A partir d'aquest mòdul, comencem a
programar. Això vol dir que l'editor, Dreamweaver o qualsevol altre,
no ens podrà ajudar. I, encara que ho pogués fer, no seria
convenient, perquè intentem aprendre un llenguatge, i l'hem de "xerrar"
(amb una màquina!!!). Tot i això, si utilitzem Dreamweaver
tindrem una eina valuosa. En parlarem més endavant.![]() Tal com hem vist, JavaScript executa instruccions sobre unes dades. Si li diem "escriu" també li hem de dir què volem escriure, o si li diem "fes-ho x vegades", hem d'especificar el valor de x i l'acció que ha de fer cada vegada. Aquesta acció, al seu torn, haurà d'actuar sobre unes altres dades i, potser, executar altres accions. Tornem a ser davant d'una estructura. Hi ha dades que tenen una utilitat immediata i s'escriuen associades a una instrucció, per exemple, alert("Hola món"). D'altres, però, s'han de guardar per tal de poder-les reutilitzar, o perquè serveixen per controlar el flux del programa. Aquestes s'assignen a variables. L'autèntica potència d'un llenguatge resideix en les instruccions que permeten repetir operacions, o desviar el flux del programa, en funció dels valors guardats en variables. En aquest mòdul aprendrem què fan i com s'utilitzen. Potser, si no hem programat mai, ens resulti difícil d'assimilar, en principi. Com engegar un cotxe per primera vegada costa amunt : molta força, poca velocitat. Després, però, posarem les altres marxes i tot serà diferent. Cal que coneguem els conceptes i elements del llenguatge d'aquest mòdul, ja que són bàsics i els tornarem a veure moltes vegades durant el curs. |
|
Bucles | |
Un bucle és una feina que es repeteix
mentre es compleixi una condició. El dia, l'any, les nostres rutines,
el mateix sistema de numeració, són bucles. Qualsevol tasca que
s'hagi d'executar repetidament és un bucle. Les pàgines web també tenen estructures repetitives. Per exemple, la nostra pàgina principal té enllaços cap a tots el mòduls. Si diem "Fer els enllaços des del mòdul 1 fins al 8" ho entenem perfectament. Al disseny, però, hem escrit vuit vegades les instruccions per crear files, cel·les i enllaços. És evident que es pot millorar. |
|
Condicionals | |
"Si et portes bé, tindràs
un regalet. Si no, carbó.". Estem acostumats a les condicions.
Es tracta de fer una comparació: si el resultat és cert, s'actua
en un sentit i, si és fals, en un altre. "O blanc, o negre",
diem, i hem de prendre una decisió. Amb els condicionals atorguem a les pàgines la capacitat de decidir i, en conseqüència, d'adaptar-se a l'entorn i les circumstàncies. La web es torna més intel·ligent i autònoma. |
|
Selectors | |
Un selector és una estructura condicional
en què hi ha diverses possibilitats. No sempre és blanc o negre,
de vegades tenim tonalitats de gris o colors. De fet, els condicionals de
què parlàvem abans no són més que selectors duals. JavaScript utilitza els selectors per dirigir el flux de la pàgina en diverses direccions a partir del valor que conté una variable. Si, per exemple, hem fet una web en diversos idiomes, podem utilitzar un selector per encaminar l'usuari cap a l'opció escollida. |
|
En aquest mòdul: | |
![]() |
|
![]() |
Per fer les pràctiques, obrim el Dreamweaver i ens situem a la "Vista de código", al mig de la secció <body> que, normalment, és a la línia 8. Allí hem d'inserir el codi dels exercicis. Si no tenim activada la numeració de línies, anem al menú Ver - Opciones de vista de Código - Números de líneas i l'activem. |