Disseny de CARÀTULES de CDs

Aquesta activitat pretenia primer de tot parlar i analitzar els disseny de productes que nosaltres consumim i que formen part indestriable de la cultura juvenil. Això ens havia de servir per a veure quines referències visuals s'utilitzen en els productes essencialment dirigits a joves i quines estètiques eren les predominants. El producte escollit per a fer l'anàlisi foren les caràctules dels CDs que nosaltres escoltem. L'anàlisi d'aquest tipus de dissenys ens permetia relacionar els referents visuals amb diferent estètiques musicals i amb els missatges o intencions comunicatives de la música.

Aquesta primera activitat ens havia de permetre ser una mica més crítics amb els disseny gràfics que ens envolten i també aprendre alguns aspectes que caracteritzen aquests tipus de disseny (tipografies, composició, necessitats comunicatives, originalitat, colors, us de les fotografies...) per a després poder dissenyar nosaltres mateixos una caràtula d'un CD.

1. ANÀLISI DE CARÀTULES
Cadascú portava dos CDs per a comentar a l'aula, un que ens semblés que el disseny estava bé i un altre que crèiem que no era adequat o correcte. A l'aula la professora anava explicant elements que podíem comentar del disseny de les caràtules.

2. CONFECCIÓ D'UN MOSTRARI DE FORMES
Comentant aquestes caràtules ja vam anar veient una sèrie de recursos gràfics que es podien utilitzar per al disseny i també els requeriments que un disseny d'aquest tipus necessitava. Però amb això no en feiem prou per a poder fer nosaltres mateixos uns bons dissenys de caràtules. Per això vam fer entre tots un mostrari visual posant en joc diferents recursos gràfics. Les mostres eren fetes sobre un suport format 10x10 cm, que tot i que és més petit s'acosta al format de la portada de les caràtules. Van anar variant de tècnica, de recursos compositius... Vam penjar totes les mostres formant un gran mural que ens havia de servir per a obtenir idees per als nostres dissenys de caràtules. Després de fer-los també teníem molts més recursos gràfics.

3. ANÀLISI DE LA MÚSICA ESCOLLIDA I DELS Cds DEL GRUP ESCOLLIT
Cadascú va escollir una música concreta, podien ser totes les melodies d'un CD ja existent o una barreja. Primer de tot havíem d'analitzar elements concrets de la música. Posteriorment recollíem exemples de dissenys de caràtules del mateix grup o del mateix tipus de música per a analitzar quines característiques tenien i quina opinió ens mereixien. Això s'havia de lliurar per escrit en una memòria final sobre el disseny de la nostra caràtula.

4. DISSENY I REALITZACIÓ DE LA CARÀTULA DEL CD ESCOLLIT.
Finalment començàvem a dissenyar la nostra caràtula. Calia pensar la part externa posterior i anterior, així com el llibret que conté a aquesta segona. Nosaltres decidíem el contingu del llibret. Calia que el disseny fos original, que no caigués en els recursos més típics i tòpics (fotos dels cantants per tot arreu, abús de les tipografies...), que fos atractiu pel públic i que intentés explicar quelcom del tipus de música. Cadascú va utilitzar els recursos més pertinents (collage, muntatge amb ordinador, ceres, papers retallats, il·lustracions...). Al final vam presentar el disseny ja acabat a dins d'una caixa de CD, conjuntament amb una memòria amb els anàlisis esmentats al punt precedent, una introducció sobre el tipus de música del CD, els esbossos realitzats i una explica argumentativa del nostre disseny.

EXEMPLES

Professora: MONTSERRAT PLANELLA