És clar que els humans som diferents els uns dels altres - sortosament - i que, sovint, ens costa posar-nos d'acord. Tot i que les TIC són gestionades per màquines i programes, hi hem deixat l'empremta i la diversitat és evident. A més, la tecnologia avança molt de pressa i el ritme de renovació dels usuaris, de vegades, no tant.

JavaScript va néixer amb la versió 2 de Netscape i, des d'aleshores, ha evolucionat. Al principi tenia les instruccions bàsiques per actuar sobre pàgines web, però no disposava de gaires recursos per crear efectes. Amb l'aparició dels fulls d'estils i de les capes, JavaScript s'ha adaptat per tal de poder manejar aquestes noves funcionalitats.

La versió 1.1, que acompanyava els navegadors 3.0, ja tractava imatges i Arrays. A partir de la versió 1.2 (navegadors 4.0), i coincidint amb un període de lluita pel mercat, comencen les incompatibilitats greus. Microsoft s'inventa la seva pròpia versió, JScript. Aquestes diferències es mantenen, tot i que hi ha hagut intents per suavitzar-les.

Si amb els navegadors ja hi ha diferències, amb la resta del programari i amb els equips informàtics podem trobar encara més varietat. Servidors, sistemes operatius i maquinari divers intenten veure les nostres pàgines, i tots esperen veure-les bé.

Dos navegadors, dues resolucionsQuan dissenyem, no podem pensar que tothom té, per exemple, un monitor i una tarja gràfica com els nostres. Això ens obliga a fer diverses proves i adoptar solucions, sovint, salomòniques, perquè resulta pràcticament impossible adaptar-se a totes les possibilitats i, alhora, fer una mica de disseny.

Podem usar una gamma de colors estàndard, per exemple, la que proporciona Dreamweaver. També podem dissenyar per a 800x600 i esperar que la majoria dels usuaris tinguin aquesta resolució o superior i que, en aquest últim cas, no els molesti massa desaprofitar una part de la pantalla.

Està bé que pensem en mínims i fem el que calgui per assegurar que tothom podrà veure el que pretenem mostrar. Però, i si la pàgina tingués la capacitat de saber on és? I si, a l'hora de dissenyar, poguéssim tenir en compte els diversos entorns, i actuar en conseqüència? Doncs, alguna cosa tenim, encara que potser no tot el que voldríem.

El navegador maneja una estructura, el DOM (Document Object Model) que conté algunes informacions sobre, per exemple, el propi navegador o la pantalla, i ens proporciona uns mètodes (una interfície) per poder-les manipular ... relativament.

Veurem com es prepara una pàgina per tal que funcioni amb tots dos navegadors. A més, treballarem amb els estils i les propietats de pantalla, per aconseguir una aparença similar. Caldrà conèixer una mica millor com s'organitzen els objectes de la pàgina.

  En aquest mòdul:

Per fer les pràctiques, obrim el Dreamweaver i ens situem a la "Vista de código", al mig de la secció <body> que, normalment, és a la línia 8. Hi hem d'inserir el codi dels exercicis. Si no tenim activada la numeració de línies, anem al menú Ver - Opciones de vista de Código - Números de líneas i l'activem.

Quan escrivim codi JavaScript, cal recordar que Dreamwever disposa d'una eina, el depurador, que ens facilita la detecció i el tractament d'errades. Es pot activar des del menú "Archivo - Depurar en navegador" o fent clic al botó de la barra d'estat "Vista previa/depurar en explorador".