CINEMA EN CURS
IES CASTELL D'ESTELA



COMPONENTS DEL TALLER

Alumnes

Bernat Añaños
Carla Bagué
Anna Domènech
Laura Figueras
David Moner
Sònia Noell
Aïna Soler
Eva Carreras
Tània Gonzàlez
Laia Mas
Berta Molins
Priscil.la Palma
Sílvia Pou
Magda Lamas

Professora

Director de fotografia
Montserrat Planella Arnau Valls



LA LLUM AL CINEMA

   EL DIARI DE LLUM D'AMER  LA IL.LUMINACIÓ ARTIFICIAL
   ELS NOSTRES MINUTS LUMIÈRE  DISSENY DE LA IL.LUMINACIÓ
   POSTALS AUDIOVISUALS  IL.LUMINACIÓ DE ROSTRES
   CÀMERES I MECANISMES  EXPERIMENTACIÓ AMB FONTS DE LLUM
   LA IL.LUMINACIÓ NATURAL  MUNTATGES
   LES FINESTRES  EL NOSTRE GUIÓ
  BLOC DE CINEMA EN CURS WEB DE CINEMA EN CURS
   WEB DEL MUSEU DEL CINEMA  WEB DEL CINEMA TRUFFAUT
   WEB DE LA FILMOTECA DE CATALUNYA


PROGRAMACIÓ DEL TALLER    doc.



EL DIARI DE LLUM D'AMER          Accés al diari de llum 

   

13 de gener 2006 9:20
20 de gener 2006 9:05
30 de gener 2006 10h
14 de febrer 2006 10h
27 de febrer 2006 10h
8 de març 2006 15:30h
20 de març de 2006 11h
18 d'abril de 2006 13:30 h
25 d'abril de 2006 13:30 h
5 de maig de 2006 11h
19 de maig de 2006 12:30 h

    



 

La llum com a protagonista
fotografies realitzades per escollir el diari de llum.





ELS NOSTRES MINUTS LUMIÈRE

                 
Sortida de la fàbrica - Entrada de l'institut     Arribada d'un tren a l'estació - Pujada de l'estació

Vam fer els nostres primers minuts amb grups al poble d'Amer un dia a les 10 del matí. Són unes vistes molt tranquiles que utilitzarem per a l'intercanvi de POSTALS AUDIOVISUALS amb un institut de Perpinyà.

Els minut que podeu veure aquí han estat fets individualment per cada un dels alumnes que formen part del taller. Després de veure tots els minuts hem intentat ordenar-los d'alguna manera. Als tres primers hi apareixen animals. El quart és una conseqüència evident del tercer. Els altres dos tenen alguna cosa a veure amb el cel. A partir del sisè se'n succeeixen quatre on podem veure nois de diferents edats. Tanquem la sèrie amb un minut dedicat al cinema (de poble sense taquilles informatitzades) i amb un minut real de funcionament del microones.

 

PEIXOS

Bernat Añaños



BEN NET

Laia Mas



MATANÇA

Carla Bagué


CARNISSERIA

Laura Figueras


AIRE

Eva Carreras

TEULADA

Priscil.la Palma


HIIIIAAAA

Aïna
Soler

PARC

Magda Lamas


TRÀNSIT

David Moner

BILLAR

Tània González


CINEMA

Anna Domènech


UN MINUT

Sònia Noell







POSTALS AUDIOVISUALS       Amer < > Perpignan

Intercanvi de minuts Lumière amb el Lycée Clos Banet de Perpinyà
Aquest és un intercanvi una mica especial, és un intercanvi a distància de postals audiovisuals o gravacions d'un minut (els minuts Lumière) que nosaltres enviem als alumnes de cinema de l'institut Clos Banet de Perpinyà. Després de mirar les nostres postals audiovisuals els alumnes de Perpinyà ens n'enviaran una resposta evidentment en format de gravació d'un minut. Paral.lelament nosaltres farem el mateix amb les postals que ells ens enviin. Aquest intercanvi ens permetrà conèixer uns altres alumnes i també esperem que ens faci rumiar molt ja que no serà pas fàcil fer unes bones respostes.


Vam fer els nostres primers minuts al poble d'Amer un dia a les 10 del matí. Són unes vistes molt tranquiles, ja que, com podeu suposar, al poble no hi ha gaire animació a aquestes hores. En tots els casos però, ens sembla que hi ha quelcom prou insòlit com per a ser retallats com a Minuts Lumière, encara que tècnicament podrien ser molt millors. Més avall podeu obrir els fitxers de vídeo per veure'ls. D'aquí a uns dies esperem que també puguem posar-hi les respostes dels nostres amics de Perpinyà:

PODEU VEURE ELS MINUTS EN FORMAT wmv PER A Windows Media

PRESENTACIÓ

IES Castell d'Estela


DINS I FORA

Magda, Silvia, Priscil.la, Sònia



FER FEINA POCA

Berta, Aïna, Eva, Laia, Laura



TRES

Berta, Aïna, Eva, Laia, Laura


MATANÇA

Carla, Bernat, Anna, David

SOROLL

Magda, Silvia, Priscil.la, Sònia

     







CÀMERES I MECANISMES DE CONTROL DE LA LLUM
Les càmeres  


El diafragma 


L'enfocament     






LA LLUM NATURAL           Què mirem?

Days of Heaven (Terrence Malick, 1978)






Jornada de collita del blat

VICENT VAN GOGH
MARIAN VAYREDA
MILLET

Pallers de blat
V. VAN GOGH, 1888
Pintura a l'oli, 73x92,5

Camp de blat amb xiprés
V. VAN GOGH, 1889
Pintura a l'oli, 72,5x91,5

La sega
M. VAYREDA, 1892
Pintura a l'oli, 100x150

Sense títo, escena de batre
M. VAYREDA, 1891
Pintura a l'oli, 32x46

Les espigadores
MILLET, 1857
Pintura a l'oli
Van Gogh (Maurice Pialat, 1991)




Un dia d'esbarjo al costat del Sena

AUGUST RENOIR
GEORGES SEURAT

Ball del Moulin de la Galette
AUGUST RENOIR, 1876
Pintura a l'oli, 131x175

Ll'esmorzar dels remers
AUGUST RENOIR, 1880-81
Pintura a l'oli, 130x173

Illa de la Grande Jatte
GEORGES SEURAT, 1884
Pintura a l'oli, 64,7x81,2

El Sena al seu pas per la Grande Jatte, primavera
GEORGES SEURAT, 1887
Pintura a l'oli

Els remers a Chatou
AUGUST RENOIR, 1879
Pintura a l'oli, 81x100

Un bany a Asnières (detal)l
GEORGES SEURAT, 1883-84
Pintura a l'oli, 201x300

Tarda de diumenge en la
Grande Jatte (detall)
GEORGES SEURAT, 1884-86
Pintura a l'oli, 207x308

Un bany a Asnières
GEORGES SEURAT, 1883-84
Pintura a l'oli, 201x300
Altres extrets

Un dia de camp
(Jean Renoir, 1936)

Quatre aventures de Reinette i Mirabelle (Eric Rohmer, 1987)

The Edge of the World
(Michael Powell, 1937)

Al final de l'escapada
(Jean-Luc Godard, 1959)

Accattone
(Pier Paolo Pasolini, 1961)

El espíritu de la Colmena
(Victor Erice, 1973)

Ciutat daurada
(John Huston, 1972)

D'Est
(Chantal Akerman, 1993)

Amsterdam Global Village
(Johan van der Keuken, 1986)
  Imatges d'exteriors al pati          







LES FINESTRES

La finestra és un elements físic que fa visible des d'un lloc un altre lloc, que comunica el dins i el fora, que emmarca i limita la percepció d'allò que hi ha al seu darrera. La finestra mostra la llum que hi ha a l'altre costat. Pot ser un punt de llum que il.lumini un espai. Significativament i dramàticament les finestres permeten establir jocs entre els espais i entre els personatges.


Què mirem?





Vivir su vida
(Jean-Luc Godard, 1962)

Extraños en el paraiso
(Jim Jarmush, 1984)

Les meves petites enamorades
(Jean Eustache, 1974)

El petit salvatge
(François Truffaut, 1970)

Centaures del desert
(John Ford, 1956)
  Exercicis amb finestres





LA IL.LUMINACIÓ ARTIFICIAL
Què mirem?
Million Dolar Baby (Clint Eastwood, 2005)
Alphaville (Jean-Luc Godard, 1965)






The Night of the Hunter / La nit del caçador (Charles Laughton, 1955)






Passion (Jean-Luc Godard, 1982)






Pintures
de Passion



La ronda de nit
REMBRANDT

Entrada dels croats a Constantinoble
DELACROIX

La maja desnuda
GOYA

Els afusellaments del 3 de maig
GOYA

L'assumpció de la verge
EL GRECO
  Pràctica de plató
Inventar escenes amb il.luminació artificial dins d'una caixa fosca.

ESTUDIANT AL COSTAT
DE LA FINESTRA UN DIA DE SOL
   
ESTUDIANT AL VESPRE 1
   
ESTUDIANT AL VESPRE 2





DISSENY DE LA IL.LUMINACIÓ

Material d'il.luminació   

Disseny de la il.luminació   






ELS ROSTRES

Què mirem?

Gerry
(Gus van Sant, 2002)

Un verano con Monica
(Ingmar Bergman, 1952)

Hélas pour moi
(Jean-Luc Godard, 1993)

Taxi Driver
(Martin Scorsese, 1976)

Los amantes de la noche
(Nicholas Ray, 1949)

Alphaville
(Jean-Luc Godard, 1965)

Persona
(Ingmar Bergman, 1966)

El ángle exterminador
(Luís Buñuel, 1962)

Un dia de camp
(Jean Renoir, 1936)

  Els nostres rostres





EXPERIMENTACIÓ AMB LLUMS
Lampades, espelmes, miralls, ombres, llums fora de camp, fonts intermitents...

Què mirem?

À flor do mar
(Joáo César Monteiro, 1986)

Ruby Gentry/Pasión bajo la niebla (King Vidor, 1931)

Sunrise/Amanecer
(Frederich W. Murnau, 1927)

En construcción
(José Luís Guerin, 2001)

Barry Lindon
(Stanley Kubrick, 1975)

Capricho imperial
(Josef von Sternberg, 1934)

El hombre atrapado
(Fritz Lang, 1941)

M
(Fritz Lang,
1931)

La mujer pantera
(Jacques Tourner, 1942)

Agente especial
(Joseph H. Lewis, 1955)

Ville Louvre
(Nicolas Philibert, 1990)

Exploding Plastic Inevitable
(Andy Warhol, 1967)

ABC Africa
(Abbas Kiarostami, 2001)

Una dona sota la influència
(John Cassavetes, 1974)

El petó mortal
(Robert Aldrich, 1955)


  Experimentacions. RECREACIÓ D'UNA MISSA
Tot buscant un espai diferent al del l'institut per a fer proves amb llums vam pensar que podíem demanar al Mossèn del poble si ens obria l'església per anar-hi a gravar. Era un dimecres a la tarda. Començava a ploure i, carregats amb càmera, tripode i focus ens vam dirigir a l'església. Vam instal.lar els focus com vam poder, amb por de fer saltar els ploms de la instal.lació i ens vam disposar a simular la celebració d'una missa. La intenció era fer veure que l'església estava plena disposant només de 8 actors. Vam tenir força feina ja que il.luminar un espai tan gran amb els personatges col.locats a diferents distàncies amb el nostre equip no és fàcil. Si tenim temps muntarem els fragments amb banda sonora musical inclosa.





EL MUNTATGE   






EL NOSTRE GUIÓ

El nostre guió està estructurat a través d'una sèrie d'encontres que es produeixen entre un noi i una noia. Al principi aquests encontres són fortuïts i només els veu la càmera. Després el noi comença a fixar-se amb la noia fins a intentar provocar els encontres. Tot s'acaba (ho potser comença si la història continués) quan la noia se'n dóna compte i procura evitar-los. Aquest guió ens permet repetir escenes en uns mateixos espais buscant-hi diferents situacions de llum. A veure què surt!

LOCALITZACIONS

VEURE LES FOTOS

Abans d'escriure definitivament el guió hem buscat localitzacions per imaginar-nos totes les situacions. Hem treballat amb la càmera fotogràfica per a començar a pensar en la planificació.
FILM FINAL
TROBADES FORTUÏTES
Un relat en tres temps de trobades casuals,
preteses i no correspostes