EL MOVIMENT HARMÒNIC SIMPLE

Un cop defenit el moviment harmònic haurem de donar unes quantes definicions abans d'escriure l'equació del moviment.

El període T d'un moviment harmònic simple és el temps que tarda el cos a efectuar una oscil·lació. La unitat en el SI és el segon (s)

La freqüència f és el nombre d'oscil·lacions que eectua el mòbil en un segon. La seva unitat en el SI és l'hertz (Hz). f = 1/T

La freqüència angular o pulsació w es correspon amb la velocitat angular del moviment angular. La seva unitat és el rad/s. w =2 p f

L'elongació és la posició del mòbil que descriu el moviment harmònic simple. Sobre l'eix d'abscisses serà la x.

L'amplitud A és el valor màxim de l'elongació.

La fase inicial j és una constant que ens dóna informació sobre la posició inicial del mòbil, i es correspon a l'angle inicial del moviment circular.

La fase es correspont a l'angle del moviment circular i serà, per tant: w·t +j

L'equació del moviment que ens dóna l'elongació en funció del temps serà:

x(t) = A· cos(w·t + j)

Si representem l'elongació en funció del temps obtenim una funció cosinus en la qual podrem modificar l'amplitud, la freqüència angular i la fase inicial. Observeu tot això a la pantalla gràfica següent: