![]() |
|
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
Pràctica |
![]() |
Exercicis
|
||||||||||||||
El muntatge musical: el raccord i la quadratura | |||
![]() |
Els missatges radiofònics es formen a partir de la combinació dels diferents elements sonors. Que la veu i la música siguin els dos elements més usats a la ràdio actual fa que la seva combinació i muntatge siguin inevitables. Els muntatges tenen unes determinades regles que cal tenir presents. Tothom té una certa educació en el llenguatge sonor i radiofònic, més com a oient que com a productor del missatge, resultant d'escoltar les produccions dels professionals de la ràdio. Quan feu una producció pròpia i no respecteu algunes de les regles bàsiques -en aquest cas el raccord i la quadratura- , el resultat final desmereix una mica els esforços i les il·lusions que hi heu posat. Els objectius de la pràctica són:
|
||
|
|||
![]() |
Desenvolupament de la pràctica | ||
Hi ha diferents punts que cal tenir en compte quan utilitzeu, en combinació o juxtaposició, aquests dos elements: |
|||
El raccord: la interrelació entre música i paraula no sempre es vàlida amb qualsevol música, ni qualsevol veu en els muntatges músicals i verbals. Cal tenir aquest punt molt en compte. La paraula raccord ve del món del cinema i fa referència als elements -en aquest cas, a l'àmbit sonor- que han d'estar sotmesos a uns condicionants de continuïtat: per exemple, un actor no pot sortir en dos plans de la mateixa escena amb ulleres i sense si no hi ha una causa establerta expressament en el guió. En els muntatges on conviuen la música i la veu caldrà vetllar per aquesta continuïtat, i també la unió i els enllaços entre els elements. Hi ha diferents tipus de raccord sonors:
En els muntatges musicoverbals hi ha alguns inconvenients, des del punt de vista tècnic, que cal tenir presents:
|
|||
La quadratura: la utilització
d'aquest recurs és molt recomanable, sobre tot des del punt de vista
de l'estètica sonora: el plaer d'escoltar sons.
La quadratura consisteix a acabar la locució per donar més presència a la música que hi ha de fons, just en un moment prefixat, i que ve determinat per la pròpia música: quan comença la veu del cantant, un instrument concret... Per recórrer a aquest recurs cal fer una anàlisi prèvia de la música i del text, determinant quins són els millors moments, a partir dels compasos i de les frases musicals, en què la música ha d'estar en primer o segon pla; i adaptar el nombre i la durada de les intervencions a la música, amb l'objectiu de dir tot el que s'ha de dir, però aprofitant les possibilitats que dóna la peça musical. Encara que utilitzeu la música com un acompanyament no és correcte passar-la de primer pla a segon pla sense tenir en compte cap criteri. Escolteu aquests dos exemples, segur que descobrireu de seguida quin dels dos fa servir el recurs de la quadratura. [exemple 1][exemple 2 ] Quadrar la música i la veu us pot ser útil per a fer muntatges musicoverbals, poemes sonors... i també sonoritzar les vostres presentacions d'imatges o els vostres vídeos. |
|||
Feu una quadratura | |||
|
|||
|
|||
![]() |
|||
|
|||
![]() |
|||
|
|||
![]() |
|||
|
|||
![]() |
|||
|
|||
![]() |
|||
|
|||
![]() |
|||
|
|||
![]() ![]() |
|||
|
|||
![]() |
|||
|
|||
![]() |
|||
|
|||
![]() |
|||
Podeu crear un darrer efecte a la vostra composició jugant amb els canals estèreo. Modifiqueu el balanç dels canals estèreo dels dos sons: esbiaixeu el primer un 80 % cap a l'esquerra i el segon un 80 % a la dreta. Escoltareu la major part de la música en un canal i la major part de la veu en l'altre [exemple]. Ho apreciareu millor amb auriculars. | |||
![]() |
|||
![]() |
Fixeu-vos sobretot en les frases musicals i aprecieu l'efecte de posar la veu a l'inici o al final d'una frase musical, o bé provant d'enquadrar la veu en una sola frase. A vegades, com en el cas de l'exemple, pot ser efectiu acabar la locució sense música en segon pla. Així aconseguireu donar una força especial al missatge sense música de fons. |
||
![]() |
|||