Qui no vol tenir el temps de part seva? "Time is on my side", que deien els Stones. Si, en el mòdul anterior, hem vist com controlar el navegador i l'entorn - i actuar en conseqüència -, en aquest farem el mateix amb el temps. Ara que ja sabem com ens visiten, mirarem de saber, també, quan ho fan. I més.

  La màquina té rellotge
  El control del temps és important. JavaScript, com a llenguatge que s'executa en un navegador, no pot saber la data i hora del servidor, però sí les del client. Això fa que l'ús de funcions basades en aquestes dades tingui un cert risc, perquè no podem estar segurs que seran correctes. En canvi, no té importància si, per exemple, volem calcular intervals.

JavaScript proporciona l'objecte Date, que permet manejar la data i l'hora del sistema. Els mètodes d'aquest objecte ja existeixen, de manera que només els hem d'agafar i usar.

A partir d'aquest objecte podem extreure informació detallada: hores, minuts, segons, dia del mes i de la setmana, mes, any, ... i amb els mètodes podem fer operacions amb aquestes dades. En aquest mòdul aprendrem a fer rellotges i calendaris per posar a les nostres pàgines, un servei més per als visitants de la nostra web.

  Programar accions
  Un altre aspecte fonamental del control sobre el temps ens l'ofereixen els temporitzadors, sobretot quan es tracta d'animació. Un temporitzador no és més que un event provocat pel rellotge intern de la màquina. JavaScript els maneja de dues maneres: de forma puntual o cíclica. Amb la primera podrem programar una acció al cap d'un temps i, amb la segona, fer una acció cada interval de temps.

També mirarem com es fa una barra de progrés. De moment, aquest serà l'exercici més inútil del curs, ja que no farem progressar res més que els nostres coneixements. Ens serviran per indicar que la pàgina no s'ha mort - que continua activa, vaja - quan s'hagin de fer operacions que tinguin una bona estona la màquina o la línia ocupada.

Finalment, veurem un dels usos més interessants dels temporitzadors: les accions en segon pla, que ens han de permetre aprofitar el temps d'inactivitat per avançar continguts. Es tracta de treure el màxim partit de les connexions quan sabem què ha de venir a continuació. A la pràctica 4 en veurem un exemple complet, una mini-exposició virtual de paisatges pintats per Van Gogh, tot un luxe!

Amb tot això, ... algú sap quina hora és?
  En aquest mòdul

Quan escrivim codi JavaScript, cal recordar que Dreamwever disposa d'una eina, el depurador, que ens facilita la detecció i el tractament d'errades. Es pot activar des del menú "Archivo - Depurar en navegador" o fent clic al botó de la barra d'estat "Vista previa/depurar en explorador".