ActionScript

 
 
 

ActionScript és el llenguatge de programació del programa Flash de Macromedia. Gràcies a aquest llenguatge, les pel·lícules fetes amb el Flash es poden dotar d'una gran interactivitat. El mèrit d'aquesta eina és, potser, la capacitat d'integrar el disseny i l'animació amb la programació.

 

     
  Això vol dir que ara també podeu desenvolupar aplicacions multimèdia avançades per publicar-les a Internet i també en suport CD-ROM.  
     
 

Però, d'on prové aquest llenguatge? L'empresa de Macromedia s'ha basat en el document anomenat ECMA-262, que és el document sobre la versió estandarditzada de JavaScript de l'associació europea de fabricants d'ordinadors (ECMA: European Computer Manufacturer Association).

Per tant, si coneixeu el llenguatge de programació JavaScript reconeixereu molts elements comuns. Però la integració de l'entorn del Flash amb l'ActionScript dóna com a resultat una forma de programar molt diferent i original si es compara amb la versió anterior d'ActionScript de Flash 5.

 
     
  ActionScript pot ser un dels primers llenguatges que atreu una gran diversitat de professionals procedents del món del disseny gràfic, i no només de la programació.  
   

 

  Evolució del llenguatge de programació  
     
  ActionScript ha evolucionat fins a arribar a la versió actual. Començar a utilitzar tota la sintaxi i les funcionalitats de la versió 2 d'ActionScript seria una tasca impossible de tractar en aquest curs de 60 hores. Ens limitarem a veure els punts comuns entre les versions anteriors i adaptar els coneixements que s'impartiran al llarg del curs a les necessitats pràctiques per poder fer aplicacions educatives.  
     
 

Un altre pas en l'evolució d'aquest llenguatge és el gran augment de components nous: accions, funcions, incidències i objectes.

 
     
  Característiques generals  
     
  Incorporació, tractament i creació dinàmica d'objectes.  
     
  Incidències: L'ActionScript és un llenguatge gestionat per incidències.  
     
  Sintaxi de codificació per punts.  
   
  Possibilitat d'incorporar arxius externs amb codi de l'ActionScript i treballar amb arxius de text externs.  
  Possibilitat de crear funcions personalitzades, mètodes i classes.  
  Interfície especial per a la codificació d'accions amb mode expert i amb un editor més complert.  
     
  Funcionalitats de depuració del codi.  
  .  
   Coneixements que heu de tenir clar abans de començar  
     
 

 Aquests materials d'aprenentatge impliquen la necessitat de tenir ja uns coneixements previs quant a l'ús de Flash i també quant als llenguatges de programació.

No es tractarà d'explicar què és una variable, un bucle o una funció... ni encara, en el cas del Flash, què és una capa, què és un fotograma o un clip de pel·lícula que, òbviament, s'ha tractat en altres cursos del Flash.

 
     
  En cas de dubtes sobre els coneixements previs, podeu també consultar els cursos D99 i D105 del Flash.  
     
   Documentació sobre L'ActionScript  
  .  
   A l'ajuda del Flash, trobareu un diccionari i un manual de referència. Aquests documents en format web són molt complets i disposen de funcions de cercar per paraules clau per trobar qualsevol tema sobre aquest llenguatge.  
     
  A Internet podeu trobar moltes web especialitzades en aquest llenguatge. Algunes adreces són interessants, com per exemple: http://www.actionscripts.org