre l'estructuració de la pràctica. Els marcs rectangulars de color negre i el text que surten a la imatge de l'esquerra són les guies, base orientativa del disseny a l'escena. Els petits cercles de colors que trobeu a la dreta seria el contingut que quedaria visible quan es fa l'exportació de la pel·lícula.Imatge següent.

   
 
   
   
  Anomeneu la capa 1 com a capa_disseny, la seleccioneu, i amb l'eina
|Rectángulo| feu els marcs rectangulars dels continguts principals del vostre disseny personal. Mireu que a |Color de relleno| estigui activada la casella |Sin color|.
   
  Afegiu amb l'eina |Texto| els noms de cada estructura.
   
  Una vegada feta la composició general, a la linia de temps seleccioneu la capa capa_disseny i amb el botó dret del ratolí escolliu l'opció |Guia1.
   
   Proveu la pel·lícula |Ctrl+Intro|. Veureu com el contingut d'aquesta capa no és visible.
   
  Deseu l'arxiu amb el nom de capaguia.FLA.
   
  Capa de guia de moviment
   
  Fixeu-vos que el primer pas per poder crear una capa guia de moviment és definir una interpolació de moviment.
   
  Obriu l'arxiu vaixell.FLA que trobareu a la carpeta mat_m2, dins la carpeta d105m2 del Curs D105.
   
 

En aquest arxiu trobareu que hi ha tres capes. En la capa fons tenim un gràfic, dins la capa _primer vaixell s'ha creat un fotograma clau on està situat el primer dibuix, a la capa_ segon vaixell, es troba un segon dibuix i l'animació començarà al fotograma núm.25.

   
   Obriu la biblioteca |Ctrl+L|, observeu els símbols gràfics, aquests seran els gràfics principals per poder fer l'animació.
   
   Desbloquejeu la capa_primer vaixell, eleccioneu el fotograma núm.145 i feu un fotograma clau, |F6|.
 
   Tenint seleccionat el fotograma núm.145, canvieu el vaixell de lloc, posant-lo al marge superior esquerre de l'escenari, aproximadament.
 
   Escaleu i feu bastant més petit el vaixell. Feu una ullada a la imatge núm. 3 que trobareu més endavant.
 
   Seleccioneu els dos fotogrames claus de la capa _primer vaixell, i feu clic amb el botó dret del ratolí i escolliu l'opció |Crear interpolació de movimiento|.
 
  Creació d'una capa de guia de moviment
 
  Si proveu la pel·lícula veureu que efectivament el vaixell navega, però ho fa en línia recta. El que farem ara és dibuixar un traçat perquè doni l'efecte d'una trajectòria amb diferents corbes.
 
 

• Per aconseguir aquest efecte hem de crear una capa independent que contindrà la guia. Aquesta guia será el traçat que definirà la ruta per on navegarà el vaixell.

 
   Seleccioneu la capa _primer vaixell, feu clic sobre la icona |Añadir capa de guías| situat a la part inferior de la línia de temps.
   
 

• Immediatament s'afegeix la capa de guia de moviment. Per defecte, el nom d'aquesta capa és el mateix que l'anterior, però, surt la icona al costat del nom de la capa que la defineix com a una capa especial.

 
 
   
   Seleccioneu el primer fotograma de la capa guia de moviment i escolliu l'eina |Lapiz|.
 
   Dibuixeu un traç amb el llapis semblant al de la imatge núm.3. Assegureu-vos que al quadre |Opciones| situat a la part inferior de la barra de |Herramientas|, estigui activada l'opció |Tinta |.
 
 

Penseu que el traçat hauria d'enllaçar el vaixell situat en un primer pla amb el segon que està situat al fons.

 

 

 

Bloquegeu la capa de guia de moviment.

 
 
Seleccioneu el fotograma núm. 1 de la capa_ primervaixell (la capa d'interpolació de moviment). Amb l'eina |Selección|, moveu el gràfic fins que coincideixi la petita creu, que determina el seu centre, amb el començament de la línia de traç.
 

 

Per ajudar-vos en aquesta operació sempre és millor que tingueu activada l'opció |Ajustar objetos|.

   
 

 

                Imatge núm.3

 

 

 

Fixeu-vos que quan se selecciona el símbol des del seu centre, la creu es transforma en un petit cercle quan coincideix amb el traç.

   
   Seleccioneu el fotograma núm.145 i, com abans, feu coincidir el símbol amb el final del traç.
   
   Proveu la pel·lícula i comproveu els resultats.
   
 

• La sensació de mobilitat del vaixell la podeu aconseguir creant diferents fotogrames claus a la interpolació de moviment.

   
   Seleccioneu el fotograma núm. 30 de la capa_ primer vaixell (la d'interpolació de moviment), i feu un fotograma clau, |F6|. Amb l'eina |Rotar| gireu una mica cap a l'esquerra el gràfic del vaixell.
 
   Seleccioneu els fotogrames núm. 60, 90, i 120, convertiu-los en fotogrames claus, i els aneu rotant en diferents sentits.
   
 

• La sensació de moviment hauria de ser semblant a la imatge núm. 4.

   
 

           Imatge núm.4

 

 
  Enllaçar una capa addicional a una capa de guia de moviment
   
  Podeu enllaçar totes les capes amb interpolació de moviment que vulgueu amb una mateixa capa de guia de moviment. Per tant, els gràfics compartiran un traçat comú.
   
   Seleccioneu la capa_ segon vaixell, desplaceu-la sota la línia discontínua gris que delimita la capa de guia de moviment.Imatge següent.
   
 

   
   Seleccioneu el fotograma núm. 25 de la capa_ segon vaixell, i centreu la creu del vaixell situat a primer pla, al principi del traç. Escaleu el vaixell per tal que canviï de mida.
   
   Seleccioneu el fotograma núm. 145 i feu un fotograma clau, |F6|. Desplaceu el símbol gràfic fins al final del traç, ajustant com sempre la creu. Imatge núm.7.
   
 
 

          Imatge núm.7

   
   Tenint seleccionada la capa_ segon vaixell, creeu una interpolació de moviment.
   
 

• Com hem fet abans, amb la capa_ primer vaixell, per donar l'efecte de mobilitat al vaixell es poden inserir diferents fotogrames claus a la interpolació, i rotar, en diferents sentits, el vaixell.

   
   Seleccioneu el fotograma núm. 55, de la capa segon vaixell, i feu un |F6|. Roteu cap a l'esquerra el vaixell.
   
   Seleccioneu el fotograma núm. 85, feu un |F6|, i roteu el vaixell cap a la dreta.
   
   Al fotograma núm. 105 feu un |F61, i torneu a rotar el vaixell cap a l'esquerra.
   
   Per últim, seleccioneu el fotograma núm. 125 i roteu el vaixell cap a la dreta.
   
   Proveu la pel·lícula |Ctrl+Intro1. L'efecte de moviment hauria de quedar com a la imatge següent.
   
   
   Guardeu l'arxiu amb el nom de capagui2.FLA
   
 

• Dins una mateixa escena es poden editar diferents capes guia de moviment, d'aquesta manera es crea una pel·lícula més completa i dinàmicacom a la imatge següent.