Enrera
Mòdul 7: Liquidació manual
SAGA: Gestió Econòmica
  Pràctica
     
 
 

L'objectiu d'aquesta pràctica és, que els centres sàpiguen introduir manualment, els resultats de la liquidació econòmica.

   
ATENCIÓ! l'exercici 2012 serà l'últim que es podrà fer en mode manual
   
Entrada de liquidació manual
   

Tal i com s'ha indicat a la pràctica 1 del mòdul 1, abans de crear el nou exercici, el centre pot triar si portar la gestió econòmica completa, amb SAGA, o omplir unes pantalles amb el resum de les dades econòmiques del centre, per a poder fer la tramesa i imprimir les llistes que s'han de lliurar. Per tant, un centre que no hagi fet la gestió del seu centre amb SAGA, podrà introduir les dades de la liquidació manualment per poder-les presentar al Departament.

   
   
 

Observeu que apareixen diferents exercicis, tots ells en estat inactius (que encara no s'ha fet cap tramesa del fitxer electrònic al Departament).

   
 
 
Menú Gestió Econòmica | Pressupost | Dades Gest. Eco.
   
 
  • Cliqueu sobre la icona de l'exercici de l'any que aneu a liquidar.
   
  A la següent pantalla, apareixeran cinc seccions per entrar les dades manualment: Ingressos, Despeses, Extrapressupostàries, Excés de fons i Tresoreria.
   
 

A la part inferior de la pantalla hi trobareu un conjunt de botons que són operatius des de totes les seccions.

   
 
 
Botons d'acció
   
Secció Ingressos
 
 
 
Secció Ingressos
   
  Aquesta secció presenta sis columnes. Les dues primeres fan referència, respectivament, al codi i a la descripció de cada una de les partides. Les quatre restants són per poder entrar-hi les dades dels ingressos comptables:
   
 
  • Previsió definitiva: Dades dels ingressos previstos en el darrer pressupost aprovat pel consell escolar pel pressupost objecte de la liquidació.
  • Drets reconeguts: Relació dels ingressos (aportacions) previstes i confirmades, del pressupost objecte de la liquidació.
  • Recaptació Líquida exercici corrent: Igual que l'anterior però, a més a més, que s'hagin cobrat al llarg de l'exercici, per tant, no més tard del 31 de desembre.
   
La partida 870.0001 que fa referència al romanent de l’exercici anterior s’ha de deixar
a zero, degut a que aquest import ja l’havia recaptat el centre amb anterioritat.
   
 
  • Recaptació líquida exercicis tancats: Relació d'ingressos cobrats del pressupost objecte de la liquidació, però comptabilitzar en exercicis anteriors, ja tancats.
   
  A les cel·les que no hi hagi cap ingrés s'ha de deixar el valor de 0,00.
   
 

Observeu que al final de la taula, s'actualitza, automàticament, el sumatori dels diferents ingressos, segons la columna.

   

Centres de nova creació

En el cas dels centres nous, que van iniciar el seu funcionament el passat mes de setembre, la situació quedaria resumida de la següent manera:

  • Previsió definitiva: Com que segurament no es va aprovar el pressupost, ni existia encara el consell escolar, s'aconsella copiar les mateixes quantitats que s'introdueixin a la columna de Drets reconeguts.
  • Drets reconeguts: Tots els diners previstos per ingressar.
  • Recaptació Líquida exercici corrent: només els diners que realment s'han ingressat fins el dia 31 de desembre.
  • Recaptació líquida exercicis tancats: És la més fàcil, com que el centre és de nova creació,i no té historial de exercicis anteriors, no cal escriure res a cap cel·la.
   
  Per acabar la tasca d'aquesta secció, cal prémer el botó Desa.
   
Secció Despeses
 
 
 
Secció despeses
   
  Aquesta secció presenta, també, sis columnes. Les dues primeres fan referència, respectivament, al codi i a la descripció de cada una de les partides. Les quatre restants són per poder entrar-hi les dades de les despeses comptables:
   
 
  • Crèdits definitius: Dades de les despeses previstes en darrer pressupost aprovat pel consell escolar del pressupost objecte de la liquidació.
  • Obligacions reconegudes: Relació de les despeses (factures), fetes pel pressupost objecte de la liquidació.
  • Pagaments fets exercici corrent: Igual que l'anterior però, a més a més, que s'hagi executat el pagament al llarg de l'exercici, per tant, no més tard del 31 de desembre.
  • Pagaments fets exercicis tancats: Relació de pagaments fets durant la vida del pressupost objecte de la liquidació, però de factures comptabilitzades en exercicis anteriors, ja tancats.
   
  A les cel·les que no hi hagi cap despesa s'ha de deixar el valor de 0,00.
   
 

Observeu que al final de la taula, s'actualitza, automàticament, el sumatori de les diferents despeses, segons la columna.

   

Centres de nova creació

En el cas dels centres nous, que van iniciar el seu funcionament el passat mes de setembre, la situació quedaria resumida de la següent manera:

  • Crèdits definitius: Com que segurament no es va aprovar el pressupost, ni existia encara el consell escolar, s'aconsella copiar les mateixes quantitats que s'introdueixin a la segona columna, la d'obligacions reconegudes.
  • Obligacions reconegudes: Relació de les despeses (factures) fetes durant la vida del pressupost objecte de la liquidació.
  • Pagaments fets exercici corrent: Només les factures que s'hagin pagat no més tard del 31 de desembre.
  • Pagaments fets exercicis tancats: És la més fàcil, com que el centre és de nova creació,i no té historial de exercicis anteriors, no cal escriure res a cap cel·la.
 
  Per acabar la tasca d'aquesta secció, cal prémer el botó Desa.
 
Secció Extrapressupostàries
 
 
 
Secció extrapressupostàries
   
  A les partides que no hi hagi cap moviment, cal deixar les cel·les amb el valor de 0,00.
   
 

En aquesta secció, s'han d'imputar les despeses extrapressupostàries del centre. Hi ha la possibilitat d'incloure més partides, prement el botó situat a la dreta de la finestra.

   

Centres de nova creació

En el cas dels centres nous, que van iniciar el seu funcionament el passat mes de setembre, la situació quedaria resumida de la següent manera:

Si no hi ha cap dada extrapressupostària es deixen tots en el valors predefinit, 0,00 i és passa a la secció següent.

 
 
Per acabar la tasca d'aquesta secció, cal prémer el botó Desa.
   
Secció Excés de fons
 
 
 
Secció Excés de fons
   
  En aquesta secció cal entrar dos tipus de dades, les pendents de cobrar o pagar, i el Fons líquid del centre:
   
 

Drets pendents de cobrament: Aportacions compromeses del pressupost objecte de la liquidació, però no cobrades abans del 31 de desembre.

  • Obligacions pendents de pagament: Factures acceptades del pressupost objecte de la liquidació, però no pagades abans del 31 de desembre.
  • Del pressupost corrent: Del pressupost objecte de la liquidació.
  • Dels pressupostos tancats: De pressupostos d'anys anteriors ja liquidats i tancats.
  • De les operacions extrapressupostàries: Operacions pendents (ingressos o despeses) de la comptabilitat no pressupostària.
  • Fons líquid: Total de diners que té el centre el dia 31 de desembre (suma de les dades pressupostàries i extrapressupostàries).
   

Centres de nova creació

En el cas dels centres nous, que van iniciar el seu funcionament el passat mes de setembre, la situació quedaria resumida de la següent manera:

  • Drets pendents de cobrament del Del pressupost corrent: Diferència entre el total de Drets reconeguts i la Recaptació Líquida exercici corrent, de les dades entrades a la secció Ingressos (total columna dos menys total columna tres).
  • Drets pendents de cobrament del Dels pressupostos tancats: 0,00, no hi ha pressupostos tancats.
  • Obligacions pendents de pagament del Del pressupost corrent: Diferència entre el total de Obligacions reconegudes i els Pagaments fets exercici corrent de les dades entrades a la secció Despeses (total columna dos menys total columna tres).
  • Obligacions pendents de pagament del Dels pressupostos tancats:0,00, no hi ha pressupostos tancats.
  • De les operacions extrapressupostàries: Operacions pendents (ingressos o despeses) de la comptabilitat no pressupostària.
  • Fons líquid: Total de diners que té el centre el dia 31 de desembre (suma de les dades pressupostàries i extrapressupostàries).
 
 
Per acabar la tasca d'aquesta secció, cal prémer el botó Desa.
   
Secció Tresoreria
 
 
Secció tresoreria
   
 

En aquesta secció, la darrera, es recull a mode de resum, diferents dades entrades anteriorment i també l'Existència inicial de fons líquid del centre:

  • Pressupost corrent: Dades referides a la liquidació del pressupost actual.
    • Ingressos: Total de la Recaptació Líquida exercici corrent de la secció Ingressos.
    • Pagaments: Total dels Pagaments fets exercici corrent de la secció Despeses.
  • Pressupost tancat: Dades referides a liquidacions de pressupostos d'anys anteriors, ja tancats.
    • Ingressos: Recaptació líquida exercicis tancats de la secció Ingressos.
    • Pagaments: Obligacions reconegudes de la secció Despeses.
  • Extrapressupostaris: Dades referides a la gestió econòmica de conceptes extrapressupostàries.
    • Ingressos: Total d'ingressos extrapressupostaris.
    • Pagaments: Total de despeses extrapressupostàries.

Existència inicial: Diners disponibles a l'inici de l'any comptable, l'1 de gener, tant pressupostaris com extrapressupostaris.

   

Centres de nova creació

En el cas dels centres nous, que van iniciar el seu funcionament el passat mes de setembre, la situació quedaria resumida de la següent manera:

Pressupost corrent: Tal com s'ha explicat; són els cobrament reals que s'han fet l'any objecte de la liquidació.

Pressupost tancat: Tal com s'ha explicat; són els pagaments reals que s'han efectuat l'any objecte de la liquidació.

Existència inicial: Tenint en compte que l'any anterior el centre no existia, l'import és 0,00.

   

La quantitat entrada a Fons líquid, de la secció Excés de fons, ha de coincidir amb la quantitat que apareix a l'Existència Final de la secció Tresoreria.

   
  L'Exitència final, és la mateixa quantitat d'inici de l'exercici següent, comptant els diners pressupostaris i extrapressupostaris, i que, en el moment de fer la propera liquidació, s'haurà d'entrar com a Existència inicial.
   

 

Per acabar la tasca d'aquesta secció, cal prémer el botó Desa.

 

 

 

A La taula de la selecció de l'exercici, del menú Gestió econòmica | Pressupost | Dades Gest. Eco, l'estat de la Gestió econòmica de l'exercici que s'està liquidant, apareixerà marcat, ja com a Pendent, i el quadre passarà a ser de color groc.

   
 
 
Exercici pendent
 
Aprovació de la liquidació del pressupost
   
 

Des de cada una de les seccions, i un cop entrades i desades les dades, es pot prémer el botó Imprimir per a cada un dels documents, de forma individual:

  • Ingressos
  • Despeses
  • Extrapressupostàries (si n'hi han)
  • Excés de fons
  • Tresoreria
   
  Previ a la visualització del document en format PDF, cal validar, en el missatge de confirmació, les dades, prement el botó D'acord.
   
 
 
Missatge de confirmació de dades d'impressió
   
  A la capçalera dels diferents documents apareixerà el títol Versió Provisional, per indicar que la liquidació està pendent de l'aprovació del Consell.
   
 
 
Versió provisional de l'informe pressupost de despeses
   
  Tramesa de les dades de liquidació al Departament
   
  Un cop el Consell a donat el seu vist i plau a la liquidació, només queden dues accions a fer:
 
Tramesa del fitxer en format electrònic
   
 
  • Accediu al menú Gestió econòmica | Pressupost | Dades Gest. Eco, i cliqueu sobre la icona de la columna Accions, de l'exercici que aneu a liquidar, que és on ja heu entrat les dades de la liquidació.
  • Des de qualsevol de les seccions, feu un clic a sobre el botó situat a la part inferior de la finestra.
  • Seguidament apareixerà una finestra de validació de l'acció. Per continuar cal prémer el botó D'acord.
   
 
 
Finestra de validació de la tramesa
   
 
  • A la nova finestra, caldrà que informeu de la data d'aprovació, pel consell escolar, de la liquidació de l'exercici econòmic, segons el format que s'indica: DD/MM/AAAA.
  • Per acabar premeu de nou el botó D'acord.
   
 
 
Finestra per escriure la data d'aprovació
   
 
  • Comproveu que a la taula de la selecció de l'exercici, del menú Gestió econòmica | Pressupost | Dades Gest. Eco, l'estat de la Gestió econòmica de l'exercici que esteu liquidant, apareix, ara, marcat com Al departament, i el quadre ara serà de color verd.
   
   
 
 
Exercici liquidat
   
Impressió dels informes de la liquidació pel Departament
   
 

Seguidament a la tramesa del fitxer, s'han d'imprimir de nou tots els informes, de cada secció, tal com s'ha comentat a l'apartat anterior, sobre l'aprovació de la liquidació del pressupost:

  • Accediu a la secció Ingressos, i comproveu que ara només apareixen, a la part inferior de la pantalla, els botons Enrere i Imprimir
  • Feu un clic al botó . Fixeu-vos que el document porta, a la part superior,escrit un codi de control, que és el mateix que conté el fitxer que s'ha tramès electrònicament al Departament.
  • Repetiu el procés a la resta de seccions: Despeses, Extrapressupostàries, Excés de fons i Tresoreria. Comproveu que el codi de control que apareix, sigui el mateix.
   
 
 
Versió definitiva de l'informe pressupost de despeses
   
  • Repasseu els cinc documents, i si són correctes, ja els podeu signar, segellar i, posteriorment, fer-los arribar al vostre SSTT.
   
  Reobertura de la liquidació de l'exercici
   
 

Es pot donat el cas que les dades que s'han presentat al Departament, malgrat puguin estar aprovades pel consell escolar, siguin incorrectes.

   
  En aquests casos el centre haurà de procedir a sol·licitar la reobertura:
   
  • Accediu al menú Gestió econòmica | Pressupost | Dades Gest. Eco, i feu un clic a sobre la icona de l'exercici que es liquida, de la columna Accions.
   
 
 
Finestra de petició d'obertura d'un exercici tancat
   
 
  • A la nova finestra escriviu el motiu de la petició i seguidament premeu el botó Enviar.
   
  En 24 hores tornareu a tenir el pressupost en estat Pendent i podreu fer totes les modificacions necessàries.
   
  Posteriorment, caldrà repetir tots els passos del tancament, començant per l'aprovació, si s'escau, del consell escolar.
   

Si es repeteix la tramesa, no us oblideu de tornar a imprimir tots els informes de la liquidació, ja que el codi de control, és diferent en cada tramesa, i cal que aquest número sigui el mateix a la tramesa electrònica, que a la tramesa en paper.

   
 
Amunt