Tot i que ja hem vist diversos aspectes de la interacció i la comunicació, en aquest mòdul hi entrem de ple. De fet, això és el que ens vam proposar a l'inici del curs. Si fem DHTML i JavaScript és, sobretot, per aconseguir pàgines més interactives i millorar la comunicació - o l'intercanvi d'informació - amb els usuaris.

Per poder interactuar hem de saber què passa. El navegador ho sap, i JavaScrpt pot tenir accés a aquesta informació. Cada cop que es mou el ratolí, es fa clic en un vincle, es prem una tecla, es carrega una pàgina o s'abandona, ... es produeix un event, que podem analitzar i preparar una acció com a resposta.

En aquest mòdul veurem els events i el seu tractament: els comportaments. Amb això farem que la web estigui "més atenta" al que passa. Tractarem amb especial atenció la validació de formularis, que ens permetrà, d'una banda, assegurar la consistència de les dades que s'envien i, de l'altra, orientar els usuaris de manera que els puguin utilitzar millor.

La pàgina pot respondre de diverses maneres. Podem, per exemple, aconseguir que els formularis ens enviïn més informació de la que mostren, utilitzant camps ocults. També ens pot interessar restringir l'accés a algunes zones (pàgines) de la web, de manera que només hi pugui accedir qui conegui la clau. O desactivar el botó dret del ratolí, de manera que no ens puguin copiar el codi o robar les imatges ...

Un altra qüestió interessant és la interacció entre marcs. Mentre programàvem només en HTML, els marcs presentaven més problemes que avantatges. Amb JavaScript, però, els podem mantenir sincronitzats. I, encara més; veurem que tots els elements d'un marc són accessibles i manipulables des dels altres, no només els de la pàgina - imatges, vincles, també les variables i les funcions, és a dir, tot. Els marcs, que potser ja donàvem per morts, ara tornen a aixecar el cap, més vius que mai.

En definitiva, aquest mòdul tracta de les pàgines interactives, on l'usuari essent com és el centre d'atenció i qui maneja la pàgina, el traiem del pati de butaques i el fem pujar a l'escenari. I el nostre paper? Doncs, nosaltres, dirigim l'obra a distància.

A partir d'aquí comença, també, el nostre treball sobre el projecte. Les pràctiques següents han de servir per donar-li un caire més d'eina i no tant d'aparador. Hem de procurar que les pàgines "facin coses" i, per això, han d'estar atentes al que passa al seu entorn i tenir una resposta preparada.

  En aquest mòdul

Quan escrivim codi JavaScript, cal recordar que Dreamwever disposa d'una eina, el depurador, que ens facilita la detecció i el tractament d'errades. Es pot activar des del menú "Archivo - Depurar en navegador" o fent clic al botó de la barra d'estat "Vista previa/depurar en explorador".