EL LABORATORI
el procés químic en fotografia


 EL LABORATORI

Des dels inicis de la fotografia s'ha treballat en espais estancs a la llum per a poder preservar els materials sensibles. El processat de les fotografies, o sigui, el revelat de la imatge latent en els negatius, i el posterior procés d'ampliació i positivat per a obtenir còpies en paper ha determinat la pràctica fotogràfica. Tot el tractament químic del material fotogràfic es realitza dins del laboratori (actualment aquest procés el realitzen automàticament màquines, també estanques a la llum).


     

1. Tenda que funciona com a laboratori per a revelar les plaques de fotografia de paisatge
2. Càmera i equip complert per al laboratori.
3. Laboratori portàtil en forma de caixa desplegable.


Un laboratori ha de reunir una sèrie de característiques i ha de disposar de l'instrumental adequat:


Estanc a la llum

El laboratori és un espai tancat que ha de poder permanèixer completament a les fosques. Generalment els materials fotogràfics són sensibles a la llum blava i ultraviolada. La llum roja i groga no els afecta, per això la incidència, per mínima que sigui, de qualsevol tipus de llum que normalment utilitzem afectarà als materials i pot velar el resultat.

Per a poder treballar còmodament al laboratori s'hi instal·len punts de llum vermells de baixa intensitat que permetran que puguem veuren-s'hi, però que no afectaran al paper sensible.


Dues zones diferenciades
Normalment
un laboratori té dues zones on s'hi desenvolupen diferents tasques del processat:

-Una zona seca: És una zona on no es treballa amb cap mena de líquid o substància química. És on es manipulen inicialment els materials sensibles i on aquests s'impressionaran. Ha de ser una part neta perquè qualsevol rastre de pols pot afectar els resultats finals. En aquesta part hi trobarem els següents materials i instruments: ampliadora, marginadora, caixes de papers sensibles, negatius.

-Una zona humida: aquesta és la zona on es manipulen les substàncies químiques que permetran revelar i fixar els materials sensibles (negatius i còpies en paper). Per a fer aquest procés necessitem que en aquesta part hi hagi aigua corrent, les plates o els recipients on dipositar les dissolucions químiques, l'instrumental per a fer i mesurar les barreges, pinces per a remenar el material sense tocar els líquids, i un espai on estendre o assecar les còpies ja revelades.






 NORMES D'UTILITZACIÓ DEL LABORATORI

1. Els productes químics són tòxics CAL ANAR AMB MOLT DE COMPTE.

2. No es poden ingerir
.

3. No poden tocar les mucoses (ulls, nas, boca... )
.

4. Si és així, cal rentar-se ràpidament amb molta aigua i eixugar-se amb una tovallola neta
.

5. Els productes químics taquen la roba, els dits, els llibres
.

6. Mai s'han d'olorar directament. Podem olorar el tap de les ampolles de líquid si no sabem quins són
.

7. Mirem de no esquitxar o tirar els banys a terra o a la taula
.

8. Cal tapar bé les ampolles de líquid i no deixar-les obertes
.

9. S'han de guardar els banys no gastats en el seu contenidor corresponent
.

10. Mai s'han de barrejar els líquids
.

11. Cal netejar sempre els contenidors dels líquids: cubetes, pinces, mesuradors, ampolles
.

12. S'ha de mantenir el laboratori net i endreçat
.

13. Cada cosa s'ha de desar al seu lloc
.

14. La fotografia té quatre enemics que cal evitar: La pols - La humitat - L'escalfor - La llum a destemps.



 EL PROCÉS DE REVELAT

Fins a l'obtenció de còpies en paper, un cop ja haguem tirat les fotografies, hem de realitzar tres processos diferents:

1. Procés de revelat de la pel·lícula. Obtenció de negatius
La pel·lícula fotogràfica, com qualsevol material fotosensible, s'ha de revelar. Hem de fer-hi aparèixer les imatges latents i eliminar la substància sensible perquè aquestes permaneixin estables. Si la pel.lícula és de còpies en color o blanc i negre obtindrem el que anomenem negatiu. Si es tracta d'una pel.lícula de diapositives ja obtindrem les imatges tal i com són.

2. Procés de positivat. Full de contactes
Els negatius ens permetran obtenir les còpies ampliades sobre paper. Abans però, se'n fa una còpia sobre paper en positiu per a poder veure com quedaran les imatges i seleccionar aquelles que més ens interessin per a fer-ne ampliacions. Aquesta còpia s'anomena full de contactes perquè els negatius es dipositen a sobre d'un paper sensible, se'ls exposa a la llum i seguidament el paper es revela.

3. Procés d'ampliació i copiatge
Orientant-nos amb el full de contactes s'agafa la imatge del negatiu escollit i mitjançant l'ampliadora es projecte la imatge del negatiu (com si fos una diapositiva) a sobre del paper sensible. La distància de projecció ens permet escollir la mida de l'ampliació. La imatge impressionada a sobre del paper ja apareixerà en positiu. Després caldrà revelar el paper. Aquesta operació es pot realitzar tantes vegades com vulguem segons les còpies que necessitem.

Procés de revelat en fotografia digital

En fotografia digital no necessitem ni negatius ni contactes. Les imatges ja són processades a dins la càmera, es converteixen en fitxers digitals que després podem veure en una pantalla i que podran ser projectats a sobre d'un paper sensible. Per tant, si se'n volen obtenir còpies en paper fotogràfic només s'haurà de realitzar l'últim procés que hem esmentat: el revelat del paper.
Altrament es pot prescindir d'aquest procés si no necessitem còpies en paper o si optem per fer-les a traves d'una impressora.



 MATERIAL NECESSARI PER AL REVELAT

Per a realitzar el procés de revelat es necessiten una sèrie de substàncies químiques. Es comercialitzen en ampolles i per a utilitzar-les s'han de diluir en aigua. Els líquids, un cop preparats, s'aboquen en unes cubetes especials on s'hi aniran dipositant els papers sensibles per a ésser revelats. Concretament necessitem tres líquids per a fer tot el procés. Per ordre d'utilització són:

Revelador:
-El revelador ennegreix les parts afectades per la llum. Transforma les molècules de sals de plata en plata metàl·lica negra. Per tant, fa aparèixer la imatge latent del material sensible.

Bany d'atur:
El bany d'atur és àcid ascètic. Atura l'acció del revelador i impedeix que la imatge es continuï revelant i ennegrint.

Fixador:
El fixador transforma halurs de plata que no han estat afectats per la llum en sals solubles. Així el paper perd la sensibilitat que encara té i la imatge es fa estable. Si no es fixés la imatge el paper continuaria essent sensible i quan li toqués la llum s'aniria enfosquint.



 Procés de revelat de negatius

Material: Tanc de revelat de negatius amb espirals per a la pel·lícula, termòmetre precís, joc de provetes de mesurar líquids, rellotge, pinces per a escórrer pel·lícula, pinces per a penjar-la, líquids, sistema d'accelerat de rentat (mànega), secadora.

Fases del processat: revelat - bany atur - fixador - rentat amb aigua - assecat

A les fosques
1. Obrir el rodet fotogràfic
2. Extreure l'eix amb la pel·lícula enrotllada
3. Retallar la pestanya i arrodonir-ne les puntes
4. Introduir-la en les ranures de l'espiral
5. Amb un petit joc de rotació de l'espiral, introduir la totalitat de la pel·lícula
6. Tallar separar-la de l'eix del rodet
7. Col·locar l'eix de l'espiral i fixar amb una pinça
8. Introduir el conjunt dins del tanc de revelat
9. Introduir el revelador de negatius
10. Controlar el temps i anar movent el tanc, tot seguint les instruccions d'ús del revelador
11. Buidat
12. Introduir-hi el líquid d'aturada
13. Sacsejar el tanc
14. Buidat
15. Introduir el líquid fixador

Amb llum actínica
16. Controlar el temps i moure segons les instruccions d'ús del fixador
17. Buidat
18. Rentat dels negatiu, dins del mateix tanc, durant almenys vint minuts
19. Gotes d'humectant dins del tanc per a evitar taques de les gotes d'aigua 1'
20. Extracció i assecat de la pel·lícula
21. Tallat dels negatius, cada cinc fotogrames


 PROCÉS DE POSITIVAT

Material: Negatius, ampliadora, premsa de contactes, marginador, paper fotogràfic, líquids, cubetes, pinces, aigua corrent, assecador o penjador i pinces.

Abans de fer les còpies ampliades sobre paper, es realitza el full de contactes: el positivat sobre paper dels negatius a mida real. Per a portar a terme ambdós processos necessitem el paper fotogràfic. Amb aquest material fotosensible només hi podem treballar amb llum inactínica. Els papers es comercialitzen en caixes o sobres. N'hi ha de molts tipus diferents segons la mida, suport, tipus d'emulsió, sensibilitat, etc. Aquí teniu una descripció de les característiques dels papers fotogràfics:


 EL PAPER FOTOGRÀFIC

Com les pel·lícules fotogràfiques el paper està compost d'un suport (paper o plàstic), l'emulsió sensibles (suspensió halurs de plata en gelatina) i una capa de protecció (generalment capes primes de polietilè premsat que envolten el paper)

De papers n'hi de molts tipus. Podem distingir-los segons diferents característiques:

Segons el suport
1. Els plastificats o RC (Resin-coated), que tenen una capa de diòxid de titani sota emulsió. Són més resistents a l'aigua i per tant, redueix absorció líquids.

2. Els papers baritats, que sota emulsió porten una capa de sulfat de bari. La base és de fibra de paper o BF (Fiber-based). Absorbeixen molt més els líquids.

Segons el format
Hi ha molts tipus de formats. Els petits es comercialitzen en caixes o sobres, sempre dins d'una doble bossa (de paper o plàstic) de color negre per a protegir-los de la llum. Els grans es comercialitzen en sobre o també en rulls de diferents amplades. Formats habituals: 7,5x10,5 - 9x12 , 13x18 - 18x24 - 24x30 - 30x40 - 40x50 - 50x60.

Segons la superfície
Els papers poden tenir diferents tipus de superfícies: mats, semimats, brillants (negre més profund, més contrast), avellutades, perlades, sedoses, rugoses, que imiten materials, etc.
També poden tenir diferents tonalitats o tintats: blancs, cremes, blaus...

Segons la sensibilitat i el contrast
Tots els papers estan classificats segons una escala de contrast que va del 0 al 5. La graduació determina la sensibilitat del paper i el seu contrast. Per exemple la graduació 1 ens indica un paper suau. Això significa que és poc sensible però que amb ell es pot obtenir una gran varietat de grisos i per tant poc contrast. El 2 seria un paper normal. El 3 ja seria un paper més dur. Això significa que és bastant sensible i que els tons sortiran força contrastats entre ells. Del 0 al 5, 1 suau, 2 normal, 3 dur.


Podem diferenciar els papers per d'altres qualitats de les seves emulsions o per les marques que els comercialitzen: Deluxe, Ilford, Agfa, Kodak...



Escala de grisos realitzada destapant successivament les zones de reserva del paper
i fent-hi incidir la mateixa quantitat de llum.


 OBTENCIÓ DEL FULL DE CONTACTES
Amb llum actínica
1. Col·locar les tires de negatius a les ranures de la premsa de contactes

Amb llum inactínica
2. Col·locar un paper fotogràfic verge i tancar la premsa
3. Exposar el conjunt a la llum blanca
4. Obrir la premsa i extreure el paper
5. Introduir el paper exposat dins la cubeta del revelador i controlar-ne el temps
6. Introduir-lo al bany d'aturada
7. Introduir-lo al fixador

Amb llum actínica
8. Introduir la fotografia a la cubeta de rentat
9. Extreure-la, escorre-la i deixar-la assecar



         

        

    



 L'AMPLIADORA

L'ampliadora és l'encarregada de projectar la imatge del negatiu en una superfície llisa

Parts de l'ampliadora:

1. El capçal: és la part més important. Conté el sistema d'il·luminació, el portanegatius, i l'objectiu. Es pot pujar i baixar al llarg de la columna per a variar el grau d'ampliació de la imatge

2. Làmpada: bombeta opalina que proporciona llum difusa

3. Caixa de portafiltres: permet intercalar filtres entre la font de llum i el negatiu.

4. Condensador: dirigeix la llum uniformement cap al negatiu.

5. Portanegatius: suport que aguanta el negatiu pla i centrat

6. Objectiu: sistema de lents similar al de la càmera que serveix per a enforcar i projectar la imatge ampliada en el pla del paper. La qualitat de l'ampliadora depèn de l'objectiu.

7. Diafragma
: Dins l'objectiu hi ha una diafragma com el d'una càmera que permet fer passar més o menys quantitat de llum.

8. Filtre roig: per evitar impressionar el paper quan s'hi vol projectar la imatge per assegurar-nos de la seva bona col.locació.

9. Comandament d'enfocament: mou l'objectiu fins a aconseguir una imatge nítida

10. Columna: suporta el capçal i permet el seu desplaçament vertical.

11. Comandament per a la regulació de l'altura: Permet desplaçar el capçal per a modificar la mida de la imatge projectada.

12. Base: superfície plana, situada al peu de la columna i perpendicular al raig de llum. És on es col·loca el paper fotogràfic i on es projecta la imatge.



 PROCÉS D'AMPLIACIÓ I COPIATGE

Amb llum actínica
1. Selecció d'un negatiu i col.locació a l'ampliadora
2. Adaptació del marginadora al format de paper a utilitzar

Amb llum inactínica
3. Enfocament correcte del negatiu sobre la base de l'ampliadora
4. Col.locació del paper fotogràfic verge
5. Exposició de diferents franges del mateix negatiu a temps incrementats progressivament
6. Seguir el procés de revelat dels fulls de contactes per obtenir la tira de proves.

Amb llum inactínica
7. Elecció de la tira d'imatge de densitat més correcte
8. Preselecció en el temporitzador del temps més correcte d'exposició segons la franja seleccionada.

Amb llum inactínica
9. Exposició amb un paper fotogràfic de tota la ampliació
10. Procés de revelat


TIRA DE PROVES

     

      

          

   


AMPLIACIÓ DEFINITIVA

   

PROVES i AMPLIACIONS DEFINITIVES