El llenguatge ActionScript  
 
 
  ActionScript és un llenguatge de creació d'scripts de Flash que permet crear pel·lícules amb elements interactius. La pel·lícula es pot configurar perquè executi els scripts que responen a eventos d'usuari com ara fer un clic en un botó del ratolí , prémer una tecla o bé a eventos de la mateixa pel·lícula.

La filosofía d'ActionScript és la d'una eina que permet crear pel·lícules que actuïn segons hagi establert l'usuari.
No és necessari entendre totes les possibles utilitats de les eines per començar a crear scripts; es pot començar a crear scripts d'accions simples si l'objectiu és clar. Més endavant es pot incorporar altres scripts més complicats a mesura que es va entenent el llenguatge i així, realitzar tasques més complexes.

Per poder escriure scripts s'utilitza el panell Acciones. Aquest permet assignar scripts a un fotograma de la línia principal o a la línia de temps de qualsevol clip de pel·lícula o bé d'un botó o clip dins de l'escenari.

Flash executa accions en moments diferents, depenent de l'element al qual estigui associat:

• Les accions associades amb fotogrames s'executen quan el punt lector, la barra lectora, accedeix a aquest fotograma.
 
• Les accions associades amb botons es troben tancades en accions controladores on, que es produeixen quan l'usuari actua sobre ells.
 
• Les accions associades amb clips de pel·lícula es troben tancades en accions controladores onClipEvent.

Les accions on i onClipEvent reben aquest nom de controladores perquè "controlen" o administren eventos.
 
Un evento és una incidència, com ara un moviment de ratolí, una pulsació de tecla o un clip de pel·lícula que es carrega. Les accions de botó i de clip de pel·lícula s'executen quan es produeix l'evento especificat pel controlador.

 
 
     
  Elements principals  
 

 

 
  Els scripts són llistats de codis que es fan servir per realitzar una operació determinada en Flash. Aquests scripts es troben vinculats a una instància de clip de pel·lícula, boto o a un fotograma i s'editen dins el panell d'accions.  
     
  Per entendre com s'organitzen les dades dins d'ActionScript és important conèixer quins són els diferents elements que fa servir aquest llenguatge de programació, per després poder treballar amb la informació d'una forma senzilla però alhora potent.  
     
  Els principals elements són:  
     
 

Objectes: les instruccions en Action Script s'agrupen en objectes. Els objectes són conjunts d'instruccions que serveixen per crear una definició genèrica o global, una vegada feta aquesta definició es poden fer còpies, anomenades instàncies. Cada instància sí que es basarà en el mateix grup d'instruccions, però tindrà propietats i comportaments (mètodes) diferents, depenent del que vulguem fer.

 
     
 

Per exemple; l'objecte "motocicleta" estarà format per un conjunt de definicions com qualsevol altre màquina de dues rodes, un motor, llums, etc. A partir d'aquest objecte podríem crear una sèrie d'instàncies, com "vespino", "motocross"..., amb propietats pròpies, velocitat, aceleració...

 
     
  Alguns dels principals objectes predefinits a l'ActionScript són:  
     
 

Movie Clip: objecte que es refereix a cada una de les instàncies dels clips de pel·lícula individuals que poden haver-hi dins d'una pel·lícula de Flash.

Mouse: objecte que es refereix a la forma que agafa el cursor a la pantalla.
 
Sound: objecte que es refereix als sons executats dins una pel·lícula.
 
Math: objecte que es refereix a les possibilitats de manipulació dels números, funcions matemàtiques.

 
     
  Cada una de les instàncies d'objectes creades en Action Script posseeix una sèrie d'elements que ens permet configurar-lo al nostre gust.  
     
 

Aquests elements són les propietats i els mètodes:

 
     
 

Propietats. Cada instància creada pot tenir una sèrie de propietats diferents.
 
Dins l'exemple de la motocicleta, les propietats generals podrien ser: potència, dimensions, pes, cilindrada, tipus de motor, preu, etc. Però cada instància tindrà les seves pròpies propietats; la vespino podria ser vermella, però la motocross de color blau, etc.

 
Les diferents propietats que pot tenir una instància de l'objecte Movie
Clip serien la mida, la posició, o la rotació. Les propietats d'una instància de l'objecte Mouse serien les coordenades vertical (y) i horitzontal (x).

 
Mètodes. Són les accions que poden realitzar cada una de les instàncies d'un objecte.
 
Els possibles mètodes de l'objecte "motocicleta" serien: accelerar, frenar, girar, etc.

 
Alguns dels mètodes de l'objecte MovieClip són: play, stop, go to, etc. Alguns dels mètodes de l'objecte Mouse són: hide, show,...

 
     
  No ens hem d'oblidar que independentment dels diferents objectes existents en Action Script, existeixen "accions" que són ordres directes a una instància o també a una línia de temps. Exemple; print, if, do while, etc  
 

 

 
  Les ActionScript també ens permet definir els nostres propis objectes, per exemple, podeu dissenyar un model de pregunta de multuresposta per qüestionaris que en continguin un grup.L'ActionScript és un llenguatge dirigit a objectes.  
     
  Diferències entre ActionScript i JavaScript  
     
  Quan va neixer l'ActionScript, es va basar en una sèrie d'estandars.  
     
  L'ActioScript a diferència del JavaScript no ha d'anar necessariamnet incrustat, en part, dins del llenguatge HTML.