Animació i dinàmica de grups

- Durada: 120 hores.

- Objectius terminals.

1. Relacionar les diferents etapes del desenvolupament humà amb els factors bàsics psicomotors, cognitius, afectius i socials que els caracteritzen i les estratègies de dinamització més adequades.
2. Caracteritzar activitats de l'àmbit de l'animació (educatives, recreatives, socioculturals, turístiques i esportives) segons les diferents etapes evolutives del grup que ha de desenvolupar-les.
3. Identificar la tipologia de personalitat d'una persona, a partir de l'observació dels trets temperamentals que la caracteritzen.
4. Identificar, a partir de l'observació, els mecanismes de defensa de la personalitat més habituals en els participants d'activitats recreatives, educacionals, esportives, turístiques i socioculturals.
5. Relacionar els fonaments pedagògics i d'educació social (educació no formal) amb la seva aplicació en activitats d'animació.
6. Identificar, a partir de l'observació del comportament de les persones, signes indicadors i actituds d'emoció intensa (estrès, agressivitat, por, pànic, desconfiança, relaxació, menyspreu del risc, etc.)
7. Determinar les estratègies i els procediments que es poden aplicar per promoure o modificar actituds de les persones amb relació al grup o a l'activitat, que sovint poden trobar-se en l'àmbit de l'animació.
8. Relacionar determinats factors de la societat actual, com la recerca d'emocions i components de risc i aventura en el lleure, amb les estratègies de dinamització i les limitacions que s'han d'aplicar en les activitats fisicoesportives.
9. Identificar les diferents estratègies d'intervenció dinamitzadora segons l'àmbit i les tipologies de grups en què s'ha d'aplicar.
10. Relacionar les tècniques i els instruments d'avaluació de la dinàmica de grups amb les seves característiques i aplicacions.
11. Avaluar la dinàmica d'un grup, a partir de les dades obtingudes en tècniques d'anàlisi sociomètrica.
12. Determinar els diferents procediments i tècniques d'animació de grups que es poden aplicar segons la tipologia de grups i les característiques de l'activitat que es realitza.
13. Determinar l'estratègia de comunicació que cal utilitzar segons el tipus de missatge i el col·lectiu al qual va dirigit.
14. Aplicar, de forma eficaç, la tècnica de comunicació seleccionada, amb el mitjà adequat, segons el context, la finalitat i el contingut del missatge.
15. Expressar oralment de forma clara, precisa i coherent informacions o comunicacions relacionades amb les activitats d'animació que es realitzen.
16. Elaborar els diferents recursos comunicatius que cal utilitzar en la tècnica de comunicació seleccionada segons el mitjà en què es desenvolupi, el context, la finalitat, el contingut i els recursos econòmics.
17. Afrontar els conflictes que es produeixen en l'àmbit d'un grup de participants amb la participació de les persones implicades.
18. Prendre decisions, a partir dels objectius de l'activitat o del grup, tenint en compte els condicionaments tècnics i humans que hi concorren i les opinions personals.
19. Liderar un grup de practicants d'activitats fisicoesportives d'acord amb l'estil de direcció més adequat a les característiques situacionals.
20. Conduir un grup de participants en activitats fisicoesportives segons els objectius que cal assolir i l'aplicació de les tècniques de dinamització i funcionament de grups.