Sintaxi del llenguatge: incidències del ratolí | ||
|
||
En aquesta pràctica, no es tracta de fer una descripció de totes les accions d'aquest llenguatge. Una descripció detallada la teniu als documents d'ajut del menú Ayuda. | ||
Més aviat, el que fareu serà aclarir els components principals del llenguatge i a on s'han d'incorporar. | ||
Incidències del ratolí | ||
Tot el que passa al Flash és el resultat d'una incidència i aquesta incidència fa que s'executi una acció o script. | ||
Al Flash teniu tres tipus d'incidències: fotograma clau, incidències del ratolí, i incidències del clip. Cada incidència s'ha d'ubicar en un lloc específic. La incidència de fotograma ha d'estar en un fotograma clau de la pel·lícula. Les accions es portaran a terme quan la pel·lícula arribi a aquest fotograma. |
||
En el cas de la incidència del ratolí, es produirà quan l'usuari/ària faci una acció determinada amb el ratolí. | ||
|
|
|
Pel·lícula
núm. 1
|
||
Per
veure quines són les possibilitats que té aquesta incidència,
construïu un petit programa semblant a la pel·lícula
1.
|
||
Desenvolupament de la pràctica | ||
» Creeu una escena amb dues capes. En una capa, inseriu set instàncies d'un botó. Podeu arrossegar el botó de la biblioteca comuna de botons. | ||
» A cada botó, inseriu el codi següent: | ||
|
||
Quan les línies de codi són curtes, les podeu escriure amb una sola línia. Si voleu escriure més d'una acció en una línia, heu de posar un ; entre les accions, molt semblant a la sintaxi del llenguatge C, com per exemple: | ||
_root.instace2._rotation=40;_root.instance3._x=200;_root.instance4._xscale=100; | ||
La paraula on indica la incidència i es pot traduir per la paraula en català quan, que vol dir que: "quan passi això, fes el que hi ha dins les claus". | ||
|
||
» A la segona capa, inseriu set fotogrames claus, que seran com a pàgines, tal com podeu observar a la imatge núm. 4. | ||
Imatge
núm. 4
|
||
Amb incidències senzilles del ratolí, ja es poden fer coses petites. Només es necessita una mica de creativitat. | ||
» Proveu crear, ara, la pel·lícula 2. Es tracta de resseguir una lletra seguint les fletxes i sense sortir-se de la lletra. | ||
|
||
|
||
Pel·lícula
núm. 2
|
||
Penseu que incidència de ratolí s'ha fet servir per crear la interacció de la pel·lícula 2. | ||
Sintaxi del llenguatge | ||
L'opció Sintaxi en color, que s'activa amb Control + U, és una bona forma d'aprendre a configurar els colors per diferenciar els elements de la sintaxi del codi. Les paraules clau i els identificadors del llenguatge ActionScript es poden posar de color blau. Les propietats, per exemple, de color verd. Els comentaris podrien ser de color rosa (sempre comencen per dues barres //). Tot el que s'escriu entre cometes podria ser de color gris. | ||
La sintaxi en color us servirà, per exemple, per analitzar el codi que han introduït altres programadors, o que tot el que no sigui de color blau o verd serà propi del programador. | ||
A més a més, també us servirà per detectar els errors, ja que, si una instrucció s'escriu malament, no tindrà el color corresponent. |
||
Una regla que pot, en principi, ser un inconvenient és que totes les paraules clau fan distinció entre majúscules i minúscules. Per exemple, gotoandplay no funcionarà i si ho farà gotoAndPlay. |
||
Però la característica clau de la sintaxi és el que s'anomena sintaxi per notació de punts. A partir de la versió 5 de Flash, és aquesta la sintaxi recomanable, deixant ja la sintaxi de barres de versions anteriors. La sintaxi de punts s'aplica per obtenir i establir les propietats i els mètodes d'un objecte, també per cridar les instàncies i les variables d'un clip de pel·lícula. | ||
La sintaxi del punt també utilitza dos àlies especials: _root i _parent. L'àlies _root s'utilitza per fer referència a la línia de temps de la pel·lícula principal. Per exemple, la sentència següent crida a la funció moure_rodes() en el clip de pel·lícula cotxe de la línia de temps principal: _root.cotxe.moure_rodes(); L'àlies _parent, en lloc de referir-se de forma absoluta a la línia de temps de la pel·lícula principal, fa referència relativa a la pel·lícula on es troba l'acció que s'està portant a terme (pare). |
||
|
||