Teano Laia Ballester

Agnès Busquets

1r d'ESO

BIOGRAFIA

Teano va néixer a Crotona al segle VI a.C, però no se'n sap la data exacte. Va ser alumna de Pitàgoras, a la escola pitagòrica, i es diu que es va casar amb eh. No se sap si va ser filla de Milos o de Brontí, que va ser un dels primers que va formar l’escola itàlica. Va escriure molt sobre les matemàtiques, la física i la medicina. Va escriure la biografia de Pitàgoras, però amb el pas del temps s’ha perdut. Diuen que eren seus els tractats sobre els políedres regulars i la teoria de la proporció, en particular la proporció àuria. Quan morí Pitàgoras, assassinat per un grup polític rival, Teano va dirigir, amb l’ajuda de les seves dues filles, la comunitat. Els pitagòrics pensaven que tots els objectes materials del món real estaven compostos per nombres naturals. Va escampar els coneixements matemàtics per Grècia i Egipte.

A l’escola pitagòrica hi ha hagut moltes dones.

Els pitagòrics van estudiar en general tots els nombres poligonals, els nombres primers, els nombres amics, els nombres perfectes i van anomenar els nombres oblongs, que no eren ni primers ni quadrats perfectes.

La qüestió més discutida a l’escola va ser la construcció i propietats del pentàgon estrellat o pentagrama, que els va portar al descobriment dels nombres irracionals. El pentàgon estrellat es va convertir amb la insígnia de l’escola. Es construeix un pentàgon regular i se’n forma un altre de petit. I diem que aquest punt divideix la diagonal dos segments que estan en proporcions àuria. En l’estrella de cinc puntes apareix aquesta proporció. Els pitagòrics van quedar meravellats al descobrir les propietats del nombre d’or.

PROPORCIÓ ÀURIA

La proporció àuria és una relació de proporcionalitat. La seva constant, anomenada pel nom del “nombre d’or”, és 1,6180339887... (és igual que en comptes del nombre enter 1 hi hagués 0). Aquest nombre surt a molts llocs: en sèries, en fraccions contínues, si a 0,6180339887... 11 sumes 1 i li fas l’invers... Aquesta proporció la pots trobar per tot arreu: en la natura, en l’art, en la vida quotidiana... El més conegut, potser, són els rectangles auris. Es diu que un rectangle és auri quan si formes un quadrat dins d’aquell rectangle, el rectangle restant és semblant al gran, és a dir, que és igual de forma, però no de grandària ni posició.

Rectangles i proporcions àuries
rectangle auri proporcions del rectangle auri

Closca del Nautilus

Obtenció del rectangle auri amb la sèrie de Fibonacci