Comunicació del Flash amb arxius i llenguatges externs | ||
|
||
Aquesta pràctica s'escapa una mica del sistema de treball portat fins ara en aquest mòdul, ja que, fins ara, es proposaven totes les activitats depenent del llenguatge ActionScript, i els codis es confeccionaven a la vostra voluntat, ja que tot quedava dins el camp d'acció de l'entorn de Flash. | ||
Ara es tractaran temes relacionats amb la comunicació externa, però es dependrà una mica d'altres factors, com poden ser el servidor, el sistema operatiu, la versió de Windows..., així com de la naturalesa del programa extern amb el qual vulgueu comunicar. | ||
En aquesta pràctica, es tractaran els temes següents:
|
||
|
||
Desenvolupament de la pràctica | ||
Preparació de l'entorn de treball | ||
Com sabeu, el Flash no pot, per si mateix, desar informació dins arxius de text, ni crear-los des d'un entorn en línia. Sí que es podria fer en mode local creant un arxiu executable (EXE). | ||
Per aquesta raó, si voleu gravar variables, text... en mode en línia, necessitareu tenir instal·lats en un servidor arxius anomenats CGI o programes fets en llenguatges de servidor. | ||
Aquí s' ha escollit el llenguatge PHP integrat en el servidor Apache, ja que és de domini públic i és un dels més utilitzats en el món. | ||
El primer pas és instal·lar el programa servidor Apache. Per fer-ho, podeu accedir a l'adreça següent: http://www.appservnetwork.com/. En aquesta adreça, podeu baixar el paquet complert AppServ, que us permetrà instal·lar un servidor al vostre ordinador. En aquest paquet, a més a més del programa Apache, també estan inclosos els programes següents:
|
||
Una vegada instal·lat el servidor, podeu comprovar el funcionament obrint l'explorador i posant l'adreça http://localhost/. Comproveu que, una vegada feta la instal·lació, teniu la carpeta C:\AppServ\www. És en aquesta carpeta on heu d'enregistrar el programa que ara fareu. | ||
Amb el PHP, podeu generar pàgines amb contingut dinàmic, tractar amb formularis i bases de dades... És un llenguatge interpretat d'alt nivell introduït amb pàgines HTML i que és executable pel servidor. | ||
Creació del programa en Flash | ||
Es tracta de crear el codi necessari per enviar un text escrit amb el Flash a un servidor Apache. Aquest servidor és el que vosaltres heu instal·lat prèviament i virtualment al vostre ordinador. | ||
|
||
» Obriu l'arxiu flashphp.fla de Flash per veure com està estructurat el codi: | ||
|
||
En la primera línia de codi, s'assigna a la variable manota el contingut del quadre de text d'entrada que té per nom de variable anota. En la segona línia de codi, es fa el mateix, però posant a la variable fichero el contingut del quadre de text d'entrada, que té per nom de variable nom, i se li afegeix l'extensió perquè el nom del fitxer per desar estigui catalogat com a fitxer de text. |
||
Observeu, ara, com amb l'acció loadVariablesNum ("escribe.php", 0, "POST"); s'envien les variables de la pel·lícula principal (nivell 0) al programa de servidor PHP anomenat escribe.php. | ||
Creació del programa en PHP | ||
Una vegada tingueu el programa en Flash, creeu el programa en PHP, que us permetrà crear l'arxiu en el lloc on es troba el servidor i emmagatzemar les dades. | ||
» Escriviu amb el bloc de notes el codi següent: | ||
|
||
En aquest codi, semblant al que segueix les etiquetes d'HTML, s'inicia amb la indicació, que és un programa PHP com a capçalera. Després, s'ha d'introduir en la variable de text $fp l'ordre d'obrir el fitxer que tindrà el nom contingut en la variable fichero del Flash i que s'obrirà en mode d'afegir dades (recordeu que, en altres llenguatges com el C, obrir dades d'un arxiu pot ser en mode a, w, r, que correspondria a afegir, escriure, llegir...). | ||
Després, l'ordre fwrite s'encarrega d'escriure en el fitxer obert el contingut de la variable manota, enviat des del Flash i amb un límit màxim de caràcters. Com a fi del codi abans de tancar el bloc, es tanca l'arxiu obert per poder obrir-lo després. | ||
Ara, per cridar al programa que heu fet, penseu que necessiteu incloure l'arxiu SWF en un arxiu HTML i escriure com a adreça electrònica: http://localhost. | ||
Si heu instal·lat correctament el programa Apache i el programa PHP, us haurà desat, en el lloc del servidor on teniu els programes, l'arxiu de text corresponent. » Obriu aquest arxiu de text per veure que ha funcionat correctament. |
||
No voldríem finalitzar la pràctica sense recordar que la relació del Flash amb programes externs també es pot fer, en mode local, mitjançant l'ordre fscommand() amb totes les seves opcions, però aquesta informació ja la teniu al manual de referència, o segurament en altres cursos del Flash. | ||
Segur que aquesta pràctica implica més temps amb instal·lacions, configuracions i dependències externes al Flash que no tothom podrà aconseguir, però hem pensat que aquesta pràctica obre moltes possibilitats de cara a la creació d'aplicacions on no hi arriba el Flash, com pot ser enregistrament de dades personalitzades i la utilització possible d'aquestes dades. | ||