ELS ARBRES

Aquest és el primer treball que vam fer a Educació Visual i Plàstica. Vam dibuixar un paisatge on hi apareixia un arbre. Tots vam dibuixar uns arbres molt semblants tipus piruleta, un pal i una rodona. Vam posar els dibuixos un al costat de l'altre i ens els vam mirar. Vam començar a parlar de com havíem dibuixat el paisatge. Resultava que els paisatges reals no eren gaire com els nostres. Vam entendre que dibuixàvem reproduint estereotips, formes prefixades i repetides, molt bàsiques, que hem après des de petits i que hem estat repetint fins avui dia. També vam entendre que les coses reals ens les podíem mirar de diferents maneres, observar-les amb diferents intencions per a després poder dibuixar allò que més ens interessés.

       

Així doncs, després d'aquest primer dibuix i dels comentaris fets a classe, cadascú va tornar a dibuixar tres arbres més, però observant-los, pensant què volíem explicar de l'arbre, si volíem fer que ens donés alguna mena de sensació, si volíem mostrar el seu estat, el temps que feia, les formes de les seves branques... La veritat és que ens van sortir uns dibuixos molt més interessants d'observar. Ara sabíem que ens podíem mirar les coses de maneres diferents i que a l'hora de dibuixar no havíem de dedicar a reproduir estereotips o idees prefixades que ja teníem sinó a buscar noves coses.

Lena Mataró.






Després d'haver dibuixat els nostres propis arbres i d'haver observat i comentat la varietat de resultats que ens havien sortit i les diferències que hi havia entre els nostres arbres, vam voler observar com pintaven els arbres pintors coneguts. Com són els arbres de les seves obres? Què ens expliquen? Són irònics, tristos, expressius, immòvils, importants, secundaris,...? I com els han pintat per aconseguir aquests efectes?


Mondrian L'arbre roig 1908, L'arbre gris, 1912.



Hobbema, L'avinguda de Middelharnis.



Joan Miró, La Masia.



Gino Serverini, Primavera a Montmartre, 1908. oli 72x60.



Van Gogh, Xiprer contra el cel estelat.



Van Gogh, Branques d'un amteller en flor 1890.



Gustav Klimt, Fageda.



Detall de la tomba de Chnemhotep, prop Beni-Hassan 1900 aC.



Hanri Rousseau, Paisatge exòtic amb mones i papagais.



Salvador Dalí, decorat per a la pel.lícula Spellbound, 1945.