DECRET
266/1997, de 17 d'octubre, sobre drets i deures
dels alumnes dels centres de nivell no universitari de Catalunya.
La sistematització
dels drets i deures dels alumnes dels centres docents no universitaris
s'establí pel Decret 226/1990, de 4 de setembre, modificat pel Decret
302/1993, de 9 de desembre. La Llei orgànica 1/1990, de 3
d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu, definí
una nova estructura de les etapes del sistema educatiu, que s'estan
implantant progressivament, i atorgà als centres un grau més alt
de competències i de capacitat de decisió. La Llei orgànica 9/1995,
de 20 de novembre, de la participació i l'avaluació i el govern
dels centres docents, estableix una nova regulació dels òrgans de
govern del centre d'acord amb les noves exigències de l'estructura
i dels propòsits de participació i autonomia. Com a conseqüència
d'aquestes lleis, el govern de la Generalitat de Catalunya ha elaborat
nous reglaments orgànics per als centres docents públics d'educació
infantil i primària, i per als d'educació secundaria i formació
professional de grau superior. L'adaptació a la nova organització
estructural i la necessitat d'incorporar aquelles millores que l'experiència
d'aplicació dels anteriors decrets ha comportat, han conduït a una
nova redacció del decret de drets i deures dels alumnes. La nova
redacció no comporta cap alteració de la formulació dels drets i
deures bàsics dels alumnes sinó que incorpora aquells aspectes nous
estructurals i qüestions de procediment que milloren els aspectes
educatius en la proposta de resolució dels possibles conflictes
que es produeixin en els centres. Si bé s'hagués pogut optar, per
aquesta raó, per una nova modificació del decret original de 1990,
s'ha considerat més convenient integrar tots els articles en una
norma única i derogar els anteriors. El nou Decret representa una
millora en tot el que és el vessant educatiu del règim disciplinari
dels centres docents. L'objectiu no és el de fer un catàleg de les
conductes incorrectes o faltes i de les corresponents correccions
o càstigs, sinó introduir els elements suficients perquè, dins del
necessari marc d'objectivació de la correcta relació entre els membres
de la comunitat educativa, es faciliti, en el cas de comportaments
incorrectes dels alumnes, la presa de consciència de la incorrecció
i es potenciï l'actitud de responsabilització en les actuacions
futures. Al mateix temps, el Decret respecta els nous camps d'autonomia
del centre i, en conseqüència, deixa que el reglament de règim interior
de cada centre precisi i concreti la majoria de les qüestions procedimentals,
tot que per ell mateix és un marc suficient per a les aplicacions
pertinents en el supòsit que el centre no hagués usat les seves
competències reguladores. Dins d'aquests principis que presideixen
la redacció d'aquest Decret poden subratllar-se com a modificacions
més importants en relació amb les normes anteriors les següents:
S'ha introduït la distinció entre conductes contràries a les normes
de convivència del centre i faltes. En el primer cas s'apliquen
mesures correctores amb la necessària rapidesa de resposta per assegurar
la seva eficàcia educativa. El segon terme es reserva per a les
conductes greument perjudicials. En el segon cas se segueix un procediment
disciplinari que s'ha alleugerit en els seus tràmits en relació
amb l'anterior Decret. S'estableix també en el marc del consell
escolar una comissió de convivència que agiliti el compliment de
les finalitats del Decret, garantint la participació dels professors,
pares i alumnes, si és el cas, amb l'objectiu d'educar, exercitant-la,
la llibertat i la responsabilitat dels alumnes en les relacions
amb els seus professors, amb els companys i amb la resta dels membres
del centre docent. En virtut d'això, a proposta del conseller d'Ensenyament,
d'acord amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya, d'acord
amb el dictamen de lo Comissió Jurídica Assessora, amb la deliberació
prèvia del Govern, Decreto:
TÍTOL
1
Disposicions
generals
Article 1
1.1 Aquest Decret serà d'aplicació
als alumnes dels centres docents de nivell no universitari de Catalunya.
1.2 No obstant això, els centres
privats no sostinguts amb fons públics tindran autonomia
per establir les seves normes de convivència de règim
disciplinari i determinar l'òrgan al qual corresponguin les
facultats disciplinàries. Les disposicions contingudes en
el títol 3 d'aquest Decret constituiran el marc general d'aplicació
en els esmentats centres.
Article 2
2.1 Tots els alumnes tenen els mateixos
drets i deures, sense més distincions que aquelles que es
derivin de la seva edat i dels ensenyaments que cursin.
2.2 L'exercici dels seus drets per
part dels alumnes implicarà el deure correlatiu de coneixement
i respecte dels drets de tots els membres de la comunitat educativa.
Article 3
Correspon a l'Administració educativa en general i als òrgans de
govern dels centres docents en particular garantir en el seu respectiu
àmbit d'actuació el correcte exercici i l'estricta observança dels
drets i deures dels alumnes en els termes previstos en aquest Decret,
com també la seva adequació a les finalitats de l'activitat educativa
establertes a l'article 2 de la Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol,
reguladora del dret a l'educació.
Article 4
Els òrgans de govern i de participació i el professorat dels centres
adoptaran les mesures preventives necessàries, integrades en el
marc del projecte educatiu del Centre i del seu funcionament habitual,
per tal de garantir l'efectivitat dels drets dels alumnes i per
impedir la comissió de fets contraris a les normes de convivència
del centre. Amb aquesta finalitat es potenciarà la comunicació constant
i directa amb l'alumnat i els seus pares o representants legals.
Article 5
En els centres docents sostinguts amb fons públics, el consell escolar
avaluarà els resultats de l'aplicació de les normes de convivència
del centre, n'analitzarà els problemes detectats en lo seva aplicació
efectiva i proposarà l'adopció de les mesures a nivell de centres
per solucionar aquests problemes. Article 6
El reglament de règim interior contindrà les normes de convivència
del centre que concretaran el que disposa aquest Decret en relació
amb els drets i deures dels alumnes, així com les altres normes
sobre organització i participació en la vida del centre que es considerin
necessàries.
TÍTOL 2
Dels drets i deures dels alumnes
CAPÍTOL 1
Dels drets dels alumnes
Article 7
7.1 Els alumnes tenen dret a rebre
una formació que els permeti aconseguir el desenvolupament
de la seva personalitat, dintre dels principis ètics, morals
i socials comunament acceptats en la nostra societat.
7.2 Per tal de fer efectiu aquest dret,
la formació dels estudiants haurà de comprendre:
a) La formació en el respecte
dels drets i llibertats fonamentals i en l'exercici de la tolerància
i de la llibertat dins els principis democràtics de convivència.
b) La formació dirigida al coneixement
del seu entorn social i cultural i, en especial, de la llengua,
la història, la geografia, la cultura i la realitat social
catalanes.
c) L'adquisició d'habilitats
intel·lectuals, de tècniques de treball i d'hàbits
socials, com també de coneixements científics, tècnics,
humanístics, històrics i artístics.
d) La formació religiosa que
estigui d'acord amb les seves pròpies conviccions o, en el
cas dels alumnes menors d'edat, les dels seus pares o tutors, dins
el marc legalment establert.
e) La capacitació per a l'exercici
d'activitats intel·lectuals i professionals.
f) La formació en el respecte
de la pluralitat lingüística i cultural.
g) El respecte i la contribució
a la millora de l'entorn natural i del patrimoni cultural.
h) La formació per a la pau,
la cooperació i la solidaritat entre els pobles.
i) L'educació que asseguri la
protecció de la salut i el desenvolupament de les capacitats
físiques.
Article 8
8.1 Els alumnes tenen dret a una valoració
acurada del seu progrés personal i rendiment escolar, per
la qual cosa se'ls ha d'informar dels criteris i procediments d'avaluació,
d'acord amb els objectius i continguts de l'ensenyament.
8.2 Els alumnes o els seus pares o
tutors, en el cas que siguin menors d'edat, tenen dret a sol·licitar
aclariments per part dels professors respecte de les qualificacions
d'activitats acadèmiques o d'avaluació parcials o
finals de cada curs.
8.3 Els alumnes o els seus pares o
tutors podran reclamar contra les decisions i qualificacions que,
com a resultat del procés d'avaluació, s'adoptin al
final d'un cicle o curs d'acord amb el procediment establert. Aquelles
reclamacions hauran de fonamentar-se en alguna de les causes següents:
a) La inadequació del procés
d'avaluació o d'algun dels seus elements en relació
amb els objectius o continguts de l'àrea o matèria
sotmesa a avaluació i amb el nivell previst a la programació
per l'òrgan didàctic corresponent.
b) La incorrecta aplicació dels
criteris i procediments d'avaluació establerts.
Article 9
9.1 Els alumnes tenen dret al respecte
de les seves conviccions religioses, morals i ideològiques,
a la llibertat de consciència i a la seva intimitat en relació
amb aquelles creences o conviccions.
9.2 En el marc de l'establert en la
Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret
a l'educació, i en la Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre,
d'ordenació general del sistema educatiu, el dret a què
es refereix l'apartat anterior es garanteix mitjançant:
a) La informació prèvia
i completa als alumnes, i als seus pares o tutors si són
menors d'edat, sobre el caràcter propi del centre en els
supòsits en què hagi estat establert pels seus titulars.
b) L'elecció per part dels alumnes,
o dels seus pares o tutors si són menors d'edat, de la formació
religiosa o moral que estigui d'acord amb les seves creences o conviccions.
Aquesta elecció en cap cas no podrà comportar un tracte
discriminatori.
c) La impartició d'un ensenyament
que exclogui tota manipulació ideològica o propagandística
dels alumnes, sens perjudici del dret a la llibertat d'expressió.
Article 10
10.1 Els alumnes tenen dret al respecte
de la seva integritat física i de la seva dignitat personal.
10.2 Els alumnes tenen el dret a portar
a terme la seva activitat acadèmica en condicions de seguretat
i higiene adequades.
10.3 Els alumnes tenen dret a un ambient
convivencial que fomenti el respecte entre els companys.
10.4 Els alumnes tenen dret a la reserva
d'aquella informació de què disposi el centre docent,
relativa a les seves circumstàncies personals i familiars,
sens perjudici de satisfer les necessitats d'informació de
l'Administració educativa i els seus serveis, de conformitat
amb l'ordenament jurídic, sens perjudici de l'obligació
de comunicar a l'autoritat competent totes aquelles circumstàncies
que puguin implicar maltractaments per a l'alumne o qualsevol altre
incompliment dels deures establerts per les lleis de protecció
del menor
Article 11
Els alumnes tenen dret a participar en el funcionament i la vida
del centre en els termes que preveu la legislació vigent.
Article 12
L'organització de la jornada de treball escolar es farà prenent
en consideració, entre altres factors, l'edat, les propostes i els
interessos dels alumnes, per tal de permetre el ple desenvolupament
de la seva personalitat.
Article 13
13.1 Els centres docents sostinguts
amb fons públics regularan mitjançant els corresponents
reglaments de règim interior el sistema de representació
dels grups d'alumnes mitjançant delegats i el funcionament
d'un consell de delegats constituït pels delegats electes i els
representants dels alumnes en el consell escolar del centre.
13.2 Els membres del consell de delegats
podran conèixer i tindran dret a consultar la documentació
del centre necessària per a l'exercici de les seves activitats,
a criteri del director del centre, sempre que no puguin afectar
el dret a la intimitat de les persones, i no podran ser sancionats
per l'exercici de les seves funcions.
Article 14
Els alumnes dels centres docents han de ser informats pels seus
representants i pels de les associacions d'alumnes, tant sobre les
qüestions pròpies del seu centre com sobre aquelles que afectin
altres centres docents. L'exercici d'aquest dret s'ajustarà al que
estableix l'article següent.
Article 15
15.1 D'acord amb el que preveu l'article
8 de la Llei 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació,
els alumnes tenen dret a reunir-se en el centre.
15.2 Els alumnes tenen dret a associar-se.
Les associacions que constitueixin podran rebre ajuts d'acord amb
la legislació vigent. Així mateix, tenen dret a constituir
cooperatives d'ensenyament i d'escolars en els termes que preveu
la legislació de cooperatives catalanes.
15.3 El reglament de règim interior
establirà els mecanismes per tal de garantir l'exercici dels
drets de reunió i associació previstos als apartats
1 i 2 d'aquest article.
Article 16
Els alumnes tenen dret a manifestar amb llibertat, individualment
i col·lectiva, les seves opinions, sens perjudici dels drets de
tots els membres de la comunitat educativa i el respecte que d'acord
amb els principis i drets constitucionals mereixen les persones.
Article 17
17.1 Els alumnes tenen dret a una orientació
escolar i professional que respecti la seva llibertat de decisió
d'acord amb les seves aptituds, els seus coneixements i les seves
capacitats.
17.2 Per tal de fer efectiu el dret
dels alumnes a l'orientació escolar i professional, els centres
rebran suport adequat de l'Administració educativa, la qual
podrà promoure a tal fi la cooperació amb altres administracions
i institucions.
Article 18
18.1 Els alumnes tenen dret a rebre
els ajuts necessaris per compensar possibles mancances de tipus
familiar, econòmic i sociocultural, amb la finalitat de crear
les condicions adequades que garanteixin una igualtat d'oportunitats
real.
18.2 L'Administració educativa
garantirà aquest dret mitjançant l'establiment d'una
política d'ajuts adequada i de polítiques educatives
d'integració i d'educació especial.
18 3 L'Administració educativa
articularà les mesures oportunes per tal de fer compatibles
la continuació dels estudis i el servei militar o la prestació
social substitutòria, en la mesura que aquests ho permetin.
Article 19
19.1 Els alumnes tenen dret a protecció
social en supòsits d'infortuni familiar, malaltia o accident.
En els casos d'accident o de malaltia prolongada, els alumnes tindran
dret a l'ajut que necessitin, ja sigui mitjançant l'orientació,
material didàctic i els ajuts necessaris per tal que l'accident
o malaltia no suposin detriment del seu rendiment escolar.
19.2 L'Administració educativa
establirà les condicions oportunes per tal que els alumnes
que pateixin una adversitat familiar, un accident o una malaltia
prolongada no es vegin impossibilitats per continuar i finalitzar
els estudis que estiguin cursant. Els alumnes que cursin nivells
obligatoris tenen dret a rebre en aquests supòsits l'ajut
necessari per tal d'assegurar el seu rendiment escolar.
Article 20
20.1 Les accions que es produeixin
dins l'àmbit dels centres docents que suposin una transgressió
dels drets dels alumnes que estableix aquest Decret o del seu exercici,
podran ser denunciades per aquests o els seus representants legals
davant el director del centre i, en els supòsits de centres
sostinguts amb fons públics, davant el consell escolar.
20.2 Amb l'audiència prèvia
dels interessats i la consulta, si escau, al consell escolar, el
director adoptarà les mesures adequades d'acord amb la normativa
vigent.
20.3 Les denúncies també
podran ser presentades davant la delegació territorial corresponent
del Departament d'Ensenyament. Les resolucions podran ser objecte
de recurs d'acord amb les normes de procediment administratiu aplicables.
CAPÍTOL 2
Dels deures dels alumnes
Article 21
Els alumnes tenen el deure de respectar l'exercici dels drets i
les llibertats dels membres de la comunitat educativa.
Article 22
22.1 L'estudi constitueix un deure
bàsic dels alumnes que comporta el desenvolupament de les
seves aptituds personals i l'aprofitament dels coneixements que
s'imparteixen amb la finalitat d'assolir una bona preparació
humana i acadèmica.
22.2 Aquest deure general es concreto,
entre altres, en les obligacions següents:
a) Assistir a classe, participar en
les activitats acordades en el calendari escolar i respectar els
horaris establerts.
b) Realitzar les tasques encomanades
pels professors en l'exercici de les seves funcions docents.
c) Respectar l'exercici del dret a
l'estudi dels seus companys.
Article 23
El respecte a les normes de convivència dins el centre docent com
a deure bàsic dels alumnes s'estén a les obligacions següents:
a) Respectar la llibertat de consciència
i les conviccions religioses, morals i ideològiques, com
també la dignitat, la integritat i la intimitat de tots els
membres de la Comunitat educativa.
b) No discriminar cap membre de la
comunitat educativa per raó de naixement, raça, sexe
o per qualsevol altra circumstància personal o social.
c) Respectar el caràcter propi
dels centres, quan existeixi, d'acord amb la legislació vigent.
d) Respectar, utilitzar correctament
i compartir els béns mobles i les instal·lacions del
centre.
e) Complir el reglament de règim
interior del centre.
f) Respectar les decisions dels òrgans
unipersonals i col·legiats del centre, sens perjudici que
puguin impugnar-les quan considerin que lesionen els seus drets,
d'acord amb el procediment que estableixi el reglament de règim
interior del centre.
g) Participar i col·laborar
activament amb la resta de membres de la Comunitat educativa, per
tal d'afavorir el millor exercici de l'ensenyament, de la tutoria
i orientació i de la convivència en el centre.
h) Propiciar un ambient convivencial
i respectar el dret dels altres alumnes a que no sigui pertorbada
l'activitat normal en les aules.
TÍTOL 3
De les normes de convivència i del règim disciplinari
CAPÍTOL 1
Principis generals
Article 24
24.1 Els alumnes no podran ser privats
de l'exercici del seu dret a l'educació i en el cas de l'educació
obligatòria, del seu dret a l'escolaritat, d'acord amb el
que disposa l'article 38 del present Decret.
24.2 En cap cas no podran imposar-se
mesures correctores ni sancions contra la integritat física
i la dignitat personal de l'alumne.
Article 25
25.1 Els reglaments de règim
interior dels centres determinaran les normes de convivència
del centre i els mecanismes afavoridors de l'exercici dels drets
dels alumnes, concretaran els seus deures i establiran les correccions
que corresponguin per a les conductes contràries a les esmentades
normes, que es regiran pel que disposa el capítol 2 del present
títol.
25.2 Els reglaments de règim
interior establiran, en el cas dels ensenyaments obligatoris, sistemes
adequats de comunicació amb els pares o tutors sobre l'assistència
a classe dels alumnes i les corresponents autoritzacions o justificacions
per als casos d'inassistència.
25.3 Aquelles conductes dels alumnes
que siguin greument perjudicials per a la convivència en
el centre, i que es qualifiquen com a falta en el capítol
3, seran objecte de correcció pel consell escolar del centre,
un cop instruït el corresponent expedient disciplinari, amb la imposició
d'una de les sancions previstes en el mateix capítol 3.
25.4 El consell escolar del centre
vetllarà pel correcte exercici dels drets i deures dels alumnes.
Per facilitar aquesta tasca es constituirà una comissió
de convivència, composta per un nombre igual de professors/res,
pares/mares i alumnes elegits entre els membres d'aquests sectors
del consell escolar del centre i que serà presidida pel director
del centre. En el cas dels centres d'educació primària,
aquesta comissió serà formada per pares i professors.
El reglament de règim interior de cada centre determinarà
el nombre de representants, elecció i funcions d'aquesta
comissió que, en tot cas, tindrà com a finalitat garantir
una aplicació correcta del que disposa aquest Decret.
25.5 En l'ensenyament secundari obligatori,
el consell escolar podrà determinar si la inassistència
a classe dels alumnes, per raons generals i comunicades prèviament
pel consell de delegats, no ha de ser abjecte de correcció.
25.6 En els ensenyaments postobligatoris,
els reglaments de règim interior regularan les condicions
en què la inassistència a classe dels alumnes, per
raons generals i comunicades prèviament pel consell de delegats,
no han de ser objecte de correcció.
25.7 Els centres garantiran el dret
dels qui no desitgin secundar la inassistència a classe per
raons generals i comunicades prèviament, a romandre en el
centre degudament atesos.
Article 26
La imposició als alumnes de les mesures correctores i de les sancions
que preveu aquest Decret haurà de ser proporcionada a la seva conducta
i haurà de tenir en compte el nivell escolar en què es troba i les
seves circumstàncies personals, familiars i socials, i contribuir
en la mesura que això sigui possible, al manteniment i la millora
del seu procés educatiu.
Article 27
Es podran corregir, d'acord amb el que disposa el present títol,
els actes contraris a les normes de convivència del centre així
com les conductes greument perjudicials per a la convivència en
el centre, qualificades en aquest Decret com a falta, realitzades
pels alumnes dins del recinte escolar o durant la realització d'activitats
complementàries i extraescolars. Igualment, podran corregir-se les
actuacions de l'alumne que, encara que dutes a terme fora del recinte
escolar, estiguin motivades o directament relacionades amb la vida
escolar i afectin els seus companys o altres membres de la comunitat
educativa.
Article 28
Als efectes de graduar les mesures correctores i les sancions, es
tindran en compte les següents circumstàncies:
28.1 Seran considerades circumstàncies
que poden disminuir la gravetat de l'actuació de l'alumne:
a) El reconeixement espontani per part
de l'alumne de la seva conducta incorrecta.
b) No haver comès amb anterioritat
faltes ni conductes contràries a la convivència en
el centre.
c) La petició d'excuses en els
casos d'injúries, ofenses i alteració del desenvolupament
de les activitats del centre.
d) La falta d'intencionalitat.
28.2 Seran considerades circumstàncies
que poden intensificar la gravetat de l'actuació de l'alumne:
a) Qualsevol acte que atempti contra
el deure a no discriminar a cap membre de la comunitat educativa
per raó de naixement, raça, sexe o per qualsevol altra
circumstància personal o social.
b) Causar danys, injúries o
ofenses als companys d'edat inferior o als incorporats recentment
al centre.
c) La premeditació i la reiteració.
d) Col·lectivitat i/o publicitat
manifesta.
Article 29
Els consells escolars dels centres sostinguts amb fons públics vetllaran
pel compliment efectiu de les mesures correctores i de les sancions.
CAPÍTOL 2
(Conductes contràries a les normes de convivència
del centre i mesures correctores)
Article 30
30.1 Es consideraran conductes contràries
a les normes de convivència del centre les següents:
a) Les faltes injustificades de puntualitat
o d'assistència a classe.
b) Els actes d'incorrecció o
desconsideració amb els altres membres de la comunitat educativa.
c) Els actes injustificats que alterin
el desenvolupament normal de les activitats del centre.
d) Els actes d'indisciplina i les injúries
o les ofenses contra membres de la comunitat educativa.
e) El deteriorament, causat intencionadament,
de les dependències del centre, del material d'aquest o de
la comunitat educativa.
f) Qualsevol altre incorrecció
que alteri el normal desenvolupament de l'activitat escolar, que
no constitueixi falta.
30.2 Els reglaments de règim
interior podran concretar les conductes contràries a les
normes de convivència del centre previstes a l'aparat anterior,
sempre tenint en compte que aquestes no han de tenir la gravetat
de les descrites al capítol 3 d'aquest títol III,
i que han de respectar els drets dels alumnes així com el
compliment dels deures previstos en aquest decret.
Article 31
31.1 Les mesures correctores que els
reglaments de règim interior podran preveure per a les conductes
contràries a les normes de convivència del centre
són les següents:
a) Amonestació oral.
b) Compareixença immediata davant
del cap d'estadis o del director del centre.
c) Privació del temps d'esbarjo.
d) Amonestació escrita per part
del tutor de l'alumne, el cap d'estadis o director del centre. Si
l'alumne és menor d'edat, caldrà que els pares o representats
legals tinguin coneixement escrit de l'amonestació.
e) Realització de tasques educadores
per a l'alumne, en horari no lectiu, i/o la reparació econòmica
dels danys causats al material del centre o bé al d'altres
membres de la comunitat educativa. La realització d'aquestes
tasques no es podrà prolongar per un període superior
a dues setmanes.
f) Suspensió del dret a participar
en activitats extraescolars o complementàries del centre
per un període màxim de 1 mes.
g) Canvi de grup de l'alumne per un
període màxim d'una setmana.
h) Suspensió del dret d'assistència
a determinades classes per un període no superior a cinc
dies lectius. Durant la impartició d'aquestes classes l'alumne
haurà de romandre al centre efectuant els treballs acadèmics
que se li encomanin.
31.2 La imposició de les mesures
correctores previstes a les lletres e), f) g) i h) de l'apartat
anterior hauran de ser comunicades, de forma que en quedi constància,
als pares o representants legals de l'alumne en el cas que aquest
sigui menor d'edat.
Article 32
L'aplicació de les mesures correctores detallades a l'article anterior
correspon a:
a) Qualsevol professor del centre,
escoltat l'alumne, en el supòsit de les mesures correctores
previstes a les lletres a), b) i c) de l'article anterior.
b) El professor tutor, el cap d'estudis
o el director del centre, escoltat l'alumne, en el supòsit
de la mesura correctora prevista a la lletra d) de l'article anterior.
c) El director del centre, o el cap
d'estudis per delegació d'aquest, escoltat l'alumne, el tutor
del curs i la comissió de convivència, en el supòsit
de les mesures correctores previstes a les lletres e, f, g) i h)
de l'article anterior.
Article 33
De qualsevol mesura correctora que s'apliqui n'ha de quedar constància
escrita, amb excepció de les previstes a les lletres a),
b) i c) de l'article 31.1, i amb explicació de quina és
lo conducta de l'alumne que l'ha motivada.
Article 34
L'alumne, o els seu pares o tutors en el cas que sigui menor d'edat,
podran reclamar en un termini no superior a 2 dies, contra les mesures
correctores que se li hagin imposat, davant el director o, en el
cas que hagi estat aquest òrgan el corrector, davant el consell
escolar del centre.
Article 35
Les conductes contràries a les normes de convivència
del centre prescriuran pel transcurs del termini d'un mes comptat
a partir de la seva comissió. Les mesures correctores prescriuran
en el termini d'un mes des de la seva imposició.
CAPÍTOL 3
Conductes greument perjudicials per a la convivència
en el centre, qualificades com a falta i sancions.
Article 36
Es consideraran faltes les següents conductes greument perjudicials
per a la convivència en el centre:
a) Els actes greus d'indisciplina,
injúries o ofenses contra membres de la comunitat educativa.
b) L'agressió física
o amenaces contra altres membres de la comunitat educativa.
c) La suplantació de la personalitat
en actes de la vida docent i la falsificació o sostracció
de documents i material acadèmic.
d) El deteriorament greu, causat intencionadament,
a les dependències del centre, del material d'aquests o dels
objectes i les pertinences dels altres membres de la comunitat.
e) Els actes injustificats que alterin
greument el desenvolupament normal de les activitats del centre.
f) Les actuacions i les incitacions
a actuacions perjudicials per a la salut i la integritat personal
dels membres de la comunitat educativa del centre.
g) La reiterada i sistemàtica
comissió de conductes contràries a les normes de convivència
en el centre.
Article 37
Les sancions que podran imposar-se per la comissió de les faltes
previstes a l'article anterior són les següents:
a) Realització de tasques educadores
per a l'alumne, en horari no lectiu, i/o la reparació econòmica
dels danys causats al material del centre o bé al d'altres
membres de la comunitat educativa. La realització d'aquestes
tasques no es podrà prolongar per un període superior
a un mes.
b) Suspensió del dret a participar
en activitats extraescolars o complementàries del centre
durant un període que no podrà ser superior al que
resti per a la finalització del corresponent curs acadèmic.
c) Canvi de grup o classe de l'alumne.
d) Suspensió del dret d'assistència
al centre o a determinades classes per un període que no
podrà ser inferior a sis dies lectius ni superior a quinze
dies lectius, sense que això comporti lo pèrdua del
dret a l'avaluació contínua, i sens perjudici de l'obligació
de realitzar determinats treballs acadèmics al domicili de
l'alumne, en el supòsit de privació del dret d'assistència
al centre.
e) Inhabilitació per cursar
estudis al centre pel període que resti per a la fi del corresponent
curs acadèmic.
f) Inhabilitació definitiva
per a cursar estudis al centre en el qual es va cometre la falta.
Article 38
38.1 En el cas d'aplicar les sancions
previstes als apartats e) i f) de l'article anterior a un alumne
en edat d'escolaritat obligatòria, l'Administració
educativa proporcionarà a l'alumne sancionat una plaça
escolar en un altre centre docent per tal de garantir el seu dret
a l'escolaritat.
38.2 Quan s'imposin les sancions previstes
als apartats d), e) i f) de l'article anterior, el consell escolar
del centre, a petició de l'alumne podrà aixecar la
sanció, o acordar la readmissió de l'alumne, prèvia
constatació d'un canvi positiu en la seva actitud.
Article 39
39.1 Les conductes que es descriuen
a l'article 36 només podran ser objecte de sanció
amb la prèvia instrucció d'un expedient en els termes
previstos en aquest capítol.
39.2 Qualsevol fet que pugui ser constitutiu
de delicte o falta penal es comunicarà pel director del centre
al ministeri fiscal i a la delegació territorial d'Ensenyament
corresponent. Això no és obstacle perquè continuï
la tramitació de l'expedient fins a la seva resolució
i imposició de la sanció, si escau.
Article 40
Correspondrà al consell escolar del centre imposar les sancions
per a les conductes greument perjudicials per a la convivència en
el centre, qualificades coma falta en aquest capital 3.
Article 41
41.1 El director del centre és
la persona competent per iniciar l'expedient per pròpia iniciativa
o a proposta de qualsevol membre de la comunitat educativa.
41.2 La iniciació de l'expedient
s'haurà d'acordar en el termini més breu possible,
en qualsevol cas no superior a 10 dies, des del coneixement dels
fets.
Article 42
L'escrit en el qual el director del centre inicia l'expedient haurà
de contenir:
a) El nom i cognoms de l'alumne.
b) Els fets imputats.
c) La data en la qual es van realitzar
els fets.
d) El nomenament d'instructor, què
només podrà recaure sobre el personal docent del centre
o pares membres del consell escolar, i, si s'escau per la complexitat
de l'expedient, d'un secretari, que haurà de ser un professor
del centre.
Article 43
43.1 La decisió d'inici de l'expedient
s'haurà de notificar a l'instructor, a l'alumne, i als seus
pares o representants legals quan aquest sigui menor d'edat.
43.2 Els alumnes, i els seus pares
o representants legals si és menor d'edat, podran plantejar,
davant el director la recusació de l'instructor nomenat,
quan pugui inferir-se falta d'objectivitat en la instrucció
de l'expedient.
43.3 Només els que tinguin la
condició legal d'interessats en l'expedient tenen dret a
conèixer el seu contingut i documents en qualsevol moment
de la seva tramitació.
Article 44
Quan siguin necessàries per a garantir el normal desenvolupament
de les activitats del centre, en iniciar-se el procediment o en
qualsevol moment de la instrucció, el director, a proposta, si s'escau,
de l'instructor i escoltada la comissió de convivència, pot adaptar
les mesures provisionals que consideri convenients, entre d'altres,
el canvi provisional de grup de l'alumne, la suspensió temporal
del dret d'assistència al centre, o determinades classes o activitats
per un període màxim de cinc dies lectius. Les mesures adoptades
seran comunicades al consell escolar, que les podrà revocar en qualsevol
moment.
Article 45
45.1 L'instructor, un cop rebuda la
notificació de nomenament, practicarà les actuacions
que estimi pertinents per a l'esclariment dels fets així
com la determinació de les persones responsables.
45.2 Una vegada instruït l'expedient,
l'instructor formularà proposta de resolució la qual
haurà de contenir:
a) Els fets imputats a l'expedient.
b) Les infraccions que aquests puguin
constituir.
c) La valoració de la responsabilitat
de l'alumne amb especificació, si escau, de les circumstàncies
que poden intensificar o disminuir lo gravetat de l'actuació
de l'alumne.
d) Les sancions aplicables.
e) L'especificació de la competència
per resoldre del consell escolar.
45.3 Prèviament a la redacció
de la proposta de resolució es practicarà, en el termini
de 10 dies, el tràmit de vista i audiència. En aquest
termini l'expedient es posarà de manifest per tal que l'alumne
i els seus pares o representats legals si és menor d'edat
puguin presentar al·legacions i presentar els documents i
justificacions que estimin pertinents.
Article 46
46.1 El consell escolar del centre
dictarà resolució motivada la qual haurà de
contenir:
a) Els fets que s'imputen a l'alumne.
b) Els fonaments jurídics en
els quals es fonamenta la sanció.
c) El contingut de la sanció.
d) L'òrgan davant el qual es
pot interposar recurs i el termini d'interposició.
46.2 La resolució, que haurà
de dictar-se en el termini màxim d'un mes des de la data
d'inici de l'expedient, es notificarà a l'alumne i els seus
pares o representats legals, si aquest és menor d'edat, en
el termini màxim de 10 dies.
46.3 Contra les resolucions del consell
escolar es podrà interposar recurs ordinari en el termini
màxim d'un mes davant el delegat territorial corresponent.
La resolució del recurs emesa pel delegat territorial serà
notificada als interessats en el termini màxim de 10 dies.
46.4 Les sancions acordades no es podran
fer efectives fins que s'hagi resolt el corresponent recurs o hagi
transcorregut el termini per a la seva interposició.
Article 47
Els alumnes que intencionadament o per negligència causin danys
a les instal·lacions dels centres docents o al seu material o el
sostreguin estan obligats a reparar el dany o a restituir el que
hagin sostret. En tot cas, la responsabilitat civil correspon als
pares o representants legals dels alumnes en els termes previstos
a la legislació vigent.
Article 48
Les infraccions tipificades al capital 3 del títol 3 del present
Decret prescriuran pel transcurs d'un termini de tres mesos comptats
a partir de lo seva comissió. Les sancions prescriuran en el termini
de tres mesos des de la seva imposició.
Article 49
En cas d'error demostrat en la imposició de mesures correctores
o de sancions, el centre farà pública la rectificació oportuna.
DISPOSICIONS ADICIONALS
-1
No obstant les previsions contingudes en aquest Decret, i d'acord
amb el que estableix l'article 55 de la Llei orgànica 8/1985,
de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació, els centres
privats concertats podran regular, mitjançant els seus reglaments
de règim interior, sistemes de participació dels alumnes
diferents als que disposen els articles 13, 14 25 d'aquest Decret.
-2
Les competències que s'atribueixen en aquest Decret al cap
d'estudis seran realitzades en els centres privats sostinguts amb
fons públics per les persones que es determinen en els seus
respectius reglaments de règim interior.
-3
El que disposa aquest Decret s'aplicarà als alumnes que utilitzin
el servei de residència amb les adaptacions que es regulin
al reglament de règim interior del centre.
-4
Queden exclosos de l'àmbit d'aplicació del present
Decret els alumnes dels centres formatius inclosos dins les accions
de formació professional ocupacional tendents a la inserció
i reinserció laboral dels treballadors, així com els
alumnes dels centres de formació d'adults municipals i privats
autoritzats i els dels centres públics de formació
d'adults la titularitat dels quals correspon al Departament de Benestar
Social.
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
-1
Els expedients disciplinaris iniciats amb anterioritat a l'entrada
en vigor d'aquest Decret es tramitaran d'acord amb la normativa
vigent en el moment en què es van inicial.
-2
Les disposicions contingudes en aquest Decret seran d'aplicació
directa a partir de la seva entrada en vigor i, en el termini de
sis mesos, els reglaments de règim interior vigents seran
adaptats al que s'hi disposa i quedaran sense efectes en tot allò
que s'hi oposin.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Queden derogats
el Decret 226/1990, de 4 de setembre, sobre drets i deures dels
alumnes de nivell no universitari de Catalunya, així com el Decret
302/1993, de 9 de desembre, pel qual es modifica el Decret 226/1990.
Barcelona,
17 d'octubre de 1997
Jordi Pujol
President de la Generalitat de Catalunya
Josep Xavier Hernández
i Moreno
Conseller d'Ensenyament
|